Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook en YouTube moeten aan de bak. Keith Weed, hoofd marketing van Unilever gaat vandaag in een speech op de Interactive Advertising Bureau conferentie in Californië duidelijk maken dat Unilever niet langer wenst te adverteren op plekken die kinderen niet beschermen en het verspreiden van haat niet hard genoeg tegenwerken.
En dat dat is een dreigement dat de platforms niet lichtzinnig moeten opvatten: Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld met een marketingbudget van bijna 8 miljard euro per jaar. Beide met naam genoemde platforms hebben nog niet gereageerd, maar reken maar dat er wat heikele vergaderingen gepland gaan worden daar.
Gevaarlijke content
YouTube is vooral veel in het nieuws met adverteerders die zich terugtrekken omdat ze naast content worden geplaatst waar ze absoluut niet mee geassocieerd willen worden. YouTube heeft al verschillende malen beterschap beloofd, maar blijkbaar gaat het voor Weed en Unilever nog niet snel genoeg.
Ze zijn ook bij lange na niet de enige die hier iets van vinden. Eerder voegden Procter & Gamble, Adidas en Mars ook al de daad bij het woord en verminderden of stopten ze zelf het aantal advertenties op YouTube. Ook de grote Britse partij Havas Group sneed al in de advertenties. Opvallend is daarbij dat Procter & Gamble hun uitgaven in digitale advertenties hebben verminderd, maar daar geen effect van hebben gezien in de groei. Nog een reden voor de platforms om zich zorgen te maken.
Het grote probleem blijft voor zowel YouTube, Google en Facebook de schaal. Er wordt zo veel op de platforms gezet dat het simpelweg niet te doen is om alles handmatig te checken, en de algoritmes zijn nog niet goed genoeg om te garanderen dat er niets door het net glipt, en dat is precies het probleem van adverteerders: die weten namelijk donders goed dat één foute vertoning in de huidige wereld al heel snel tot een schandaal leidt en dan is het kwaad geschied. Het is een probleem dat voorlopig nog niet opgelost is, hoe veel dreigementen er ook komen.
[Afbeeldingen © Rawpixel.com – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over YouTube
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024