Advertising28.07.2015

Sadvertising: het hartverwarmende verhaal van een man en zijn hond


Emotie in advertenties, we zien het steeds meer. Merken en marketeers willen ons raken in de hoop dat we daarmee een soort van relatie krijgen. Het familiegevoel als we een auto gaan kopen tot aan ‘sterk spul heh’ als de tranen over onze wangen biggelen en we het befaamde ‘zeeman snoepje’ krijgen. Het hoort er allemaal bij. We noemen het ‘sadvertising’ of emotional advertising. Het gaat er niet om dat je het product echt nodig hebt, maar dat je koopt het omdat het een bepaalde emotie bij je heeft los gemaakt.

Dat lukt niet altijd, omdat het waarheidsgehalte van een commercial vaak te goedkoop is. Dan is de kans groot dat het averechts werkt en we eerder de humor ervan in zien als dat het ons zal raken. De overtreffende trap is storytelling en dat is niet eenvoudig. Een ding is zeker: hoe oorspronkelijker het verhaal hoe meer kans op resultaat. We smullen er van als tranen echt zijn. Voor Kleenex, yep die zakdoekjes die ieder huismerk van een supermarkt waarschijnlijk ook heeft, is het een harde strijd. Een bekend merk tegenover ontelbare concurrenten. Maar wees eerlijk: je hebt tissues nodig als de emoties hoog oplopen.

Voor Kleenex lijkt het bijna een inkopper om iets te doen met sadvertising en dat dachten de reclamemakers van het bekende blauwe pakje met papieren zakdoekjes ook. Dit keer geen gekunsteld verhaal met veel tranen, maar een prachtig en aandoenlijk verhaal over een gehandicapte man en zijn eveneens gehandicapte hond. De liefde voor zijn dier is echt, en eigenlijk is alles echt. Dat er aan het einde van het fraaie filmpje een tissue wordt gepakt is niet meer dan begrijpelijk. Knap om het merk zo verpakt te krijgen in een eerlijk verhaal en zelden haalde een filmpje in no-time 25 miljoen impressies op Facebook.

Kleenex - Unlikely Best Friends
Kleenex - Unlikely Best Friends
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Viral Marketing

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

In de Amsterdamse IKEA hebben duizenden mensen meegedaan aan het pyjamafeest: het ging door tot 16 uur. Met ontbijt én korting dus.

Marketing01.09.2024

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes