Advertising24.05.2017

Google gaat link leggen tussen online advertenties en aankoop


Nu wordt het langzaam eng

Het is groot nieuws in de advertentiewereld: Google denkt de heilige graal te hebben gevonden in online adverteren. Het bedrijf is namelijk gestart met het analyseren van miljarden creditcard-gegevens en denkt de algoritmes klaar te hebben om die gegevens te koppelen aan de gegevens die ze zelf al van hun gebruikers hebben. Zo zouden ze kunnen bewijzen dat online advertenties leiden tot een aankoop in fysieke winkels.

Voor adverteerders is dat natuurlijk genieten, want dat maakt het veel makkelijker om te zien hoeveel impact een advertentie heeft. Maar als gebruiker is het wel even andere koek.

Privacy gegarandeerd (?)

Ten eerste het privacy-aspect. Google zegt dat ze al langer aan data kunnen komen die nodig is voor dit systeem. De formules die gebruikt worden om de identiteit van gebruikers voor beide kanten (Google en de retailers waar de creditcard-gegevens vandaan komen) onleesbaar te maken waren er echter nog niet.

Ze noemen het “double-blind encryption” en dat zou onze anonimiteit moeten garanderen. Irritant genoeg wil Google niet veel meer dan de grote lijnen vertellen over hoe dit werkt, want de concurrentie luistert mee.

Ook onduidelijk is in hoeverre de creditcard-kopers eigenlijk toestemming hebben gegeven om hun aankoopgegevens te delen met Google. Google zegt natuurlijk dat het haar partners vraagt om alleen data te gebruiken waar ze het recht voor hebben, maar dat is ook een ietwat vage stelling.

Dat we onze online gegevens eigenijk verkopen om gratis gebruik te maken van de services van Google en de rest was wel al even duidelijk. Initiatieven als deze (hoewel nu nog beperkt tot de VS) maken het echter nog wat ingewikkelder door ook onze andere data naar binnen te trekken.

Zomaar delen

Het feit dat we al onze gebruikersovereenkomsten in de laatste tien jaar niet gelezen hebben, maar toch geaccepteerd, gaat een aantal bedrijven in de volgende tien jaar een verdomde uitgebreid profiel van ons opleveren. Zelfs als je er van uit gaat dat Google echt niet van plan is om de data die ze uit deze advertentie-plannen haalt te de-anonimiseren zijn er altijd nog een heel aantal mensen die wel raad weten met dat soort data.

Het advertentiemodel als inkomstenbron voor het grootste gedeelte van het internet gaat ons allemaal onze privacy kosten op de lange termijn.

[Afbeeldingen © Kadmy/leberus/Kenishirotie – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Creditcards

De voordelen en nadelen van een creditcard gebruiken

Het is als je reist een erg handig ding en hetzelfde geldt voor bepaalde online aankopen doen: de creditcard. Er kleven veel voordelen aan het pasje, maar tegelijkertijd kun je er ook door in de problemen komen. We zette...

DC Business23.01.2024

De voordelen en nadelen van een creditcard gebruiken

​5 x waarom een creditcard aanvragen geen slecht idee is

Voor de een is de creditcard een manier om van alles te betalen: Bolt-auto’s, Amazon-bestellingen en hotels op Booking bijvoorbeeld. Voor een ander is het een ver-van-zijn-bedshow: een creditcard: ‘Nee, ik wil geen s...

Online02.08.2023

​5 x waarom een creditcard aanvragen geen slecht idee is

De voordelen van prepaid creditcards ten opzichte van traditionele creditcards

In het digitale tijdperk van vandaag is de manier waarop we betalen en onze financiën beheren enorm veranderd. Dit artikel zal ingaan op de voordelen van prepaid creditcards ten opzichte van traditionele creditcards. Pr...

DC Business17.05.2023

De voordelen van prepaid creditcards ten opzichte van traditionele creditcards

Online winkelen: Pak het slim aan en geniet van de voordelen

Het kan intimiderend zijn om de sprong te wagen en online te gaan winkelen, vooral als je wat ouder bent. Maar maak je geen zorgen, want met een creditcard kun je gerust zijn en genieten van alle voordelen die online win...

Lifestyle23.03.2023

Online winkelen: Pak het slim aan en geniet van de voordelen

Database met creditcard- en klantgegevens malafide webshops online

Begin deze maand werd ontdekt dat enkele schimmige webshops, die zich met name bezighouden met de verkoop van namaakproducten, het niet zo nauw genomen hebben met de opslag van klant- en betaalgegevens van kopers. Een se...

Cybercrime26.01.2023

Database met creditcard- en klantgegevens malafide webshops online

​Startup Juni biedt een nieuw bankproduct voor ondernemers

In maart 2021 ging Juni live. Deze startup heeft als doel om het digitale ondernemers makkelijker te maken door allerlei financiële stromen op één plek aan elkaar te linken. Zo hebben ze meer overzicht en kunnen ze ba...

Startups11.02.2022

​Startup Juni biedt een nieuw bankproduct voor ondernemers

​Betalen we straks nog met creditcards?

Onze bankpassen zijn digitaal geworden, ons cryptogeld ligt vast in de blockchain: wat gaat er straks gebeuren met onze pasjes met voelbare cijfers? Creditcards zijn in Nederland misschien niet zo populair als in de Vere...

Mobile01.02.2022

​Betalen we straks nog met creditcards?

​Chinezen helemaal happy met sociaal kredietsysteem

Chinezen zijn het inmiddels gewend om hun privacy over te dragen aan allerlei instellingen en organisaties. Waar het sociaal kredietsysteem buiten China wordt afgeschilderd als een Orwelliaanse nachtmerrie, wordt het in...

Tech in Asia16.07.2019

​Chinezen helemaal happy met sociaal kredietsysteem

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over Online Advertising

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Verder lezen over Privacy

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security