Advertising27.07.2015

Interstitial op mobiel? Google raadt het af!


Een aantal mobiele websites maken gebruik van een zogenaamde interstitial om hun mobiele native app te promoten. Deze komt dan vrij prominent in beeld bij het bezoeken van de betreffende site.

Native apps kunnen soms een betere gebruikservaring bieden, en andere functies van de smartphone gebruiken die niet eenvoudig te activeren zijn vanuit de mobiele browser. Hierdoor denken veel app developers dat ze gebruikers aan moeten moedigen om de native app te installeren. Maar door dat met een full page interstitial te doen werkt minder goed (nog even zacht uitgedrukt) dan verwacht, zo maakt Google nu bekend.

Ze hebben een test gedaan, conclusie, interstitials werken niet! Uit de analyse gedaan voor Google+ blijkt:

  • 9% van de bezoekers op de interstitial pagina resulteerde in een klik op de ‘Get App’ knop.
  • 69% van de bezoekers heeft de pagina verlaten. Deze gebruikers zijn niet naar de app store gegaan en zijn ook niet doorgegaan om de mobiele website te bezoeken.
<em>De interstitial van Google+<\/em>
De interstitial van Google+

Hoewel 9% klinkt als een goede CTR voor iedere campagne, heeft Google de focus toch gelegd op de grote groep gebruikers die weg hebben geklikt.

Met die data is besloten om een experiment te doen, om te kijken hoe het verwijderen van de interstitial het gebruik ten goede zou komen. Er werd nog wel een Smart App Banner toegevoegd om de native app wel iets te promoten. De resultaten?

  • Actieve gebruikers op de mobiele site nam met 17% toe.
  • De G+ iOS native app installaties gingen iets achteruit (-2%).

Stoppen

Gebaseerd op de resultaten hebben ze bij Google per direct besloten om te stoppen met de interstitial. En dat is iets hetgeen ze iedereen aanraden!

David Morell, Software Engineer, Google+schrijft: “We believe that the increase in users on our product makes this a net positive change, and we are sharing this with the hope that you will reconsider the use of promotional interstitials.

...

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Verder lezen over Mobile Advertising

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?