Advertising30.10.2023

Meta introduceert advertentievrije abbo’s voor Insta en Facebook in EU


Zo wil het bedrijf voldoen aan Europese wetgeving voor het verzamelen en delen van klantgegevens

Meta heeft vandaag bekend gemaakt dat Facebook en Instagram gebruikers in de EU (plus Zwitserland) nu een abonnement kunnen afsluiten voor deze sociale netwerken waardoor ze geen advertenties meer in hun tijdlijnen geserveerd krijgen. Daarnaast zullen de gegevens van gebruikers met een abonnement ook niet meer gedeeld worden met aanbieders van advertenties. Dat laatste lijkt misschien overbodig, omdat abonnees sowieso geen (gepersonaliseerde) advertenties meer zullen zien, maar het is toch goed om te weten dat Meta hun data dan ook niet meer gebruikt voor (andere) commerciële doeleinden.

10 tot 13 euro per maand

Om van die soms indringende en irritante advertenties af te komen moet je dus wel gaan betalen. Neem je een abonnement op de webversie, dan betaal je daarvoor straks 10 euro (9,99) per maand. Voor de advertentievrije iOS en Android versies van Facebook en Insta moet je meer betalen, 12,99 per maand. Het abonnement is overigens wel geldig op alle gekoppelde Facebook- en Instagram-accounts in het Accountcentrum van een gebruiker.

Er is ook een addertje. Als je na 1 maart 2024 namelijk een extra account koppelt, dan moet je gaan bijbetalen. Dat tarief is dan 6 euro per maand voor de webversie en 8 euro per maand voor de Android en IOS versies. En dat geldt dan dus ook voor elk extra account dat je ná die datum koppelt.

In overeenstemming met de AVG?

Het besluit van Meta om abonnementen te introduceren als optie om de sociale netwerken zonder advertenties te kunnen gebruiken, heeft volgens het bedrijf te maken met de Europese AVG. De afgelopen maanden is Meta regelmatig in opspraak gekomen omdat het bedrijf volgens diverse Europese privacy-waakhonden op onrechtmatige wijze – zonder dat gebruikers daar toestemming voor geven – persoons- en gebruiksgegevens verzamelt, onder andere voor commerciële doeleinden zoals het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Voor het versturen vandeze klantgegevens naar Amerikaanse servers kreeg Meta eerder dit jaar al een forse boete opgelegd.

Door gebruikers in de EU en Zwitserland nu via een abonnement de mogelijkheid te geven het vertonen van advertenties te stoppen, zegt Meta zich te houden aan de Europese privacy wetgeving (AVG). Meta stelt in haar bericht over de abonnementen verder dat ‘gratis’ gebruikers ook na de introductie van de advertentievrije abonnementen gepersonaliseerde advertenties blijven zien. Zij kunnen hooguit wat aanpassingen doen aan welke soort advertenties willen zien, zoals dat nu ook al mogelijk is bij de advertentie-voorkeuren.

Je kunt nu betalen om geen advertenties meer te zien op je Facebook en Insta tijdlijnen.
Je kunt nu betalen om geen advertenties meer te zien op je Facebook en Insta tijdlijnen.

Is dit dé oplossing?

De vraag is natuurlijk of die privacy-waakhonden deze betaalde oplossing ook interpreteren als het voldoen aan de AVG. Betalen om geen advertenties te zien is op zich een oplossing die meer online bedrijven hanteren, ook X bijvoorbeeld, maar het feit dat er voor gebruikers die geen abonnement nemen niets verandert, wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze daarmee ook impliciet toestemming geven om hun gegevens te verzamelen en gebruiken.

Feit is wel dat het Europese Hof van Justitie in een uitspraak uitdrukkelijk erkend dat een abonnementsmodel, zoals het model dat Meta nu presenteert, een geldige vorm van toestemming is voor een door advertenties gefinancierde dienst. Maar of dat ook betekent dat het niet afsluiten van een abonnement betekent dat je (automatisch) toestemming geeft voor het verzamelen en gebruiken van je gegevens?

Meta staat ook nog altijd op het standpunt dat een door advertenties ondersteund internet belangrijk is, zowel voor bedrijven als gebruikers. “Wij geloven in een door advertenties ondersteund internet, dat mensen toegang geeft tot gepersonaliseerde producten en diensten, ongeacht hun economische status. Het stelt kleine bedrijven ook in staat potentiële klanten te bereiken, hun bedrijf te laten groeien en nieuwe markten te creëren, waardoor de groei van de Europese economie wordt gestimuleerd, aldus Meta.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Instagram

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Instagram stort zich op meer video’s op het platform, maar wat het daar niet bij heeft verteld is dat die video’s ook goed moeten scoren.

Social Media28.10.2024

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Verder lezen over Meta

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Meta introduceert AI-model dat het werk van andere AI checkt

Meta is bekend van het AI-model Llama, maar het maakt nog veel meer modellen. Waaronder nu AI die AI controleert.

Artificial Intelligence21.10.2024

Meta introduceert AI-model dat het werk van andere AI checkt

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Meta heeft een nieuwe tool onthuld die direct de strijd aan lijkt te gaan met Sora van OpenAI. Het gaat om Movie Gen.

Artificial Intelligence04.10.2024

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta zou testen hoe het is als Instagram en Threads wat meer interactieve mogelijkheden krijgen. 

Social Media16.09.2024

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Metaverse is niet goedkoop: Meta stopte er al 50 miljard in

Meta blijft bouwen aan het metaverse, maar het blijft ook gigantisch veel geld investeren. We kunnen het ons bijna niet voorstellen.

Metaverse01.08.2024

Metaverse is niet goedkoop: Meta stopte er al 50 miljard in

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken