De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele banner op de site nog getoond wordt via Google Chrome.
Coalition for Better Ads
De Coalition for Better Ads, een overlegorgaan van belangrijke spelers in de banneringmarkt – waaronder het IAB, adverteerdersvereniging ANA, platformen als Microsoft en Facebook, en uitgevers als News Corp en Thomas Reuters – formuleerde na consumentenresearch een overzicht van de formaten die door die consumenten als meest waardevol werden ervaren – de ‘Better Ads Standards’.
15 februari 2018
Tot op heden waren die standaarden eerder aanbevelingen, maar daar lijkt nu toch verandering in te komen. Vanaf 15 februari 2018 zal Google in zijn browser Google Chrome immers de advertenties op bepaalde websites niet meer tonen. Het gaat om sites die gebruik maken van formaten die niet meegenomen zijn in de aanbevelingen van de Coalition for Better Ads.
“Google Chrome krijgt bij wijze van spreken een ingebouwde adblocker,” aldus Steven Verbruggen, Managing Partner bij AdSomeNoise en voorzitter van de Expert Hub IAB International Standards van BAM. “Websites die formaten gebruiken die door de Coalition for Better Ads als storend werden bestempeld – zoals overlayers en pop-ups – zullen hiervoor gestraft worden. Met als gevolg da geen enkele banneradvertentie op die sites nog via Google Chrome te zien zal zijn. Opgelet: ook door een foutieve technische implementatie van een toegelaten formaat kan een website op de zwarte lijst doen belanden.”
30 dagen
Google heeft wel laten weten dat het de partijen die een sanctie opgelegd krijgen dat wel op voorhand te horen krijgen. Ze krijgen dan 30 dagen de tijd om aanpassingen te maken en zo wel te voldoen aan de regels.
En nu?
- “Ten eerste moet je niet panikeren,” aldus Steven Verbruggen. “Zowel de Nederlandse als de Belgische markt volgen de IAB Standaarden inzake bannering goed op en die zijn in regel met die van de Coalition for Better Ads.
- Ten tweede kan je nagaan welke formaten niet in regel zijn (via de website betterads.org) en kan je zelf je website pro-actief checken via het Ad Experience Report van Google.
- En tot slot, mocht je een melding krijgen van Google, heb je nog voldoende tijd op de website aan te passen.
Homepage takeover
Via IAB Europe probeert het Belgische BAM momenteel om nog een aantal elementen uit de standaarden van de Coalition for Better Ads te verfijnen. Zo pleit het voor het toelaten van een overlayer bij een homepage takeover. Ze zijn er van overtuigd dat het hierbij namelijk om een waardevolle ad experience gaat.
[Afbeelding © momius – Adobe Stock]
Verder lezen over Google Chrome
Cybercrime11.10.2024
Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!
Gebruik daarom liever apps op tablets of smartphones voor de allergevoeligste gegevensCybercrime29.08.2024
Waarom bugs vinden in Chrome ineens een stuk interessanter is
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Social Media24.05.2024
Je kunt straks Snapchat-lenzen gebruiken in Google Chrome
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorOnline28.11.2023
De populaire Microsoft Office 365-extensie verdwijnt
Online18.10.2023
Chrome verbetert je tikfouten nu alvast in de URL
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024