Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe


Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele banner op de site nog getoond wordt via Google Chrome.

Coalition for Better Ads

De Coalition for Better Ads, een overlegorgaan van belangrijke spelers in de banneringmarkt – waaronder het IAB, adverteerdersvereniging ANA, platformen als Microsoft en Facebook, en uitgevers als News Corp en Thomas Reuters – formuleerde na consumentenresearch een overzicht van de formaten die door die consumenten als meest waardevol werden ervaren – de ‘Better Ads Standards’.

15 februari 2018

Tot op heden waren die standaarden eerder aanbevelingen, maar daar lijkt nu toch verandering in te komen. Vanaf 15 februari 2018 zal Google in zijn browser Google Chrome immers de advertenties op bepaalde websites niet meer tonen. Het gaat om sites die gebruik maken van formaten die niet meegenomen zijn in de aanbevelingen van de Coalition for Better Ads.

Google Chrome krijgt bij wijze van spreken een ingebouwde adblocker,” aldus Steven Verbruggen, Managing Partner bij AdSomeNoise en voorzitter van de Expert Hub IAB International Standards van BAM. “Websites die formaten gebruiken die door de Coalition for Better Ads als storend werden bestempeld – zoals overlayers en pop-ups – zullen hiervoor gestraft worden. Met als gevolg da geen enkele banneradvertentie op die sites nog via Google Chrome te zien zal zijn. Opgelet: ook door een foutieve technische implementatie van een toegelaten formaat kan een website op de zwarte lijst doen belanden.

30 dagen

Google heeft wel laten weten dat het de partijen die een sanctie opgelegd krijgen dat wel op voorhand te horen krijgen. Ze krijgen dan 30 dagen de tijd om aanpassingen te maken en zo wel te voldoen aan de regels.

En nu?

  • Ten eerste moet je niet panikeren,” aldus Steven Verbruggen. “Zowel de Nederlandse als de Belgische markt volgen de IAB Standaarden inzake bannering goed op en die zijn in regel met die van de Coalition for Better Ads.
  • Ten tweede kan je nagaan welke formaten niet in regel zijn (via de website betterads.org) en kan je zelf je website pro-actief checken via het Ad Experience Report van Google.
  • En tot slot, mocht je een melding krijgen van Google, heb je nog voldoende tijd op de website aan te passen.

Homepage takeover

Via IAB Europe probeert het Belgische BAM momenteel om nog een aantal elementen uit de standaarden van de Coalition for Better Ads te verfijnen. Zo pleit het voor het toelaten van een overlayer bij een homepage takeover. Ze zijn er van overtuigd dat het hierbij namelijk om een waardevolle ad experience gaat.

[Afbeelding © momius – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Google Chrome

Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!

Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen draait al gewoon op jouw desktop, laptop of notebook. Ik heb het natuurlijk over de browser software die jij gebruikt, zoals Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, etc. In de meeste gevallen zijn het namelijk browsers die cybercriminelen toegang verschaffen tot persoonlijke data of bankrekeningen.

Cybercrime11.10.2024

Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!

Gebruik daarom liever apps op tablets of smartphones voor de allergevoeligste gegevens
Waarom bugs vinden in Chrome ineens een stuk interessanter is

De Chrome-browser bestaat al 16 jaar en in die tijd is er veel veranderd, zonder dat het te ingewikkeld is geworden. Aan de voorkant dan.

Cybercrime29.08.2024

Waarom bugs vinden in Chrome ineens een stuk interessanter is

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Je kunt straks Snapchat-lenzen gebruiken in Google Chrome

Voor mensen die de optie misten om Snapchat-lenzen te gebruiken is er goed nieuws van Snap, want dat kan nu gewoon op de PC.

Social Media24.05.2024

Je kunt straks Snapchat-lenzen gebruiken in Google Chrome

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Vanaf maart 2024 geldt in Europa de Digital Markets Act (DMA) voor techbedrijven als Microsoft, Meta, Apple en Google (Alphabet). Deze wetgeving moet consumenten meer keuzevrijheid garanderen. Zo moeten de grote techbedr...

Online11.12.2023

Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voor
​De populaire Microsoft Office 365-extensie verdwijnt

Het heeft 10 miljoen gebruikers, maar toch besluit Microsoft er de stekker uit te trekken. De browserextensie Microsoft 365 gaat verdwijnen. Het bedrijf heeft besloten de extensie te verwijderen van de browsers Google Ch...

Online28.11.2023

​De populaire Microsoft Office 365-extensie verdwijnt

Chrome verbetert je tikfouten nu alvast in de URL

Handig toch, dat Google in zijn zoekmachine altijd helpt door je een ander woord voor te stellen wanneer je een tikfout maakt? Dat scheelt je weer tekst verwijderen en opnieuw tikken en het is gewoon een stuk sneller. Ch...

Online18.10.2023

Chrome verbetert je tikfouten nu alvast in de URL

Verder lezen over Mobile Advertising

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads