Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het is groot nieuws in de advertentiewereld: Google denkt de heilige graal te hebben gevonden in online adverteren. Het bedrijf is namelijk gestart met het analyseren van miljarden creditcard-gegevens en denkt de algoritmes klaar te hebben om die gegevens te koppelen aan de gegevens die ze zelf al van hun gebruikers hebben. Zo zouden ze kunnen bewijzen dat online advertenties leiden tot een aankoop in fysieke winkels.
Voor adverteerders is dat natuurlijk genieten, want dat maakt het veel makkelijker om te zien hoeveel impact een advertentie heeft. Maar als gebruiker is het wel even andere koek.
Privacy gegarandeerd (?)
Ten eerste het privacy-aspect. Google zegt dat ze al langer aan data kunnen komen die nodig is voor dit systeem. De formules die gebruikt worden om de identiteit van gebruikers voor beide kanten (Google en de retailers waar de creditcard-gegevens vandaan komen) onleesbaar te maken waren er echter nog niet.
Ze noemen het “double-blind encryption” en dat zou onze anonimiteit moeten garanderen. Irritant genoeg wil Google niet veel meer dan de grote lijnen vertellen over hoe dit werkt, want de concurrentie luistert mee.
Ook onduidelijk is in hoeverre de creditcard-kopers eigenlijk toestemming hebben gegeven om hun aankoopgegevens te delen met Google. Google zegt natuurlijk dat het haar partners vraagt om alleen data te gebruiken waar ze het recht voor hebben, maar dat is ook een ietwat vage stelling.
Dat we onze online gegevens eigenijk verkopen om gratis gebruik te maken van de services van Google en de rest was wel al even duidelijk. Initiatieven als deze (hoewel nu nog beperkt tot de VS) maken het echter nog wat ingewikkelder door ook onze andere data naar binnen te trekken.
Zomaar delen
Het feit dat we al onze gebruikersovereenkomsten in de laatste tien jaar niet gelezen hebben, maar toch geaccepteerd, gaat een aantal bedrijven in de volgende tien jaar een verdomde uitgebreid profiel van ons opleveren. Zelfs als je er van uit gaat dat Google echt niet van plan is om de data die ze uit deze advertentie-plannen haalt te de-anonimiseren zijn er altijd nog een heel aantal mensen die wel raad weten met dat soort data.
Het advertentiemodel als inkomstenbron voor het grootste gedeelte van het internet gaat ons allemaal onze privacy kosten op de lange termijn.
[Afbeeldingen © Kadmy/leberus/Kenishirotie – Fotolia]
Verder lezen over Creditcards
DC Business23.01.2024
De voordelen en nadelen van een creditcard gebruiken
Online02.08.2023
5 x waarom een creditcard aanvragen geen slecht idee is
DC Business17.05.2023
De voordelen van prepaid creditcards ten opzichte van traditionele creditcards
Lifestyle23.03.2023
Online winkelen: Pak het slim aan en geniet van de voordelen
Cybercrime26.01.2023
Database met creditcard- en klantgegevens malafide webshops online
Startups11.02.2022
Startup Juni biedt een nieuw bankproduct voor ondernemers
Mobile01.02.2022
Betalen we straks nog met creditcards?
Tech in Asia16.07.2019
Chinezen helemaal happy met sociaal kredietsysteem
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024