Advertising22.03.2017

Mercedes-Benz toont ongekend veel lef met hun nieuwe campagne ‘Grow up’


Grow up, Get a job, Spend time with family, Be a good parent and Settle down

Je zegt niet zo vaak “Wow wat een campagne, hier moet je wel lef voor hebben“. Terwijl ik het zit in te tikken is dit zo’n beetje wat in mij opkomt. Vijf indringende video’s van Mercedes-Benz, een van de belangrijkste autofabrikanten ter wereld, die al jaren bezig is met een gigantische metamorfose. Het merk dat er in geslaagd is om het oude klassieke imago om te gooien naar een merk dat nu jongeren aanspreekt. Als je dit 15 jaar geleden had verteld, hadden veel autoliefhebbers geroepen: “no way, dat gaat echt niet gebeuren“.

Grow up

In de Grow up-campagne die begin deze maand werd gelanceerd laat Mercedes-Benz nu echt alles los en gaat voor een hele nieuwe benadering van hun marketing- en communicatiestrategie. Contentcreatie voor vijf modellen op een manier die zelden eerder is vertoond. Om enigszins te begrijpen waar het allemaal over gaat kun je het beste eerst onderstaande Grow up-trailer bekijken. Als deze video je pakt, ben je daarna alleen maar benieuwd hoe dit dan verder gaat.

Je kunt je oprecht afvragen of dit direct impact gaat hebben en of je door het zien van deze vijf video’s nu direct een Mercedes gaat kopen. I guess not. Wat het doet is: het tast je gevoelens en gedachten over het merk aan. Dit raakt andere emoties en waarden. Groei op, krijg een baan, ga trouwen, start een gezin. Mercedes-Benz wil je duidelijk wat vertellen.

Mercedes-Benz heeft lef

En misschien is dat wel wat Mercedes-Benz echt wil. De kans dat dit je bij blijft is immers vele malen groter dan de zoveelste ‘kijk ons eens’-campagne. Wat staat is dat je heel veel lef en ballen moet hebben om op deze manier je merk te koppelen aan emoties en het zo onder de aandacht te brengen. Niet iedereen zal het helemaal begrijpen of misschien wel too much vinden of dat het helemaal niets met auto’s heeft te maken. Dat zal de Mercedes-Benz weinig uitmaken want net als in het echte leven maak je altijd je eigen keuzes. Grow up!

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Mercedes-Benz

Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?

Heb je recent nog naar de icoontjes van je WhatsApp gekeken? Kijk eens naar de Formule 1-emoji: die ziet er anders uit he?

Mobile30.04.2024

Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

Mercedes-Benz was van plan om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen, maar trekt die belofte in. Het heeft aangegeven dat het niet haalbaar is. Drie jaar geleden dacht Mercedes daar nog heel anders...

Automotive23.02.2024

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

SAP SE kondigt vandaag een meerjarige samenwerking aan met het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Als officiële partner werkt SAP vanaf 2024 samen met het Formule 1-team om de operationele efficiëntie te verhogen en nieuwe...

Technology22.11.2023

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

Streven naar efficiëntie op en naast het circuit
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag

Mercedes heeft deze week de eerste volledig elektrische vrachtwagen gepresenteerd die naar eigen zeggen 1000 kilometer op een dag kan afleggen. Dat klinkt hoopvol, ware het niet dat de eActros met zijn 600 kWh accupakket...

Automotive11.10.2023

Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag

Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadt
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers

Je kunt van Tesla vinden wat je wilt, maar in één ding is de Amerikaanse EV-maker al jaren onverslaanbaar: het laadnetwerk, de Tesla Superchargers. Zeker hier in Europa. Mercedes maakte enkele maanden geleden bekend da...

Automotive01.09.2023

Mercedes opent eigen netwerk met snelladers

Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober online
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s

ChatGPT en generatieve AI zijn hot. Net zoals bij de start van het publieke wereldwijde web, en in recentere tijden de metaverse, willen (grote) bedrijven en fabrikanten niet het risico lopen dat ze de boot missen. En du...

Automotive16.06.2023

Mercedes test ChatGPT in haar auto’s

Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?
Zoom in een Mercedes E-klasse ziet er erg goed uit

Als het echt in de agenda niet uitkomt, dan weet je wat er gebeurt: ‘we doen de call wel even in de auto’. Nu kun je dan gewoon bellen, wat nu vooral gebeurt, maar Mercedes maakt het mogelijk om een Zoom-videocall te...

Automotive03.05.2023

Zoom in een Mercedes E-klasse ziet er erg goed uit

Maar komt met nadelen