Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Steeds meer mensen gebruiken applicaties om advertenties te blokkeren en zo ongestoord websites te kunnen bekijken. Zo’n 198 miljoen mensen wereldwijd, waarvan 77 miljoen Europeanen, hebben momenteel al een dergelijke ‘Adblocker’ geïnstalleerd. Dat zijn er 41% meer dan een jaar geleden en dat begint langzaamaan zijn effect te hebben op online uitgevers, die dus steeds minder verdienen via hun websites. Geschat wordt dat ze zo tegen 2016 ruim 36,6 miljard euro aan reclame-inkomsten zullen mislopen.
iOS 9
Ook Apple maakt het straks met iOS 9 mogelijk om advertenties en cookies van websites te blokkeren. Voor het eerst opent het bedrijf de deuren voor ontwikkelaars om advertentie-blokkerende plug-ins te ontwikkelen. Dit betekent een legitiem gevaar voor mediabedrijven die hun winst juist halen uit die webadvertenties.
Zorgwekkend
Volgens Joshua Benton van Harvard University, is dit een zorgwekkende ontwikkeling. Veel mediabedrijven rekenen juist op deze mobiele advertenties in hun bedrijfsmodel en dreigen door deze verschuiving dus nog meer omzet mis te lopen. Apple-gebruikers zijn namelijk meestal meer vermogend, en zijn daarom een grotere doelgroep voor adverteerders.
Oorzaak
Uitgevers hebben deze malaise overigens voornamelijk aan zichzelf te danken. Om content enigszins te kunnen monetizen zochten ze hun toevlucht tot goedbetaalde maar vaak onaantrekkelijke en storende advertenties. Daar betalen ze nu de prijs voor.
De oplossing?
Een vredesverdrag tussen uitgevers en lezers zou de oplossing zijn, waarbij de laatste belooft geen adblockers te gebruiken en de eerste ervoor zorgt dat, in samenwerking met de adverteerders, er minder storende en beter gerichte reclames aangeboden worden.
iAB
Bij de iAB is men inmiddels ook klaar met het Adblocker gebruik en overweegt men juridische stappen te gaan ondernemen.
“We started taking a look at the remainder of 2015, and the ad-blocking conversation got ratcheted up based on what we were hearing from publishers and their data and the rise of [ad-blocking] incident rates they were seeing,” aldus Scott Cunningham, een senior VP bij IAB.
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023