Advertising15.09.2014

Migratie van CPC naar CPS is de weg naar data enrichment


Verschillende online productvergelijkingssites, zoals Kieskeurig.nl en Beslist.nl hebben aangegeven dat ze niet meer alleen gebruik maken van Cost per Click (CPC), maar ook van Cost per Sale (CPS) en andere afrekenmodellen. Beslist is een tijdje geleden gestart met CPS en Kieskeurig gaat een model hanteren waarbij de CPC kosten afhankelijk zijn van de prijs van het product. Waarom is in deze branche deze transitie van CPC en richting CPS nu eigenlijk aan de gang? En waarom leidt deze transitie ertoe dat een grote organisatie als Wehkamp besluit om de helft van zijn productportfolio weg te halen bij Beslist?

CPC en CPS

Eerst verduidelijk ik nog maar eens het verschil tussen CPC en CPS. Websites die CPC gebruiken rekenen af per het aantal keer dat een bezoeker op een banner heeft geklikt. Deze manier van afrekenen wordt meestal gehanteerd wanneer adverteerders een vastgesteld dagelijks budget hebben. Wanneer dit budget bereikt is wordt de advertentie voor de resterende tijd uit de roulatie gehaald. Bij CPC betaal je dus per klik, met als nadeel dat als er geen sale plaatsvindt, je ook met lege handen staat.

Er bestaat ook een variant op CPC, waarbij de CPC-kosten afhankelijk zijn van de prijs van het product. Hiermee wil Kieskeurig.nl nu beginnen. De prijsvergelijker maakt daarbij gebruik van een staffel; hoe hoger de prijs van het product hoe hoger de commissie is. Het is van belang de staffels goed aan te laten sluiten bij de werkelijkheid. Kieskeurig ziet hierin de weg naar een eerlijkere manier van afrekenen, waarbij de waarde die het bedrijf aan leads toekent ‘in lijn ligt met de reële waarde ervan’.

CPS wordt veel bij affliliate marketing gebruikt. De adverteerder betaalt pas aan de publisher, ofwel de eigenaar van de website waar de advertentie vertoond wordt, als er daadwerkelijk een verkoop heeft plaatsgevonden wanneer er op de advertentie is geklikt. Hiermee wordt ook veel gratis verkeer naar je website of webshop gegenereerd, omdat je immers niet betaalt voor bezoekers die (nog) niks hebben gekocht.

Voorkeur CPS

CPS heeft vaak de voorkeur boven CPC, omdat het voor de adverteerders minder risico met zich meebrengt, er wordt immers alleen afgerekend als er een sale plaatsvindt. Zo weten adverteerders van tevoren waar ze aan toe zijn. CPS is meer performance based maar er kleven ook nadelen aan. Publishers willen zoveel mogelijk verkopen realiseren, waarvoor ze veel publiek proberen te bereiken die wellicht niet relevant is voor je website. De laaghangende vruchten worden geplukt, maar de doelgroep wordt niet bereikt.Echter, gaat het bij de keuze voor CPC of CPS alleen om het afrekenmodel of speelt er nog meer?

Data enricher

Er speelt natuurlijk nog meer. Met het CPC-model kan de prijsvergelijker alleen maar zien naar welke adverteerder een bezoeker heeft geklikt. Wat daarna gebeurt, is niet te meten. 

Bij het CPS-model moet er een conversiepixel op de (bedank)pagina van de adverteerder geplaatst worden, om de aankoop te kunnen meten. Dit kan een ‘anonieme pixel’ zijn, maar de prijsvergelijker kan er ook voor kiezen een conversiepixel te plaatsen waarbij veel meer informatie over de persoon die een aankoop heeft gedaan bekend wordt. Bijvoorbeeld de orderwaarde en productinformatie en aankooptijden. Met zo’n pixel kun je dus heel veel data van een consument achterhalen, zoals aankooptijd, betaalmethode, product, en ga zo maar door. Het is als het ware een data enricher. Met deze data kan een vergelijker zijn site en traffic beter optimaliseren, zodat er nog meer geld valt te verdienen. 

Beslist heeft ervoor gekozen zo’n geavanceerde conversiepixel te gebruiken. Niet alle adverteerders zijn blij met deze ontwikkeling, zo ook Wehkamp, Coolblue en Bol.com. Want de prijsvergelijker krijgt zo veel meer inzicht in de data van zo’n adverteerder. Hoe dit zich verder zal ontwikkelen en of nog meer adverteerders hierom weg zullen lopen, zal de tijd leren. 

Deze blogpost is geschreven door Ared Yelkenci, algemeen directeur van Shopkorting.

[Afbeelding via Fotolia]

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?