Advertising25.01.2017

Reclame in het menu van je smart tv is de toekomst


...en we hebben allemaal 'ja' gezegd

Improve Digital is zoals ze het zelf zeggen een ‘all-in-one video advertising platform for publishers, content providers and broadcasters’, oftewel iedereen die gezamenlijk zorgt dat er wat te kijken valt op je tv. Een Nederlands bedrijf, dat gaat als een speer, net 60 man aangenomen en een nieuw hoofdkwartier betrokken in Amsterdam. Datzelfde bedrijf heeft vorige week een deal gesloten met Philips (sorry, TP Vision) om in het smart menu van die tv’s reclames te laten zien.

Bij Philips zien ze het helemaal zitten als je de aankondiging van de samenwerking op Improve Digital’s website bekijkt, want dit maakt het mogelijk om “hun smart tv-inventaris te gelde te maken om additionele inkomstenbronnen aan te boren”. Goed nieuws dus, want zo kan de tv-maker iets verdienen aan al die data die over de gebruikers van hun tv’s verzameld is.

Targeted advertising

Adverteerders willen inmiddels steeds meer adverteren zonder hagel: targeted advertising is de norm, zodat alleen de mensen die ook echt in de doelgroep zitten de boodschap te zien krijgen. Als een tv-maker precies kan terughalen wat je gekeken hebt zegt dat heel veel en dat is gouden data. Philips doet niks dat niet mag trouwens, want we hebben zo goed als allemaal de gebruikersvoorwaarden geaccepteerd bij het in gebruik nemen van de tv, omdat we de slimme gedeeltes van onze tv’s toch graag willen gebruiken.

Iedereen doet mee…

Philips loopt redelijk voorop in deze ontwikkeling, maar er zijn al meerdere tv-makers zoals Samsung en LG die getest hebben met reclames of met een soortgelijk systeem bezig zijn. Zie het als de Googleificatie van onze apparaten: we geven de makers toegang tot onze gebruiksgegevens zodat we de slimme functies kunnen gebruiken en of het nu snel of langzaam gebeurt, uiteindelijk wordt elk platform met software en een scherm er op, een vehikel voor reclame.

…want geld

De reden zal altijd hetzelfde blijven: bij adverteerders zit geld, en niet weinig ook. Die adverteerders zien steeds meer kanalen die ze gebruiken om mensen te bereiken afbrokkelen en moeten toch íets om de kijker te bereiken. Dat is op zich nog wel te begrijpen. Het zijn de tv-producenten die je het scheefste moet aankijken voor deze ontwikkeling.

Het lullige van dit scenario is namelijk dat consumenten niet willens en wetens een platform ingestapt zijn waar reclames op getoond worden. Daar zit de adder van gebruikers- en algemene voorwaarden die overal bijhoren: niemand leest ze, want ze zijn te lang en dus heb je toestemming gegeven voor een theoretisch iets waar niemand over praat tot jaren later, als je gewoon even Netflix wilt kijken maar eerst een reclame moet kijken voor dat kan.

Daar zitten we als kijkers niet op te wachten, dus moeten we het de producenten van smart tv’s serieus kwalijk nemen die ons nu reclame in de maag splitsen tijdens het gebruik ervan. De tv’s worden er niet goedkoper van, ze leveren er geen content voor, dus het is niks meer dan zakken vullen. Omdat we nietsvermoedend ja hebben gezegd. Omdat het kan.

[Afbeeldingen © Andrey Popov – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Philips

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Probleem Philips Hue-lampen: branden ongewenst op volle kracht

Philips Hue-lampen kampen op dit moment alleen met een probleem, waardoor ze zichzelf nogal op de voorgrond zetten. Ze branden op 100 procent.

Gadgets10.07.2024

Probleem Philips Hue-lampen: branden ongewenst op volle kracht

Nieuwe Philips Hue Twilight-lamp: voor niets gaat de zon op

Philips heeft zijn nieuwe Hue-lamp aangekondigd. Het is een interessant apparaat dat doet denken aan een wake-uplight, maar komt wel met een flink prijskaartje.

