Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden


De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial ‘Zwanen’, en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Maar een dertigste editie vraagt ook om iets bijzonders. Bij het laatste jubileum, de vijfentwintigste editie, was er de Ster Zilveren Loeki en de Ster Bronzen Loeki voor het eerst uitgereikt. Ook nu volgt er iets nieuws. Er komt een speciale groep commercials die in het zonnetje gezet gaan worden: goede doelen. Zij krijgen een eigen categorie en maken daarin kans op een eigen publieksprijs.

De eerste genomineerden voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen zijn inmiddels ook bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel nieuwe tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 6 commercials uit de eerste helft van 2024 maken kans op de nieuwe prijs. In alfabetische volgorde:

  • Dierenbescherming & Here met ‘Dieren met en zonder naam’
  • KiKa & Joe Public met ‘Voetballer’
  • Nationaal Huidfonds met ‘Verklein je risico op huidkanker. Weren, kleren, smeren.’
  • Stichting ALS Nederland & Joe Public met ‘Juliette’
  • Stichting Kinderziekenhuizen van Oranje & Joe Public met ‘Kinderziekenhuizen van Oranje’
  • Stichting Wakker Dier & Howdy en All hands on deck met ‘Sloopmelk’

Ster Gouden Loeki voor goede doelen

Als maatschappelijke organisatie ziet Ster het als haar verantwoordelijkheid om een sterke bijdrage te leveren aan de samenleving. Dat doen ze door jaarlijks gemiddeld 200 miljoen euro af te dragen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een bepaalde manier van (samen)werken en principes aan te houden, en dat doen ze ook door bij de Ster Gouden Loeki een extra prijs uit te reiken. De Ster Gouden Loeki voor goede doelen.

Reclame kan een belangrijke maatschappelijke functie hebben: het vergroten van sociale bewustwording, bepaalde gedragsverandering stimuleren en/of een positieve maatschappelijke impact creëren. Massamedia zijn daarom een onmisbaar middel om een boodschap over te brengen en de doelgroep te bereiken. Sterker nog: onmisbaar om als dergelijke organisatie je werk te kunnen doen. Ster vindt het belangrijk om dit soort organisaties een platform te bieden. En daarom is er bij de dertigste Ster Gouden Loeki deze speciale publieksprijs.

De eerdere Ster Gouden Loeki winnaars

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Crossmedia

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk
​Ook Nederlandse mediabedrijven willen geld zien van Google

Na Australië en Frankrijk willen nu ook in Nederland mediabedrijven met Google om tafel. Dat komt omdat ze volgens de Europese copyrightwetgeving waarschijnlijk geld kunnen vragen aan Google voor het weergeven van hun c...

Search09.06.2022

​Ook Nederlandse mediabedrijven willen geld zien van Google

Verder lezen over Gouden loeki

Staatsloterij verslaat ‘Maaskade’ container en feestende kat

Reclame maken voor gewilde producten, zoals de hoofdprijs in de staatsloterij, is een stuk leuker dan, bijvoorbeeld, voor wasmiddelen. Iemand proberen lekker te maken voor een kans op het winnen van een loterij is nu een...

Advertising10.03.2023

Staatsloterij verslaat ‘Maaskade’ container en feestende kat

De loterij wint voor de vierde keer in vijf jaar de Gouden Loeki
5 vreemde dingen aan de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij

Veel mensen, ook zij die normaal nooit meedoen, gaan overstag in deze tijd van het jaar. Je hoort op de radio steeds weer die reclame over de Oudejaarstrekking en dat je nog maar x aantal dagen hebt om loten te kopen. He...

Events31.12.2021

5 vreemde dingen aan de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij

Asjemenou?! Bekendste Nederlandse TV-leeuw keer terug

Asjemenou?! Loeki de Leeuw is terug van weggeweest. De bekendste Nederlandse TV-leeuw keert terug op televisie. Dat werd bekend gemaakt door de baas van de STER-reclames in het radioprogramma Jan-Willem Start Op op NPO R...

Nieuws01.03.2021

Asjemenou?! Bekendste Nederlandse TV-leeuw keer terug

Loeki de Leeuw
Uitreiking van de Ster Gouden Loeki​ weer te zien op televisie

De Ster Gouden Loeki-uitreiking keert dit jaar terug op tv. Op woensdag 3 maart zal de prijs voor de mooiste, leukste en populairste commercial uit 2020 uitgereikt worden in een speciale uitzending van Omroep MAX. Het is...

Advertising01.02.2021

Uitreiking van de Ster Gouden Loeki​ weer te zien op televisie

Ster Gouden Loeki 2018​: dit zijn de 10 finalisten

De strijd om de Ster Gouden Loeki 2018 is losgebarsten met de bekendmaking van de 10 finalisten. De commercials die nog in de race zijn voor dé publieksprijs voor reclame zijn van Calvé Pindakaas, Dierenbescherming, He...

Advertising18.01.2019

Ster Gouden Loeki 2018​: dit zijn de 10 finalisten

De kerstcommercial van Jumbo wint de Gouden Loeki 2016

We hebben eind 2016 weer een hoop mooie en ontroerende kerstcommercials voorbij zien komen. Zoveel dat we zelfs een top vijf met onze favorieten hebben gemaakt. Deze van Jumbo zat daar niet bij, maar wint nu wel een prij...

Advertising27.01.2017

De kerstcommercial van Jumbo wint de Gouden Loeki 2016

Dit zijn de 10 finalisten van de Ster Gouden Loeki 2016

Op donderdag 26 januari wordt de Ster Gouden Loeki 2016 uitgereikt. Vorig jaar ging Albert Heijn (Meneer van Dalen neemt afscheid) er met dé publieksprijs voor reclame vandoor. Dit jaar zijn er een aantal andere kansheb...

Advertising16.01.2017

Dit zijn de 10 finalisten van de Ster Gouden Loeki 2016

​‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ wint Ster Gouden Loeki 2015

De winnaar van de Ster Gouden Loeki 2015 is ‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ van Albert Heijn. Het is de eerste keer in 21 jaar dat Albert Heijn er met dé publieksprijs voor reclame vandoor gaat. Adverteerder en r...

Advertising22.01.2016

​‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ wint Ster Gouden Loeki 2015

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten