05.02.2015
Advertising

Google en Microsoft betalen flink om niet opgenomen te worden in Adblock Plus

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising

Google, Microsoft, maar ook Amazon, Taboola en mogelijk nog andere partijen betalen de eigenaar van Adblock Plus om advertenties op hun websites te deblokkeren. Zo weet de Financial Times te melden.

Adblock Plus is wereldwijd de populairste software voor het blokkeren van online advertenties. De deals, die vertrouwelijk zijn, maar wiens bestaan toch bevestigd is door de Financial Times, laten zien dat enkele van de grootste partijen uit de $120 miljard online advertising markt de opkomst (al bestaat het al jaren) van het blokkeren van advertenties zien als bedreiging voor hun inkomsten.

Adblock Plus is een browser extensie en is al meer dan 300 miljoen keer gedownload. De gratis dienst zegt op de eigen website dat het “annoying” banners, pop-ups en video advertenties blokkeert. Eyeo, het Duitse bedrijf achter Adblock Plus, zegt maandelijks meer dan 50 miljoen actieve gebruikers te hebben!

Het blokkeren van advertenties is een serieuze bedreiging voor internetdiensten die afhankelijk zijn van reclame/advertising inkomsten. Inmiddels zijn er ook enkele Duitse media groepen, waaronder RTL en ProSiebenSat.1 die een schadevergoeding eisen van Eyeo.

Google, Amazon, Mircrosoft

Google en Amazon willen niet reageren. Maar Microsoft, dat Bing search ads heeft laten deblokkeren zegt: ”
Microsoft will always give consumers choice when it comes to advertisements. We are committed to working with partners who share our vision for relevant, impactful brand interaction and respect the integrity of consumer choice.”

Eyeo verdient geld door het hebben van een ”
whitelist” van bepaalde advertenties die niet geblokkeerd worden. Sites kunnen aansluiten bij dit “acceptable ads” programma maar alleen als ze transparant zijn over wat een ad is.

Het whitelisting proces is gratis voor kleine websites en blogs, en Eyeo laat grotere partijen een fee betalen. Hoeveel dat is willen ze niet zeggen.

Maar een digitaal media bedrijf, wiens naam niet bekend is, zegt dat Eyeo een fee vraagt gelijk aan 30% van de inkomsten die gemaakt worden als de advertenties niet geblokkeerd worden.

Ad-blocking neemt toe

Het gebruik van ad-blocking software is het afgelopen jaar met 70% toegenomen, zo blijkt uit data van PageFair en Adobe. Er zijn zo’n 144 miljoen
actieve adblock gebruikers wereldwijd.

Share this post