Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In Engeland zijn er deze maand verschillende reclamespots door de ASA (Advertising Standards Authority) afgekeurd. Niet door een foutief product of grof taalgebruik, maar omdat de stereotype rolverdeling tussen man en vrouw er té dik bovenop ligt. Volkswagen en Philadelphia zijn de eerste merken wiens reclame geweerd wordt door de nieuwe regelgeving rondom gendergelijkheid in de media.
ASA, de Britse reclamewaakhond, heeft sinds 14 juni nieuwe richtlijnen opgesteld rondom genderstereotypering in reclames. Deze moeten voorkomen dat merken ‘schadelijke’ gender stereotypes in hun advertising gebruiken.
Avontuurlijke man versus huisvrouw
Eén van de aangeklaagde spotjes is van Volkswagen. Wat er precies gebeurt? In de autoreclame zijn mannen als astronaut en atleet te zien, terwijl de laatste scène een vrouw in een park met een kinderwagen toont. Volgens de aanklagers zouden deze beelden stereotypes versterken: mannen die zich bezighouden met avontuurlijke activiteiten, vrouwen als zorgdragers verantwoordelijk voor het huishouden. De ASA ging akkoord en heeft de spot afgekeurd, een besluit dat veel discussie heeft losgemaakt. Sommigen vinden het te ver gaan.
Geen oog meer voor het kind
De andere ‘veroordeelde’ spot komt van het roomkaasmerk Philadelphia. In de video is een vader te zien die zo druk bezig is met zich te verlekkeren over het eten, dat hij niet doorheeft dat zijn zoon uit zijn zicht verdwijnt op de lopende band. In de klachten werd gesteld dat hier een schadelijk gender stereotype wordt gehandhaafd, namelijk dat mannen onbekwaam zijn in het passen op kinderen, en ze ook nog eens aan gevaar kunnen blootstellen.
Advies ASA
De ASA heeft Volkswagen geadviseerd om mannen- en vrouwenrollen niet meer recht tegenover elkaar te zetten op een manier die zo sterk inspeelt op genderrollen. Philadelphia is verteld op te letten met het gebruiken van het onbekwame mannelijke stereotype. Een woordvoerder van de ASA vertelt: “We hopen dat reclamemakers zich meer gaan inlezen over gender representatie, zodat ze begrijpen waar bij deze nieuwe regelgeving de grenzen liggen tussen schadelijke en niet schadelijke reclame.”
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023