Advertising02.05.2022

Kies welke advertenties je niet wil zien op Google


Stel je voor dat je net een gokverslaving hebt overwonnen: dan zit je er niet echt op te wachten dat je allerlei advertenties te zien krijgt over online casino’s. Je kunt er helaas niet helemaal onderuit (immers stikt het ervan op de Nederlandse televisie sinds de wet- en regelgeving is veranderd), maar je kunt het wel uitschakelen in bijvoorbeeld Google. Dat kan nu met steeds meer onderwerpen.

Cookies

Je kent dat vast wel: je hebt ergens gekeken voor iets leuks, het al dan niet gekocht, maar het blijft maar voorbij komen als je op andere sites komt. Cookies: heel verleidelijk, maar ook irritant. Zeker als je voor iemand een cadeautje wil shoppen en die persoon ook vaak gebruikmaakt van jouw laptop. Je kunt die cookie-advertenties wel wegkruisen en aangeven dat je er niet van gediend bent, maar dan is in het geval van onderwerpen die traumatisch voor je zijn het kwaad al geschied.

Sinds 2020 kun je er in Amerika binnen Google voor kiezen om al dan niet advertenties te zien over bijvoorbeeld gokken en alcohol. Nu zijn daar meer onderwerpen bijgekomen en is de mogelijkheid wereldwijd uitgerold. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om advertenties over daten, zwanger zijn, moeder of vader worden of afvallen niet langer te zien. Als je bijvoorbeeld enorm worstelt met anorexia, een miskraam hebt gehad, niet zwanger kunt raken of in een heel serieuze relatie zitten, dan zit je op sommige van die advertentie-onderwerpen niet te wachten.

Google Display-netwerk

Het is goed dat Google hier nu rekening mee houdt, al is het natuurlijk voor iedereen heel persoonlijk welke onderwerpen taboe zijn of psychische uitdagingen oproepen. Bij heel religieuze mensen kunnen bijvoorbeeld advertenties over bepaalde wetenschappelijke onderwerpen in het verkeerde keelgat schieten, terwijl je bij sommige atheïsten weer niet hoeft aan te komen met advertenties over bijvoorbeeld de Passion. Helaas zijn er maar een beperkt aantal onderwerpen dat Google op dit moment onderscheidt, maar dat er meer bijkomen is al zeer positief.

Je kunt die advertenties uitschakelen in je instellingen van je Google-account. Je ziet vervolgens bij websites van het Google Display-netwerk (dat zijn er maar liefst 2 miljoen) en bij Google en YouTube zelf niet langer advertenties die draaien om het onderwerp dat jij hebt weggevlagd. Je krijgt hierdoor dus meer controle over wat je wel en niet te zien krijgt.

Advertenties kun je niet uitzetten

Google serveert je vervolgens wel andere advertenties, want je kunt advertenties in het algemeen niet uitschakelen. Hiermee verdient Google namelijk zijn geld. Ook goed om te weten: het is niet zo dat alle advertenties die bijvoorbeeld met alcohol te maken hebben worden weggefilterd. Je krijgt bijvoorbeeld geen advertentie meer te zien van Jack Daniels, maar nog wel van een luchtvaartmaatschappij met een stewardess met een glas wijn op een serveertray.

Google is van plan om vaker nieuwe categorieën toe te voegen, wat het onder andere onderzoekt aan de hand van enquêtes. Natuurlijk zien veel mensen liever helemaal geen advertenties, maar om Google-diensten zoveel mgoelijk gratis te houden, is dat wel de oplossing waarvoor is gekozen. Het is in ieder geval goed dat veel toch zwaarwegende onderwerpen nu niet meer aan bod hoeven te komen, maar alleen als je daar zelf voor kiest.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads