Advertising18.04.2017

Onkraakbare ad blocker is dichterbij dan we denken


Niet naar de code kijken, maar naar de advertentie

Uitgevers en adverteerders kunnen de billen bij elkaar beginnen te knijpen: onderzoekers van Stanford en Princeton University hebben namelijk een ad blocker gemaakt die advertenties herkent zoals wij dat doen: door er naar te kijken.

Die ad blocker is het resultaat van een paper die kijkt naar de altijd escalerende oorlog tussen ad blockers en de websites waar ze op gebruikt worden. Doordat ad blockers naar de code achter een website kijken is er interactie en die wordt weer gebruikt voor die smeekbedes om de ad blockers toch alsjeblieft uit te zetten of in sommige gevallen zelfs de toegang tot de site af te sluiten.

Adchoice advertenties kunnen herkend worden aan het logo van de overkoepelende organisatie.
Adchoice advertenties kunnen herkend worden aan het logo van de overkoepelende organisatie.

Check de content

Dat heen er weer tussen de stukjes code zou oneindig kunnen blijven doorgaan, maar de oplossing die in de paper van de onderzoekers wordt voorgelegd gaat het wel heel moeilijk maken. Niet alleen dat, ze hebben ook een proof of concept app gemaakt die je als Google Chrome plugin gewoon al kunt downloaden. Die haalt de advertenties niet weg, maar laat alleen zien dát het advertenties zijn.

Deze ‘perceptual ad blocker’ kijkt alleen maar naar de content van advertenties. Juist doordat adverteerders duidelijke afspraken hebben moeten maken over wat er in of bij een advertentie moet staan (bijvoorbeeld ‘sponsored’) om te voldoen aan de wettelijke norm over misleidende advertenties moet alle informatie die de ad blocker nodig heeft er zijn. Door dan gebruik te maken van een visuele databank, OCR-technieken (tekst in plaatjes ‘lezen’) en kliksimulaties kan de ad blocker zien dat het niet pluis is en de advertentie identificeren.

Pestbook

Ad blockers werken nu vooral met een handmatig gemaakte lijst met url’s waar advertenties vandaan komen en door het herkennen van specifieke code die wijst op een advertentie, maar bijvoorbeeld Facebook heeft dat inmiddels na een mini-oorlogje met Adblocker zo moeilijk gemaakt dat de reguliere ad blockers het verschil tussen een nieuwspost en een gesponsorde post niet meer kunnen zien. Deze heeft daar geen problemen mee.

Zelfs Facebook ontkomt niet aan de `ogen` van deze ad blocker.
Zelfs Facebook ontkomt niet aan de `ogen` van deze ad blocker.

Like a ninja

Bovenop al die nieuwe detectietechnieken is de ad blocker zelf ook nog eens onzichtbaar voor een groot gedeelte van de code op websites die ad blockers kan identificeren. Dat doen ze door simpelweg de browser laten liegen over het feit dat er een ad blocker is.

Het werkt zo: de website in kwestie vraagt aan de browser om te beschrijven wat er allemaal op de pagina staat en als blijkt dat een aantal onderdelen (de advertenties) niet in het lijstje staan dan weet de website dat er een ad blocker in het spel is. Dat verklaart ook waarom websites dat soms zeggen als je niet eens een ad blocker hebt; dan is er iets misgegaan met het inladen van de onderdelen van de site.

Deze nieuwe variant laat de gebruiker de advertenties niet zien, maar laat de browser wel doorgeven dat ze er gewoon staan, waardoor de bescherming niet getriggerd wordt. Allemaal superslim dus, maar de onderzoekers zeggen er wel meteen bij dat ze er niet over uit zijn of dit de manier voorwaarts is. Het feit dat je alle advertenties kunt blokken wil niet zeggen dat iedereen dat dan ook maar moet doen. Hoe dan ook, deze technieken zijn nu bekend en dus is het wachten totdat de ad blocker-oorlog een nieuwe fase in gaat.

[Afbeeldingen © Perceptual Ad Blocker]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting