De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een aantal mobiele websites maken gebruik van een zogenaamde interstitial om hun mobiele native app te promoten. Deze komt dan vrij prominent in beeld bij het bezoeken van de betreffende site.
Native apps kunnen soms een betere gebruikservaring bieden, en andere functies van de smartphone gebruiken die niet eenvoudig te activeren zijn vanuit de mobiele browser. Hierdoor denken veel app developers dat ze gebruikers aan moeten moedigen om de native app te installeren. Maar door dat met een full page interstitial te doen werkt minder goed (nog even zacht uitgedrukt) dan verwacht, zo maakt Google nu bekend.
Ze hebben een test gedaan, conclusie, interstitials werken niet! Uit de analyse gedaan voor Google+ blijkt:
- 9% van de bezoekers op de interstitial pagina resulteerde in een klik op de ‘Get App’ knop.
- 69% van de bezoekers heeft de pagina verlaten. Deze gebruikers zijn niet naar de app store gegaan en zijn ook niet doorgegaan om de mobiele website te bezoeken.
Hoewel 9% klinkt als een goede CTR voor iedere campagne, heeft Google de focus toch gelegd op de grote groep gebruikers die weg hebben geklikt.
Met die data is besloten om een experiment te doen, om te kijken hoe het verwijderen van de interstitial het gebruik ten goede zou komen. Er werd nog wel een Smart App Banner toegevoegd om de native app wel iets te promoten. De resultaten?
- Actieve gebruikers op de mobiele site nam met 17% toe.
- De G+ iOS native app installaties gingen iets achteruit (-2%).
Stoppen
Gebaseerd op de resultaten hebben ze bij Google per direct besloten om te stoppen met de interstitial. En dat is iets hetgeen ze iedereen aanraden!
David Morell, Software Engineer, Google+schrijft: “We believe that the increase in users on our product makes this a net positive change, and we are sharing this with the hope that you will reconsider the use of promotional interstitials.”
Verder lezen over Google Plus
Social Media06.02.2023
5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom
Online13.06.2020
Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten
Social Media04.02.2019
Het is over en sluiten voor Google+
4 April gaat de stekker er definitief uitSocial Media09.10.2018
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging
Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaakSocial Media31.08.2016
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?
Social Media25.01.2016
Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe
We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTubeSocial Media18.11.2015
Nieuw ontwerp Google+
Online28.07.2015
Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018