Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom


Advertenties op sociale media zijn enorm effectief. We kennen allemaal wel iemand die zich regelmatig laat verleiden door de leuke, gepersonaliseerde advertenties op Instagram. Adverteerders planden die advertenties eerst zelf, maar dat verandert steeds vaker naar een AI-advertentieplanning. En daaraan doet TikTok nu ook mee.

TikTok Smart+

TikTok heeft Smart+ ontwikkeld, een eigen systeem dat lijkt op het Performance Max-systeem van Google en Advantage+ van Meta. Het is een tool waarmee je via AI advertenties kunt inkopen. Je kunt zo makkelijker plannen en krijgt hulp om dat zo effectief mogelijk te laten zijn. Marketeers hebben daar op veel manieren baat bij. Zo kun je veel tijd winnen door AI in te zetten: de doelgroepen bepalen en het inkopen van advertenties zelf wordt allemaal geautomatiseerd als je dat wil.

TikTok kan al een advertentie voor je opmaken, dus je hoeft zelf echt bijna niets meer te doen nu de AI het meeste werk uit handen neemt. Je kunt wel zelf het heft in eigen hand nemen door op een bepaald moment wel zelf te bepalen wat er gebeurt en hoe. Toch kun je je voorstellen dat het een populaire tool is, zo’ n AI-advertentietool. Het neemt je werk uit handen en gebruikt data om te bedenken wat het beste is voor jouw merk. Dat geeft een creatief marketeer bijvoorbeeld meer mogelijkheden om nieuwe originele campagnes te bedenken, of marketeers die vooral op de data zitten de optie om daar eens een goede analyse van te maken. Geen wonder dus dat mensen daar fanatiek mee aan de slag gaan. 

 

Het voordeel is vooral dat je wanneer je maar wil zelf weer taken kunt overnemen. Op die manier blijf je de controle houden in plaats van dat alles in de zwarte doos die AI heet verdwijnt. Volgens TikTok kun je ook sneller een campagne opzetten, omdat het A/B-testen en het zoeken naar wat we doen omdat er niet genoeg data makkelijk voor handen is, er helemaal uit wordt gehaald.

AI-advertenties

TikTok belooft dat zijn AI is getraind op de meest succesvolle advertentiecampagnes die op het platform hebben gestaan. Het is gelinkt aan Symphony, een andere AI-tool van TikTok waarmee je concepten kunt uitdenken. TikTok belooft een verbetering van 53 procent qua inkomsten op basis van wat je spendeert aan een advertentie, vergeleken bij wanneer je Smart+ niet zou gebruiken. Ray-Ban heeft het deze zomer geprobeerd en zag de kosten per acquisitie met 50 procent verminderen en de conversie juist 47 procent omhoog gaan, meer dan 42 procent groei voor het zonnebrillenmerk.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Online Advertising

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Verder lezen over Online Marketing

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

Verder lezen over TikTok

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Welke Nederlandstalige TikTok-accounts zijn de moeite waard om te volgen? We noemen 8 grappige TikTok-accounts voor Nederlandse comedy.

Social Media11.10.2024

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Deze week viral: wandelende tafel en BBQ-boot

Amerikanen zijn jaloers op onze BBQ. Niet die met die flauwe sateetjes, maar die op een speciale BBQ-boot!

Social Media15.09.2024

Deze week viral: wandelende tafel en BBQ-boot

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Sociale media liggen al jaren onder vuur: wat is nou precies de verantwoordelijkheid van die platforms? Content voor kinderen filteren niet, zo blijkt.

Social Media03.09.2024

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm

Geen zorgen, je hoeft het niet te missen, want dit is weer een nieuwe editie van Deze Week Viral.

Social Media01.09.2024

Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm

Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd

Very Demure, Very Mindful: wat betekent die internetmeme toch. We duiken er -voor zover dat kan bij het internet- in in Deze Week Viral.

Social Media25.08.2024

Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd