Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het is groot nieuws in de advertentiewereld: Google denkt de heilige graal te hebben gevonden in online adverteren. Het bedrijf is namelijk gestart met het analyseren van miljarden creditcard-gegevens en denkt de algoritmes klaar te hebben om die gegevens te koppelen aan de gegevens die ze zelf al van hun gebruikers hebben. Zo zouden ze kunnen bewijzen dat online advertenties leiden tot een aankoop in fysieke winkels.
Voor adverteerders is dat natuurlijk genieten, want dat maakt het veel makkelijker om te zien hoeveel impact een advertentie heeft. Maar als gebruiker is het wel even andere koek.
Privacy gegarandeerd (?)
Ten eerste het privacy-aspect. Google zegt dat ze al langer aan data kunnen komen die nodig is voor dit systeem. De formules die gebruikt worden om de identiteit van gebruikers voor beide kanten (Google en de retailers waar de creditcard-gegevens vandaan komen) onleesbaar te maken waren er echter nog niet.
Ze noemen het “double-blind encryption” en dat zou onze anonimiteit moeten garanderen. Irritant genoeg wil Google niet veel meer dan de grote lijnen vertellen over hoe dit werkt, want de concurrentie luistert mee.
Ook onduidelijk is in hoeverre de creditcard-kopers eigenlijk toestemming hebben gegeven om hun aankoopgegevens te delen met Google. Google zegt natuurlijk dat het haar partners vraagt om alleen data te gebruiken waar ze het recht voor hebben, maar dat is ook een ietwat vage stelling.
Dat we onze online gegevens eigenijk verkopen om gratis gebruik te maken van de services van Google en de rest was wel al even duidelijk. Initiatieven als deze (hoewel nu nog beperkt tot de VS) maken het echter nog wat ingewikkelder door ook onze andere data naar binnen te trekken.
Zomaar delen
Het feit dat we al onze gebruikersovereenkomsten in de laatste tien jaar niet gelezen hebben, maar toch geaccepteerd, gaat een aantal bedrijven in de volgende tien jaar een verdomde uitgebreid profiel van ons opleveren. Zelfs als je er van uit gaat dat Google echt niet van plan is om de data die ze uit deze advertentie-plannen haalt te de-anonimiseren zijn er altijd nog een heel aantal mensen die wel raad weten met dat soort data.
Het advertentiemodel als inkomstenbron voor het grootste gedeelte van het internet gaat ons allemaal onze privacy kosten op de lange termijn.
[Afbeeldingen © Kadmy/leberus/Kenishirotie – Fotolia]
Verder lezen over Creditcards
DC Business23.01.2024
De voordelen en nadelen van een creditcard gebruiken
Online02.08.2023
5 x waarom een creditcard aanvragen geen slecht idee is
DC Business17.05.2023
De voordelen van prepaid creditcards ten opzichte van traditionele creditcards
Lifestyle23.03.2023
Online winkelen: Pak het slim aan en geniet van de voordelen
Cybercrime26.01.2023
Database met creditcard- en klantgegevens malafide webshops online
Startups11.02.2022
Startup Juni biedt een nieuw bankproduct voor ondernemers
Mobile01.02.2022
Betalen we straks nog met creditcards?
Tech in Asia16.07.2019
Chinezen helemaal happy met sociaal kredietsysteem
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024