Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Improve Digital is zoals ze het zelf zeggen een ‘all-in-one video advertising platform for publishers, content providers and broadcasters’, oftewel iedereen die gezamenlijk zorgt dat er wat te kijken valt op je tv. Een Nederlands bedrijf, dat gaat als een speer, net 60 man aangenomen en een nieuw hoofdkwartier betrokken in Amsterdam. Datzelfde bedrijf heeft vorige week een deal gesloten met Philips (sorry, TP Vision) om in het smart menu van die tv’s reclames te laten zien.
Bij Philips zien ze het helemaal zitten als je de aankondiging van de samenwerking op Improve Digital’s website bekijkt, want dit maakt het mogelijk om “hun smart tv-inventaris te gelde te maken om additionele inkomstenbronnen aan te boren”. Goed nieuws dus, want zo kan de tv-maker iets verdienen aan al die data die over de gebruikers van hun tv’s verzameld is.
Targeted advertising
Adverteerders willen inmiddels steeds meer adverteren zonder hagel: targeted advertising is de norm, zodat alleen de mensen die ook echt in de doelgroep zitten de boodschap te zien krijgen. Als een tv-maker precies kan terughalen wat je gekeken hebt zegt dat heel veel en dat is gouden data. Philips doet niks dat niet mag trouwens, want we hebben zo goed als allemaal de gebruikersvoorwaarden geaccepteerd bij het in gebruik nemen van de tv, omdat we de slimme gedeeltes van onze tv’s toch graag willen gebruiken.
Iedereen doet mee…
Philips loopt redelijk voorop in deze ontwikkeling, maar er zijn al meerdere tv-makers zoals Samsung en LG die getest hebben met reclames of met een soortgelijk systeem bezig zijn. Zie het als de Googleificatie van onze apparaten: we geven de makers toegang tot onze gebruiksgegevens zodat we de slimme functies kunnen gebruiken en of het nu snel of langzaam gebeurt, uiteindelijk wordt elk platform met software en een scherm er op, een vehikel voor reclame.
…want geld
De reden zal altijd hetzelfde blijven: bij adverteerders zit geld, en niet weinig ook. Die adverteerders zien steeds meer kanalen die ze gebruiken om mensen te bereiken afbrokkelen en moeten toch íets om de kijker te bereiken. Dat is op zich nog wel te begrijpen. Het zijn de tv-producenten die je het scheefste moet aankijken voor deze ontwikkeling.
Het lullige van dit scenario is namelijk dat consumenten niet willens en wetens een platform ingestapt zijn waar reclames op getoond worden. Daar zit de adder van gebruikers- en algemene voorwaarden die overal bijhoren: niemand leest ze, want ze zijn te lang en dus heb je toestemming gegeven voor een theoretisch iets waar niemand over praat tot jaren later, als je gewoon even Netflix wilt kijken maar eerst een reclame moet kijken voor dat kan.
Daar zitten we als kijkers niet op te wachten, dus moeten we het de producenten van smart tv’s serieus kwalijk nemen die ons nu reclame in de maag splitsen tijdens het gebruik ervan. De tv’s worden er niet goedkoper van, ze leveren er geen content voor, dus het is niks meer dan zakken vullen. Omdat we nietsvermoedend ja hebben gezegd. Omdat het kan.
[Afbeeldingen © Andrey Popov – Fotolia]
Verder lezen over Philips
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Gadgets05.09.2024
Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box
Gadgets10.07.2024
Probleem Philips Hue-lampen: branden ongewenst op volle kracht
Gadgets19.06.2024
Nieuwe Philips Hue Twilight-lamp: voor niets gaat de zon op
Technology29.05.2024
5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen
Technology10.05.2024
Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring
Entertainment22.02.2024
De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV
Met een helderheid van 3.000 nits, Ambilight Plus en meer!Gadgets09.01.2024
Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersVerder lezen over Smart TV
Gadgets03.01.2023
LG komt met een hevige lichtbak als televisie
Technology05.01.2022
CES 2022 Samsung toont nieuwe Micro LED en Neo QLED televisie
Gadgets02.10.2021
Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?
Online02.02.2021
Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders
GFK onderzoektTechnology19.09.2018
Niet werkende apps op smart tv’s is een probleem van app-makers
Consumentenbond klaagt beetje onterecht over tv-makersTechnology17.09.2018
OnePlus gaat tv-business in met slimme assistent in televisie
Premium tv zou 2019 moeten komenTechnology28.11.2017
Samsung maakt app voor tv’s om kleurenblinde mensen te helpen
I SeeColorsTechnology01.05.2017