Advertising30.08.2016

Sponsored social media posts: zijn het nu advertenties of niet?


Onduidelijkheid troef in sponsored content

Als Kim Kardashian zegt dat ze een bepaald merk fantastisch vindt en dat ze er niet zonder kan, doet dat wonderen. Zij (en haar zussen) hebben een dusdanige invloed dat het wel wat mag kosten om hen zover te krijgen iets positiefs te zeggen over je product. Kosten: 75.000 dollar per uiting. Levert ook wat op natuurlijk met die miljoenen volgers die alles eten wat de gezusters Kardashian hen voorschotelen, maar steeds vaker zie je ergens in de post toch #ad staan. Ook #sponsored en alle afkortingen daarvan zoals #spon en #sp worden gebruikt, net zoals veel social media-sterren duidelijk maken dat ze een cadeau hebben gekregen van een bedrijf.

Waakhonden

Wie zit ze op de hielen? In de Verenigde Staten is er de FTC, die de regels beheert, en non-profit waakhond Thruthinadvertising.org die achter mensen aangaan die het zo nauw niet nemen met de regels en richting bedrog beginnen af te dwalen. Dat gebeurt niet alleen in de Verenigde Staten: in Nederland is er bijvoorbeeld de Reclamecode Social Media, die heel duidelijk maakt wat de spelregels zijn.

Voor de grotere vloggers en andere mensen met een groot gevolg op social media is het wel zo handig om te weten dat je #adv of #spon moet gebruiken in je posts. Het probleem is natuurlijk dat de regelgeving nooit snel genoeg is om de realiteit bij te houden en er dus altijd grijze gebieden zijn, zelfs in de regels die al bestaan. Dat maakt het voor de overkoepelende bureau’s die sponsored content op social media mogelijk maken lastig om te voorzien wat problemen gaat opleveren totdat ze in de kraag gegrepen worden.

Wat zijn de regels?

Er is duidelijk behoefte aan een standaard, niet alleen in de Verenigde Staten waar dat soort zaken altijd rechtsgevoelig liggen, maar ook wereldwijd. Het zou onnozel zijn om alle pijntjes en problemen die de geschreven- en videomedia in de vorige eeuw hebben gehad als het gaat om reclame nog een keer dunnetjes over te doen op social media. Als iemand een vergoeding krijgt om iets te zeggen moet dat in één oogopslag duidelijk zijn, zo vinden veel reclame-experts en overheden.

Het gekke van dit hele verhaal is dat de volgers, die arme mensen die bedrogen worden door alle sterren, vloggers en bloggers waar ze fan van zijn, al die transparantie maar irritant vinden. Posts die netjes worden getagd hebben beduidend minder respons en de feedback die fans geven is dat ze zich niet gemakkelijk voelen bij het feit dat die persoon die ze zo hoog hebben zitten zich domweg laat betalen om te adverteren. Het afbreken van de illusie dat die mensen hun vrienden zijn die ze nooit zouden beliegen doet nog veel meer pijn dan dat ze belogen worden en het niet weten. Ignorance is, ook in 2016, dus nog steeds bliss.

[Afbeelding © Kim Kardashian West – Instagram]

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads