Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Wie op een klantenservice van een bedrijf dat moederdagaanbiedingen heeft werkt, die kent het waarschijnlijk wel: Moederdag is een feestdag die voor sommige groepen gevoelig ligt. Denk aan mensen die dolgraag hun moeder een cadeau zouden geven, of een knuffel, ware het niet dat zij is overleden. Of mensen die heel graag zelf moeder willen worden. Google ziet dit ook. Het laat weten dat veel Nederlanders gekwetst zijn door online advertenties over zwangerschap en ouderschap.
Moederdag
In aanloop naar Moederdag komen dit soort advertenties aanzienlijk vaker voor. Sowieso is de lente het moment om veel zwangerschapsadvertenties te plaatsen, omdat het de tijd is van bloei, van lammetjes en dus ook van Moederdag. Volgens Google vinden 7 op de 10 Nederlanders online advertenties over zwangerschap en ouderschap vervelend. 39 procent ervaart ze zelfs als extra kwetsend met Moederdag voor de deur. Dat komt bijvoorbeeld door het verliezen van een ouder of verzorger, geen contact meer hebben met hun ouders of zelf een kinderwens hebben maar die niet vervuld zien raken.
Actrice Sanne Vogel onderschrijft het ook: “Voor mensen met een kinderwens die moeilijk zwanger kunnen worden, of een kindje zijn verloren, kunnen deze advertenties extra kwetsend zijn. Jaren geleden, tijdens mijn eerste zwangerschap, hebben we na vier maanden afscheid moeten nemen van ons kindje. Reclame over ouderschap en zwangerschap hebben mij destijds enorm geraakt.”
Kwetsende advertenties
Google laat vanuit zijn advertentiecentrum weten dat er meer gevoelige onderwerpen zijn onder Nederlanders. Opvallende onderwerpen zijn afvallen, diëten en daten. 41 procent van de Nederlanders krijgt soms een online reclame te zien over een onderwerp waar ze zich niet prettig bij voelen. Maar ook heel veel mensen kunnen daar zelf iets aan doen, al weten ze vaak niet hoe. Je kunt binnen Googles websites en apps zorgen dat online ads over gevoelige onderwerpen worden beperkt.
Een andere reden dat mensen bepaalde advertenties als onprettig ervaren, is omdat ze bezorgd zijn over hun privacy. Google laat weten dat 6 op de 10 respondenten zich zorgen maken over hun persoonlijke data. Wil je meer weten over hoe je bepaalde advertenties kunt beperken en welke gegevens worden gebruikt, dan kun je daarvoor terecht in het Google Advertentiecentrum. Links zie je bijvoorbeeld een schuifje met advertenties aanpassen. Klik daarop en je kunt bepaalde onderwerpen aan- en uitzetten, zoals huishoudelijke apparatuur, inrichting en interieurdecoratie, bruiloften, tuinieren, enzovoorts. Er zijn veel mogelijkheden om te kiezen, en dus ook om uit te sluiten.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024