Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?


Dit kan je eraan doen!

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijst. Zo willen mensen meer sporten, gezonder eten en minder alcohol drinken (Dry januari?) om een paar kilo’s kwijt te raken of zich fitter te voelen.

Maar voor sommige bedrijven is dit dan ook het perfecte moment om hierop in te spelen en hun doelgroep te bereiken via online advertenties. Dat werkt echter niet voor iedereen motiverend: Uit onderzoek van Ipsos en Google onder duizend Nederlanders blijkt dat 68% online advertenties over diëten vervelend vindt. Binnen deze groep vindt 36% deze advertenties juist extra kwetsend rond de start van het nieuwe jaar.

Online advertenties kwetsend?

Dat online advertenties over dit onderwerp rond deze periode als kwetsend worden ervaren, komt onder andere doordat mensen worstelen met hun zelfbeeld of niet geloven dat de producten daadwerkelijk effect hebben.

“Ik realiseer me dat diëten op de lange termijn niet voor mij werkt. Sterker nog, het heeft er alleen maar voor gezorgd dat ik kilo’s aankwam. Ondanks mijn gebrek aan interesse in diëten, word ik elk jaar in januari overspoeld met reclame voor afslankmiddelen. Ik merk dat deze advertenties een negatieve invloed hebben op mijn zelfvertrouwen”, aldus Vera Camilla, content creator, ondernemer en boegbeeld voor body positivity.

Zelf beperken van online advertenties

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat 57% van de Nederlanders online advertenties met alcohol vervelend vindt en maar liefst 73% geeft aan online advertenties over daten als vervelend te ervaren.

Maar waar mensen zich helaas niet bewust van zijn, is dat zij zelf maatregelen kunnen nemen om het zien van dit soort advertenties te beperken. Diëten, alcohol en daten zijn namelijk een aantal van de gevoelige onderwerpen binnen Google’s Advertentiecentrum, samen met onderwerpen als kansspelen en ouderschap.

In ons Advertentiecentrum kan je persoonlijke advertenties uitschakelen of advertenties over wat voor jou gevoelig is beperken, maa rte weinig mensen zijn zich hiervan bewust. 64% van de Nederlanders weet namelijk niet dat je online advertenties over gevoelige onderwerpen kunt beperken op de website en apps van Google. Als je bijvoorbeeld niet geconfronteerd wil worden met dieetadvertenties, dan heb je de mogelijkheid om dit onderwerp uit te schakelen.” Zo geeft Martijn Bertisen, Directeur van Google Nederland, aan.

Hoe zet je gepersonaliseerde ads uit?

In het Advertentiecentrum kun je onder andere instellen welke persoonlijke gegevens worden gebruikt, welke gevoelige onderwerpen beperkt moeten worden en kun je gepersonaliseerde advertenties uitschakelen. Je vindt het Advertentiecentrum via myadcenter.google.com.

Eenmaal op die pagina zie je gelijk rechtsboven “Personalized ads: On.” staan. De snelste manier om gepersonaliseerde ads uit te schakelen is daar op het pull-down menu te klikken en onderaan voor turn-off te kiezen.

Andere opties zijn om de ads die je te zien krijg te personaliseren. Of je privacy instellingen daar aan te passen. Meer info hierover is ook te vinden via de Google Support pagina over het advertentiecentrum van Google.

[Fotocredits – ActionGP © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over AdSense

In 2020 heeft Google 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd

Google komt vandaag naar buiten met alweer de 10e editie van het Ad Safety Report. Dit rapport biedt een overzicht van het werk dat Google verricht om misbruik van de Google advertentieplatforms tegen te gaan. Het bieden...

Advertising22.03.2021

In 2020 heeft Google 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd

Budget voor search advertising blijft ook in Nederland toenemen

Uit alweer de vierde Search Advertising Study van IAB Nederland en DDMA blijkt dat adverteren via Google en Bing nog altijd ongekend populair is. Bijna alle respondenten (93%) van het onderzoek aan dat de verwachting is...

Advertising19.10.2018

Budget voor search advertising blijft ook in Nederland toenemen

​Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken

Dat de mogelijkheden binnen AdWords oneindig zijn weten we inmiddels wel, maar vandaag gaan we met jullie het onderwerp ‘Remarketing’ bespreken. Waarom dit voor jou als bedrijf onmisbaar is, de voor- en nadelen, maar...

Marketing20.03.2018

​Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken

Nieuwe functie Adsense: direct zelf adverteerders contracteren voor je eigen site

Afgelopen week heeft Google een nieuwe functie voor haar advertentie programma AdSense aangekondigd: "Adsense Direct", een tool om zelf advertenties aan adverteerders te verkopen. De gevonden adverteerder hoeft zelf geen...

Advertising27.01.2014

Nieuwe functie Adsense: direct zelf adverteerders contracteren voor je eigen site

10 jaar Google AdSense: Hangout & Ping Pong

Google lanceerde 10 jaar geleden Google AdSense, een manier voor website eigenaren om eenvoudig advertenties te plaatsen en daar geld mee te verdienen. Het product is in 10 jaar uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel v...

Technology19.06.2013

10 jaar Google AdSense: Hangout & Ping Pong

Google gaat verder met schoonmaak

Al eerder schreven wij over de opruiming waar Google mee was begonnen. Verschillende diensten of onderdelen van diensten worden gestopt. Vannacht kondigde Google aan ook andere diensten te stoppen waaronder Adsense voor...

Technology29.09.2012

Google gaat verder met schoonmaak

The Dark Knight Rises, deel twee

Blijkens een reactie van adjunct-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NU.nl onder mijn post over de ad op de app van NU.nl heeft zijn redactie wel degelijk geprobeerd om vrijdag de advertentie van The Dark Knight van de...

Advertising25.07.2012

The Dark Knight Rises, deel twee

Nieuwe layout voor Google Adsense

Google heeft vandaag op het AdSense-blog aangekondigd dat ze de lay-out van sommige AdSense-advertentieformaten heeft aangepast. De wijzigingen hebben met name te maken met de verdeling van de ruimte en moeten er in de a...

Technology09.08.2010

Nieuwe layout voor Google Adsense

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming