Een aantal mobiele websites maken gebruik van een zogenaamde interstitial om hun mobiele native app te promoten. Deze komt dan vrij prominent in beeld bij het bezoeken van de betreffende site.
Native apps kunnen soms een betere gebruikservaring bieden, en andere functies van de smartphone gebruiken die niet eenvoudig te activeren zijn vanuit de mobiele browser. Hierdoor denken veel app developers dat ze gebruikers aan moeten moedigen om de native app te installeren. Maar door dat met een full page interstitial te doen werkt minder goed (nog even zacht uitgedrukt) dan verwacht, zo maakt Google nu bekend.
Ze hebben een test gedaan, conclusie, interstitials werken niet! Uit de analyse gedaan voor Google+ blijkt:
Hoewel 9% klinkt als een goede CTR voor iedere campagne, heeft Google de focus toch gelegd op de grote groep gebruikers die weg hebben geklikt.
Met die data is besloten om een experiment te doen, om te kijken hoe het verwijderen van de interstitial het gebruik ten goede zou komen. Er werd nog wel een Smart App Banner toegevoegd om de native app wel iets te promoten. De resultaten?
Stoppen
Gebaseerd op de resultaten hebben ze bij Google per direct besloten om te stoppen met de interstitial. En dat is iets hetgeen ze iedereen aanraden!
David Morell, Software Engineer, Google+schrijft: “We believe that the increase in users on our product makes this a net positive change, and we are sharing this with the hope that you will reconsider the use of promotional interstitials.”