Google werkt al aan een ingebouwde adblocker voor browser Chrome, eentje die al beschikbaar is voor de early adopters. Maar het bedrijf gaat nog meer doen om ervoor te zorgen dat gebruikers een goede gebruikservaring krijgen op het web. Namelijk door websites met irritante advertenties erop te wijzen dat ze niet aan de richtlijnen van de ‘Better Ads Standards’ voldoen.
In een blogpost schrijft Google dat ze in komende weken waarschuwingen gaan versturen naar websites over het advertentie gebruik. Het is voor websitebeheerders nu ook mogelijk om via webmastertools te testen of jouw sites zich aan de richtlijnen houden.
In deze standaard worden op desktop de volgende banners geblokkeerd:
Voorbeelden zie je hieronder.
Irritante advertenties zijn logischerwijs de belangrijkste reden voor iemand om een Adblocker te installeren. Maar daarmee benadelen gebruikers wel de betreffende websites, omdat niet alleen de irritante banners geblokkeerd worden, maar alle banners. Nadelig voor uitgevers en dus ook nadelig voor Google, dat minder impressies uit kan leveren.
Sites die gewoon voldoen aan de ‘Better Ads Standards’ hoeven zich dus geen zorgen te maken over de aankomende Adblocker in Google Chrome.
[Afbeelding © momius – Adobe Stock]