22.03.2010
Technologie

Europese telco’s weten niet hoe ze aan de iPad kunnen verdienen

By: Dominique Dewitte

BlogTechnologie
europese-telco-s-weten-niet-hoe-ze-aan-d.jpg
europese-telco-s-weten-niet-hoe-ze-aan-d.jpg

Europese telco’s zitten met de handen in het haar. Na het succes van de iPhone kunnen ze zich niet veroorloven de nieuwe iPad links te laten liggen. Maar geen van allen heeft een idee van hoe ze met de iPad geld kunnen verdienen.

Volgens Craig Moffet, een analist bij Bernstein Research vrezen de telco’s de iPad zelfs omdat deze het potentieel heeft om de markt van de telco’s te ontwrichten: “De grootste angst is dat de iPad een succes wordt. Met een scherm dat 9 keer groter is dan dat van de iPhone, is de bandbreedte die nodig is om streaming video’s af te spelen, gewoon enorm. De kans dat de netwerken het begeven onder dit soort dataverkeer is dan ook niet denkbeeldig.”

De telco’s hebben hun les geleerd: de grote winnaar van de iPhone-introductie was Apple, en niemand anders.

Het bedrijf legde de telco’s die ze uitkoos om de iPhone te verdelen versmachtende beperkingen op. In de meeste landen -België uitgezonderd omdat daar bij de lancering van de iPhone de koppelverkoop nog niet was toegelaten – moesten de telco’s de toestellen op eigen kosten subsidiëren. France Telecom subsidiëerde 310 euro voor elke iPhone van 400 euro die de deur uitging. Gevolg: de omzet steeg, de winstmarges krompen. Apple ging daarna ook nog eens met het gros van de inkomsten uit de Apple iTunes Store lopen. De Europese telecomoperator werd gereduceerd tot een eenvoudige dataverkeerleverancier.

Volgens een analist van investeringsadviseur Bryan Garnier zijn de telco’s teleurgesteld in Apple. ‘Ze bouwden en investeerden in grote netwerken, maar Apple ging met de jackpot van de mobiele diensten lopen’. Gevolg: het enthousiasme voor de iPad is nog ver te zoeken; vooral omdat de enige inkomsten die ze via de iPhone konden binnenhalen, bellen en sms’en, nu volledig wegvallen. Bron

Share this post