Gadgets19.06.2024

Nieuwe Philips Hue Twilight-lamp: voor niets gaat de zon op

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Philips TV zal na 73 jaar tv-kijken in Nederland (waar zij de grondlegger van zijn) voor jou niet een onbekende zijn. In 1985 waren zij daarnaast de eerste die met de platte tv kwamen zoals we die tegenwoordig kennen en dit jaar vieren ze het 20-jarige bestaan van Ambilight TV.

Technology29.05.2024

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

Het is een televisie voor iedereen die op zoek is naar een indrukwekkende kijkervaring. Zoals je gewend bent van Philips is ook dit weer een meesterwerk in beeldtechnologie.

Technology10.05.2024

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV

In Barcelona kondigde Philips vorige maand weer veel nieuwe producten aan voor 2024. Waaronder ook het nieuwe vlaggenschip in het Ambilight TV-assortiment van 2024. De OLED+959 is de nieuwe definitie van een toonaangeven...

Entertainment22.02.2024

De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV

Met een helderheid van 3.000 nits, Ambilight Plus en meer!
​Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand

Philips Hue timmert flink aan de smarthomeweg. Lange tijd waren het alleen lampen, maar dat wordt al steeds meer beveiliging, zoals camera’s. Het volgende waar het bedrijf zich op stort zijn deursloten. En daaraan voeg...

Gadgets09.01.2024

​Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers

Verder lezen over Smart TV

LG komt met een hevige lichtbak als televisie

Deze week vindt in Las Vegas het jaarlijkse tech-evenement CES plaats. Het belooft weer een evenement te worden vol gekke, inspirerende en slimme gadgets. Robots, auto’s, vibrators: het is CES niet vreemd. Maar het dra...

Gadgets03.01.2023

LG komt met een hevige lichtbak als televisie

CES 2022 Samsung toont nieuwe Micro LED en Neo QLED televisie

Micro LED-tv's van Samsung zijn televisies om van te dromen. Het nadeel, ze hebben niet echt praktische afmetingen voor in de woonkamer en kosten een klein vermogen. Ze zijn eigenlijk alleen bestemd voor de professionele...

Technology05.01.2022

CES 2022 Samsung toont nieuwe Micro LED en Neo QLED televisie

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

Als je je smart-tv aandoet, dan is de kans groot dat je geconfronteerd wordt met ofwel filmreclames van streamingdiensten die je niet hebt of met andere commerciële uitingen waar je niet op zit te wachten. Op sommige te...

Gadgets02.10.2021

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

Het zal niemand verbazen, maar de groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Met name het gebruik van videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en het volgen van nieuws op...

Online02.02.2021

Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

GFK onderzoekt
Niet werkende apps op smart tv’s is een probleem van app-makers

De Consumentenbond stapt naar tv-makers om aandacht te vragen voor een veelvoorkomend probleem, namelijk dat er een aantal apps zijn die op smart tv's van drie tot vijf jaar oud al niet meer werken. Het gaat dan voorname...

Technology19.09.2018

Niet werkende apps op smart tv’s is een probleem van app-makers

Consumentenbond klaagt beetje onterecht over tv-makers
OnePlus gaat tv-business in met slimme assistent in televisie

OnePlus maakt tot nu toe zeer succesvolle telefoons en je zou zeggen dat ze daar heel tevreden mee zijn. Zoals dat echter altijd gaat leidt succes tot uitbreiding van de activiteiten en nu heeft CEO Pete Lau tegen Busine...

Technology17.09.2018

OnePlus gaat tv-business in met slimme assistent in televisie

Premium tv zou 2019 moeten komen
Samsung maakt app voor tv’s om kleurenblinde mensen te helpen

Het lijkt eigenlijk voor de hand liggend dat dit al zou bestaan, maar Samsung is in elk geval de eerste tv-maker die een speciale app voor kleurenblinde kijkers heeft gemaakt. Er zijn verschillende soorten kleurenblindhe...

Technology28.11.2017

Samsung maakt app voor tv’s om kleurenblinde mensen te helpen

I SeeColors
De innovaties die de Samsung QLED TV tot een topper maken

QLED is op dit moment de kroonprins onder de tv's, het wordt gezien als dé opvolger van LCD en LED. De afkorting QLED staat voor Quantum Dot Light Emitting Diode, een mond vol maar wat het inhoudt is dat je met quantum...

Technology01.05.2017

De innovaties die de Samsung QLED TV tot een topper maken

sponsored story