09.12.2016
Advertising

IKEA gebruikt meest gegoogelde vragen om ons op site te krijgen

By: Patrick Smeets

BlogAdvertising

Het is voor ons Nederlanders al een hel om namen als Möckelby, Norraryd, Klippan of Aleskär te onthouden als we door de IKEA stommelen of online aan het zoeken zijn naar een meubelstuk waar we alleen de naam van gehoord hebben. In de VS is dat nog een graadje erger natuurlijk, want je kunt veel zeggen van Amerikanen maar niet dat ze doorgaans een goed ontwikkeld taalgevoel hebben. Probleem voor IKEA dus.

De meubelmaker wil graag oplossingen bieden voor het hele huis en dacht daarom een leuke insteek te hebben: retail therapy.

Zweedse troll

Het hele probleem met de rare namen hebben ze op deze manier ook handig opgelost. Ze halen een SEO-trucje uit voor hun Amerikaanse website en gaven een hele hoop van hun producten een andere naam, namelijk die van de meest gegoogelde vragen over bijvoorbeeld relaties. Als Sally uit Wisconsin dus nu een hond wil, maar probleem “my father is allergic to furry animals” opzoekt komt ze bij deze topper uit:

ikea-troll-google-search
ikea-troll-google-search

Leuk bedoeld

Het is een leuk idee om dat zo te doen en IKEA hoopt dat er niet te veel mensen boos zullen zijn dat een retailer inhaakt op een voor hen misschien cruciale vraag in hun leven. De bedoeling is dat je in elk geval even moet lachen om de vreemde combinaties van producten en vragen en op zijn best ga je nog even verder zoeken wat ze allemaal bedacht hebben. Zelfs de gerelateerde producten zijn zorgvuldig uitgekozen zodat de problemen ook op elkaar aansluiten.

Als je gewoon even gaat kijken is het in elk geval lachen, laten we hopen dat de mensen die via Google op de retail therapy-pagina uitkomen de grap ook kunnen waarderen. Als campagne is het in elk geval erg leuk bedacht en de combinatie van producten en searches is extreem clever.

[Afbeeldingen © IKEA]

Share this post