De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Digital advertising heeft vorig jaar traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. Search houdt vooralsnog het grootste marktaandeel. Verder rukken de Influencers op binnen het marketingbudget en de populariteit van banners neemt af. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study 2018-cijfers van IAB Nederland.
Digital advertising
Geheel volgens de verwachting is het afgelopen jaar het marktaandeel van digital advertising nog meer gestegen. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders bijna 2 miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Vooral de kleinere, meer gespecialiseerde spelers en globale partijen hebben van de digitale groei geprofiteerd.
Search is goed voor het grootste aandeel
Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 10%. Het blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. We zien dat digitaal nog steeds groeit, maar in mindere mate dan voorgaande jaren. Volgens IAB Nederland toont dit aan dat digitaal nog verder volwassen is geworden en daarmee een steeds stabielere factor is binnen de mediamix.
Influencers
Nieuw in de Ad Spend Study is het influencersaandeel, dat direct een sterke groei laat zien, al is het absolute deel binnen het totale marketingbudget nog beperkt.
Nieuwe Online Ad Spend Study
In tegenstelling tot eerdere uitgaven van de Ad Spend Study geven de vandaag gepresenteerde cijfers enkel een overzicht van de belangrijkste groeicijfers binnen een aantal segmenten van de digitale ad spend-markt. Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “Vorig jaar zagen we al duidelijk aankomen dat de digitale-advertisingmarkt volwassen aan het worden is. Dit heeft ons toen doen besluiten om de Online Ad Spend Study samen te voegen met het populaire CMO-onderzoek.
Door de twee onderzoeken samen te voegen willen wij nog beter de belangrijkste ontwikkelingen in ad spend en de ontwikkelingen die hierop in de nabije toekomst impact kunnen hebben duiden. Echter, omdat de data uit de traditionele Ad Spend Study voor veel investeringsbeslissingen in de sector leidend is, wilden we nu al de belangrijkste uitkomsten delen. Ons motto is tenslotte: Stimuleren van digitalemarketinggroei, en daar is deze data voor nodig. Het volledige rapport zal tijdens het congres How To Make It Work op 3 september worden gepresenteerd.”
[Afbeelding © bloomicon – Adobe Stock]
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenVerder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024