Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial ‘Zwanen’, en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.
Maar een dertigste editie vraagt ook om iets bijzonders. Bij het laatste jubileum, de vijfentwintigste editie, was er de Ster Zilveren Loeki en de Ster Bronzen Loeki voor het eerst uitgereikt. Ook nu volgt er iets nieuws. Er komt een speciale groep commercials die in het zonnetje gezet gaan worden: goede doelen. Zij krijgen een eigen categorie en maken daarin kans op een eigen publieksprijs.
De eerste genomineerden voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen zijn inmiddels ook bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel nieuwe tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 6 commercials uit de eerste helft van 2024 maken kans op de nieuwe prijs. In alfabetische volgorde:
- Dierenbescherming & Here met ‘Dieren met en zonder naam’
- KiKa & Joe Public met ‘Voetballer’
- Nationaal Huidfonds met ‘Verklein je risico op huidkanker. Weren, kleren, smeren.’
- Stichting ALS Nederland & Joe Public met ‘Juliette’
- Stichting Kinderziekenhuizen van Oranje & Joe Public met ‘Kinderziekenhuizen van Oranje’
- Stichting Wakker Dier & Howdy en All hands on deck met ‘Sloopmelk’
Ster Gouden Loeki voor goede doelen
Als maatschappelijke organisatie ziet Ster het als haar verantwoordelijkheid om een sterke bijdrage te leveren aan de samenleving. Dat doen ze door jaarlijks gemiddeld 200 miljoen euro af te dragen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een bepaalde manier van (samen)werken en principes aan te houden, en dat doen ze ook door bij de Ster Gouden Loeki een extra prijs uit te reiken. De Ster Gouden Loeki voor goede doelen.
Reclame kan een belangrijke maatschappelijke functie hebben: het vergroten van sociale bewustwording, bepaalde gedragsverandering stimuleren en/of een positieve maatschappelijke impact creëren. Massamedia zijn daarom een onmisbaar middel om een boodschap over te brengen en de doelgroep te bereiken. Sterker nog: onmisbaar om als dergelijke organisatie je werk te kunnen doen. Ster vindt het belangrijk om dit soort organisaties een platform te bieden. En daarom is er bij de dertigste Ster Gouden Loeki deze speciale publieksprijs.
De eerdere Ster Gouden Loeki winnaars
- KLM ‘Zwanen’ (1995),
- Rolo ‘Olifant’ (1996),
- Melkunie ‘Bommetje’ (1997),
- Calvé Pindakaas ‘Goal!’ (1998),
- Gouden Gids ‘Haai’ (1999),
- Dommelsch ‘Archeoloog’ (2000),
- Centraal Beheer Achmea ‘Rio’ (2001),
- Calvé Pindakaas ‘Voetballertje’ (2002),
- Amstel ‘Klussen’ (2003),
- Centraal Beheer Achmea ‘Leeuw’ (2004),
- Planet Internet ‘Moderne Technieken’ (2005),
- Centraal Beheer Achmea ‘Acupunctuur’ (2006),
- KPN ‘Goeiemoggel’ (2007),
- SP ‘Thuiszorg’ (2008),
- Heineken ‘Walk-in Fridge’ (2009),
- Calvé Pindakaas ‘Pietertje’ (2010),
- T-Mobile ‘Altijd Samen’ (2011),
- Telfort ‘Lekker lang bellen’ (2012),
- a.s.r. ‘Olli’ (2013),
- KNGF met ‘Buddyhond’ (2014),
- Albert Heijn ‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ (2015),
- Jumbo ‘Helemaal Kerst met Jumbo’ (2016),
- Albert Heijn met ‘Appie Christmas’ (2017),
- Staatsloterij met ‘Frekkel’ (2018),
- Staatsloterij met ‘Freddie’ (2019),
- Staatsloterij met ‘Frummel’ (2020),
- Albert Heijn met ‘Het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar’ (2021),
- Staatsloterij met ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ (2022),
- HEMA met ‘Kerst’ (2023)
Verder lezen over Crossmedia
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022
8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie
Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merkSearch09.06.2022
Ook Nederlandse mediabedrijven willen geld zien van Google
Verder lezen over Gouden loeki
Advertising10.03.2023
Staatsloterij verslaat ‘Maaskade’ container en feestende kat
De loterij wint voor de vierde keer in vijf jaar de Gouden LoekiEvents31.12.2021
5 vreemde dingen aan de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij
Nieuws01.03.2021
Asjemenou?! Bekendste Nederlandse TV-leeuw keer terug
Loeki de LeeuwAdvertising01.02.2021
Uitreiking van de Ster Gouden Loeki weer te zien op televisie
Advertising18.01.2019
Ster Gouden Loeki 2018: dit zijn de 10 finalisten
Advertising27.01.2017
De kerstcommercial van Jumbo wint de Gouden Loeki 2016
Advertising16.01.2017
Dit zijn de 10 finalisten van de Ster Gouden Loeki 2016
Advertising22.01.2016
‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ wint Ster Gouden Loeki 2015
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023