Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een plan op de stapel liggen om een adblocker te introduceren in de mobiele- en desktop-versies van Chrome. De Franse krant Le Figaro kwam als eerste met dit nieuws, op basis van bronnen vanuit het bedrijf. Het zou kunnen zijn dat het plan binnen een paar weken wordt uitgerold, maar het is ook nog mogelijk dat het überhaupt niet doorgaat.
De adblocker die je zelf aan en uit kunt zetten, zou advertenties moeten gaan filteren die de gebruiker een nare ervaring geven. Vervelende advertenties zou je hiermee niet meer moeten zien. Het gaat hierbij niet om inhoud, maar om de manier waarop de advertenties aan je getoond worden.
Welke advertenties zijn irritant?
Welke advertentievormen als irritant worden gezien en dus geblokt zouden worden, is niet bekend, maar laats zijn wel nieuwe richtlijnen opgesteld door de Coalition for Better Ads. Deze richtlijnen zijn voortgekomen uit de ervaringen van meer dan 25.000 consumenten, die 104 verschillende advertentievormen voor mobiel en het web hebben beoordeeld. Daaruit blijkt dat bijvoorbeeld pop-ups, video-advertenties met geluid die vanzelf beginnen te spelen en de zogenaamde sticky-ads bleken de gebruiker het meest te irriteren.
Natuurlijk zijn sommige advertentievormen inderdaad irritant, maar zonder advertenties zou jij dit bericht ook niet aan het lezen zijn, want het is nu eenmaal een belangrijke inkomstenbron van de media. En het is ook in het belang van Google dat we vooral online veel blijven lezen, dus ik vermoed dat het plan van Google vooral gebaseerd is om te voorkomen dat je andere adblockers gaat gebruiken. En door aan te geven dat het alleen ‘de hele irritante zijn’ die geblokt gaan worden, lijkt het ook nog alsof het bedrijf iets goed doet voor jou en mij. Gelukkig is deze mogelijke adblocker in Chrome dus ook niet tegen advertenties, maar alleen tegen een paar daarvan.
Google zelf heeft nog geen officieel statement gegeven, maar dat zal ongetwijfeld binnenkort volgen.
© header: asnidamarwani – Fotolia
Verder lezen over Google Chrome
Cybercrime11.10.2024
Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!
Gebruik daarom liever apps op tablets of smartphones voor de allergevoeligste gegevensCybercrime29.08.2024
Waarom bugs vinden in Chrome ineens een stuk interessanter is
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Social Media24.05.2024
Je kunt straks Snapchat-lenzen gebruiken in Google Chrome
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorOnline28.11.2023
De populaire Microsoft Office 365-extensie verdwijnt
Online18.10.2023