Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Heb je de nieuwste reclame van Heineken al gezien? De internationale campagne draait helemaal om het leven na corona. Hoewel dat iets te voorbarig was, neemt het bedrijf wel een duidelijk standpunt in. ‘The night is young’ heet de nieuwste campagne. En dat daar een storm van kritiek op komt, was te verwachten. In het filmpje zien we een oudere doelgroep, de mensen die op dit moment volledig gevaccineerd zijn, weer zorgeloos feestvieren. De reclame wordt afgesloten met de slogan ’the night belongs to the vaccinated’.
Reclamecampagne krijgt veel kritiek, maar ook lof
De nieuwe reclamecampagne krijgt veel kritiek, juist omdat het bedrijf zo’n duidelijk standpunt inneemt. Want niet iedereen wil zich laten vaccineren en het biermerk lijkt op te roepen tot vaccinatie. Dat komt hen op een storm van kritiek te staan. In de (internationale) pers, maar ook op Twitter. Zo wordt de reclame ‘medische apartheid’ genoemd en lezen we dat twitteraars vinden dat Heineken hiermee sociale druk uitoefent. Waar tegenstanders zijn, zijn ook voorstanders te vinden. Een andere groep mensen vindt het juist sterk dat Heineken zich inzet om de vaccinatiegraad omhoog te krikken. Weer anderen reageren om te vertellen dat ze smullen van de comments op de reclame.
2e boycot voor Heineken in korte tijd
Tijdens het EK voetbal kreeg Heineken ook al een bak ellende over zich heen. Verschillende voetballers maakten duidelijk het niet eens te zijn met een biermerk dat een sporttoernooi sponsort. Uiteindelijk liep ‘bottlegate’ met een sisser af. De mensen die tegen vaccinatie zijn roepen nu op tot een boycot van het biermerk en vinden het bizar dat er ‘vaccinatiereclame’ wordt gemaakt of noemen het propoganda. #boycottheineken werd even trending op Twitter. Soms werd een boodschap vergezeld van een filmpje waarin blikjes en flesjes Heineken leeg werden gegoten.
Vooralsnog gaat nu vooral het filmpje viraal en lijkt een boycot niet echt bij een grote groep mensen te spelen. De komende tijd kunnen zomaar meer merken zich gaan uitspreken. Biermerk Budweiser deed dit al in februari, door bekend te maken dat ze de kosten voor zendtijd tijdens de Super Bowl doneerden aan een vaccinatiecampagne.
Verder lezen over Heineken
Automotive24.08.2024
Max Verstappen start de online game competitie Player 0.0
Gamification ingezet voor aandacht verantwoord alcoholgebruikMobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Marketing17.06.2021
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken
Wat is er aan de hand?Nieuws11.03.2020
Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten
ook voor de bedrijfsresultatenOnline07.06.2019
“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”
Marketing21.04.2017
KLM scoort een Grand SpinAward
En 33 andere winnaars!Nieuws29.03.2017
Groot succes voor Heineken Bakery: check the aftermovie
sponsored storyCoffee corner03.03.2017
Het eerste alcoholvrije biertje van Heineken
Heineken 0.0Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersVerder lezen over Viral
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Social Media29.09.2024