De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Vorig jaar kwam naar buiten dat Facebook tijdens en rondom de Amerikaanse verkiezingen voor 100.000 dollar aan advertenties verkocht heeft aan ‘een duister Russisch bedrijf’ dat bekend staat om het verspreiden van pro-Kremlinpropaganda, zo wist de Washington Post destijds te melden.
Om te voorkomen dat zoiets nog een keer zal gebeuren heeft Facebook nu een bijzondere oplossing bedacht. Volgens Reuters gaat het bedrijf ansichtkaarten versturen naar het adres van adverteerders rondom nieuwe Amerikaanse verkiezingen. Dit om de aanwezigheid in de VS te kunnen verifiëren. En zo buitenlandse inmenging tegen te gaan.
Deze nieuweoude manier van verificatie is een laatste poging van Facebook om te reageren op alle kritiek van wetgevers, beveiligingsexperts en andere groepen die de verkiezingsintegriteit willen bewaken. Samen met andere sociale media heeft ook Facebook tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 niet kunnen ontdekken dat er gebruik werd gemaakt van het platform voor het verspreiden van desinformatie vanuit Rusland.
Ansichtkaart
Volgens Katie Harbath, hoofd policy programs, moet dit nieuwe plan in werking zijn voor de tussentijdse Congres verkiezingen in november. Het idee is dat als een advertentie een van de kandidaten benoemt je een kaart zal ontvangen op je thuisadres met daarop een code die je online zal moeten verifiëren.
Een ‘interessante’ keuze om te voorkomen dat ook buitenlanders verkiezingen kunnen financiering. Iets dat illegaal is in de VS.
19e eeuw
Hiermee keert Facebook, het grootste sociale netwerk, dat samen met CEO Mark Zuckerberg altijd voorop loopt als het gaat om innovatie en nieuwe technologie terug naar de 19e eeuw.
En of het gaat werken. Volgens Harbath zal het niet alles oplossen. Er zijn wel mogelijkheden te bedenken om dit systeem te foppen. Maar het is in ieder geval een teken dat Facebook weet dat het sociale netwerk uitgebuit kan worden en dat het bezig is om dit tegen te gaan.
Oktober 2017
In oktober 2017 hebben ze bovenstaande overigens al aangekondigd. Toen werd overigens niet aangegeven hoe het verificatieproces zou werken, dat weten we nu dus wel.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Offline
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
DC Business01.01.2024
5 trends voor rollup-banners
Mobile13.02.2023
Boek nu ook een Uber voor anderen met: ‘ritten voor gasten’
Gaming01.11.2021
Roblox was drie dagen offline: dit is de oorzaak
Spoiler: het is geen fastfoodketenDC Business25.06.2021
Autobelettering: de do’s & don’ts
DC Business24.06.2021
Flyers zijn niet alleen voor commerciële doeleinden
Entertainment03.12.2019
Peaky Blinders bordspel – Under New Management
By order of the Peak BlindersOnline29.05.2019
Een eigen cryptomunt: Facebook onderzoekt het
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024