Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Google Chrome wil af van de thirdparty cookies en is daarom flink aan het experimenteren. In 2020 heeft Google aangekondigd dat het dit type cookies wil elimineren en hierop is het gaan kijken hoe het advertenties aanbieden die op de interesse van de gebruikers zijn toegespitst, zonder daarbij iemands privacy te verstoren. Nu deelt het de eerste bevindingen.
Thirdparty cookies
In die resultaten is onder andere te lezen: “We creëerden twee experimenten op een deel van het Chrome-verkeer. In de ene arm bleven we cookies van derden gebruiken. In de andere arm vervingen we cookies van derden door een combinatie van privacybehoudende signalen voor op interesses gebaseerde publieksoplossingen, terwijl we het gebruik van cookies van derden voor andere toepassingen, zoals meting en remarketing, handhaafden.”
Een duidelijk verhaal en een goede vergelijking, maar wat kwam daar voor resultaat uit? Google zegt dat het heeft geleerd dat de op interesse gebaseerde publieksoplossingen met privacybehoud veelblovend zijn. Htee bleek dat de uitgaven van Google Display Ads-adverteerders met 2 tot 7 procent daalden in vergelijking met de cookies van derden. De conversie per dollar liet maar een daling van 1 tot 3 procent zien. Zo zie je maar: het scheelt niet heel veel, terwijl de privacy wel beter wordt gewaarborgd. Nog steeds is het doorklikpercentage binnen 90 procent van de status quo gebleven.
Rol voor AI
Google ziet daarnaast een belangrijkere rol voor kunstmatige intelligentie: “Het experiment suggereert ook dat AI-gestuurde optimalisatieoplossingen de campagneprestaties positief kunnen beïnvloeden. Campagnes met geoptimaliseerde targeting of max-conversions-biedingsstrategieën werden bijvoorbeeld minder beïnvloed door de verwijdering van cookies van derden, wat aangeeft dat machine learning een belangrijke rol kan spelen bij het behalen van resultaten.”
Wel benadrukt Google dat het om een experiment gaat en dat er nu alleen wordt gekeken naar de effectiviteit. Er moet nog worden gekeken naar andere facetten van deze nieuwe manier van adverteren. Toch biedt dit wel een positieve blik en veel energie om weer door te gaan. Google denkt dat het blokkeren van gepersonaliseerde reclame geen goed idee is: het kan leiden tot meer indringende vormen van tracking, zoals fingerprinting, meent het bedrijf. Ook zullen sommigen andere identificatiemiddelen ontwikkelen om mensen toch nog te volgen, wat ook geen goede zaak is.
Nieuwe norm voor privacy
Google: “Wij geloven dat geen van beide goede resultaten zijn voor de privacy van gebruikers en dat ad-tech platforms een nieuwe norm voor privacy kunnen stellen, aan de verwachtingen van consumenten kunnen voldoen en bedrijven de middelen kunnen geven die ze nodig hebben om te groeien door de kracht van innovatie.” Kortom, Google heeft nog genoeg werk aan de winkel om dat als ‘ad-tech platform’ waar te maken. Maar eerst moet er nog volop worden geëxperimenteerd. Later dit jaar komt de zoekmachinereus opnieuw met resultaten. Voor sommigen is dit een teleurstelling: Google zou meer voort moeten maken, want het heeft het killen van de thirdparty cookies nu al meerdere malen uitgesteld.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024