01.10.2015
Advertising

Wat je moet weten over adverteren op Instagram

By: Marloes de Hooge

BlogAdvertising

In de Verenigde Staten is het al een paar jaar mogelijk om te adverteren op Instagram, Michael Kors mocht ooit de eerste advertentie plaatsen. In Nederland is het nog splinternieuw – één dag oud nu – en Heineken mocht de eerste Nederlandse advertentie op Instagram plaatsen. Vandaag was het officiële launch event voor de Benelux en dat trok een overvolle zaal. Iedereen, social media bureaus, journalisten en merken, wil weten Instagram Ads gaan doen en hoe merken daarvan kunnen profiteren. Dit is wat je moet weten.

1. Instagram Ads is live

Een inkopper, maar voor bedrijven is het goed om te weten dat je nu de mogelijkheid hebt om te adverteren op Instagram. Het is nog steeds de snelst groeiende app ter wereld, met inmiddels meer dan 400 miljoen actieve gebruikers per maand, goed voor 80 miljoen foto’s en 3,5 miljard likes per dag. Het is de plek waar NASA de eerste foto van Pluto postte, waar mensen met dezelfde passie op zoek gaan naar inspiratie en waar we binnen vijf minuten nadat we wakker zijn al naar mooie plaatjes gekeken hebben. We leven in een visual mobile world, smartphones, mooie plaatjes en videos helpen ons de dag door. We rijden speciaal andere routes naar het werk, om ’s morgens dauw boven een weiland te fotograferen en op Instagram te plaatsen. Je hóeft als bedrijf niet te adverteren op Instagram, maar weet in ieder geval wat daar gaande is.

De eerste Instagram advertentie van Heineken
De eerste Instagram advertentie van Heineken
ace-tate
ace-tate
fc-insta-ad
fc-insta-ad
xenos-insta-ad
xenos-insta-ad

2. Merkbekendheid

Instagram Ads zijn vooral een middel om te werken aan de branding van je merk, het vergroten van je merkbekendheid. Het is geen direct middel om een grote fanbase op te bouwen, dus om snel heel veel volgers te krijgen, maar wel een manier om de mensen te bereiken die binnen de doelgroep van jouw merk vallen. Om aan de slag te gaan heb je een Facebook-account nodig, een Instagram-account is niet nodig maar natuurlijk wel handig om zelf te kunnen zien wat je gemaakt hebt. Het targeten van de doelgroep werkt hetzelfde als op Facebook, en dus kun je gericht advertenties maken voor mannen of vrouwen van de leeftijd die voor jouw merk interessant is. Dat het werkt blijkt uit onderzoeken die in andere landen gedaan zijn, advertentiecampagnes op Instagram dragen bij aan de merkbekendheid, er is sprake van een hogere recall en mensen staan positiever tegenover een bedrijf of merk.

3. Hoeveel Instagram Ads gaan we zien?

Natuurlijk werd ook deze vraag gesteld: hoeveel Instagram Ads gaan we per dag voorbij zien komen? Hoeveel dat exact gaat zijn werd niet verteld, maar Instagram geeft wel aan voorzichtig te zijn met de uitrol. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers liever advertenties voorbij zien komen dan dat ze moeten gaan betalen voor Instagram, maar dat zegt natuurlijk nog niets over de tolerantie nu het eenmaal zo ver is. Ze gaan het monitoren, en eerst rustig aan kijken hoe erop gereageerd wordt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je nu overspoeld wordt met gesponsorde berichten. Er zit overigens net als bij Facebook Ads een controlemechanisme op: advertenties moeten eerst goedgekeurd worden, voordat ze getoond zullen worden. Wat er precies gecontroleerd wordt is mij niet bekend, maar het zal te maken hebben met dingen die Instagram normaal gesproken ook niet goedkeurt, zoals naakt.

4. Tips voor bedrijven: kwaliteit en authenticiteit

In de Verenigde Staten werkt het zogezegd al een tijdje en wat kunnen we daar nu van leren? Kwaliteit staat in ieder geval nog steeds voorop: dat betekent dat je als bedrijf moet zorgen voor hele mooie foto’s. Met alle fotobewerkings-apps die tegenwoordig voor handen hebt is het niet echt rocket science meer om een foto extra mooi te maken, je moet alleen nog wat investeren in de juiste compositie. Scroll eens door je feed heen, dan zie je waarmee je moet concurreren: iedereen post de aller- allermooiste foto’s en wil je als merk mee, dan moet je in ieder geval ook met kwalitatief goede foto’s komen.

In 13 milliseconden hebben onze hersenen al een mening gevormd over het beeld dat we zien, dat gaat dus 60.000 keer sneller dan woorden. Dat beeld wat mensen zien, moet dus passen bij je merk. Het moet precies zijn wat jij wilt uitstralen, hoe jij als merk gezien wil worden. Hoe authentieker dat beeld is, hoe groter de kans dat er twee keer met een vinger getikt wordt.

Je hebt verschillende mogelijkheden voor het maken van advertenties. Je kunt een normale foto posten, maar kunt ook een carrousel van foto’s maken en speciaal voor advertenties kunnen video’s nu 30 seconden duren in plaats van 15. Aan een van deze drie advertentievormen voeg je natuurlijk een call to action toe: een link naar je webshop, een app-download, een lees meer. Over de kosten ervan wordt niet gezegd, maar dat zal vergelijkbaar zijn met Facebook.

Voor nu is het een kwestie van test & learn zoals Instagram zelf ook zegt. Ik ben benieuwd wat we de komende tijd voor leuke, opvallende, goede en slechte ads voorbij gaan zien komen. Om bedrijven aan te moedigen werden ‘delfts blauwe’ tegeltjes uitgedeeld, die van mij had de tekst Fortune favours the bold, wie waagt wint. Een hoop bedrijven zijn in ieder geval begonnen, check je Instagram-feed maar eens!

Share this post