Advertising23.08.2019

Te veel genderstereotypering bij Volkswagen en Philadelphia reclamespotjes


In Engeland zijn er deze maand verschillende reclamespots door de ASA (Advertising Standards Authority) afgekeurd. Niet door een foutief product of grof taalgebruik, maar omdat de stereotype rolverdeling tussen man en vrouw er té dik bovenop ligt. Volkswagen en Philadelphia zijn de eerste merken wiens reclame geweerd wordt door de nieuwe regelgeving rondom gendergelijkheid in de media.

ASA, de Britse reclamewaakhond, heeft sinds 14 juni nieuwe richtlijnen opgesteld rondom genderstereotypering in reclames. Deze moeten voorkomen dat merken ‘schadelijke’ gender stereotypes in hun advertising gebruiken.

Avontuurlijke man versus huisvrouw

Eén van de aangeklaagde spotjes is van Volkswagen. Wat er precies gebeurt? In de autoreclame zijn mannen als astronaut en atleet te zien, terwijl de laatste scène een vrouw in een park met een kinderwagen toont. Volgens de aanklagers zouden deze beelden stereotypes versterken: mannen die zich bezighouden met avontuurlijke activiteiten, vrouwen als zorgdragers verantwoordelijk voor het huishouden. De ASA ging akkoord en heeft de spot afgekeurd, een besluit dat veel discussie heeft losgemaakt. Sommigen vinden het te ver gaan.

Geen oog meer voor het kind

De andere ‘veroordeelde’ spot komt van het roomkaasmerk Philadelphia. In de video is een vader te zien die zo druk bezig is met zich te verlekkeren over het eten, dat hij niet doorheeft dat zijn zoon uit zijn zicht verdwijnt op de lopende band. In de klachten werd gesteld dat hier een schadelijk gender stereotype wordt gehandhaafd, namelijk dat mannen onbekwaam zijn in het passen op kinderen, en ze ook nog eens aan gevaar kunnen blootstellen.

Advies ASA

De ASA heeft Volkswagen geadviseerd om mannen- en vrouwenrollen niet meer recht tegenover elkaar te zetten op een manier die zo sterk inspeelt op genderrollen. Philadelphia is verteld op te letten met het gebruiken van het onbekwame mannelijke stereotype. Een woordvoerder van de ASA vertelt: “We hopen dat reclamemakers zich meer gaan inlezen over gender representatie, zodat ze begrijpen waar bij deze nieuwe regelgeving de grenzen liggen tussen schadelijke en niet schadelijke reclame.”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers