Advertising05.12.2018

Facebook remarketing; bereik je webshopbezoekers met dynamische advertenties


“Ik wil een super relevante Facebook advertentie met een super relevante doelgroep en het liefst ook niet te veel budget uitgeven.” Ja hallo, wie niet? Maar het kan! En dat zelfs zonder maandenlang een advertentie te optimaliseren. Nu hoor ik je al denken: “Maar hoe dan?”. Nou, met een Facebook Tracking Pixel, Facebook product feed, dynamische advertentie en retargeting op je webshopbezoekers. “Ho, wacht, stop! Hoe?”. Hieronder leg ik het graag detailleert aan je uit.

Facebook remarketing campagne met dynamische advertentie

Maar hoe ziet zo’n Facebook remarketing advertentie er nou uit? Als voorbeeld neem ik hierbij Club Champagne. Dit is een champagne webshop die een remarketing campagne heeft lopen gericht op webshopbezoekers. Figuur 1 laat zien hoe hun dynamische Facebook advertentie eruitziet. Zoals je ziet, is het een carrousel advertentie waarbij iedere slide een ander product toont. En laat dat nou net de producten zijn die de betreffende viewer heeft bekeken in de webshop van Club Champagne. Kortom, een super relevante advertentie met een super relevante viewer.

Om die reden noemen we deze manier van Facebook adverteren ook wel dynamisch adverteren (met dynamische advertenties). Iedere viewer (webshopbezoeker) ziet de advertentie anders. Dit omdat de inhoud van de advertentie volledig is afgestemd op dat wat de viewer/webshopbezoekers heeft bekeken in jouw webshop.

<i><i>Figuur 1: Dynamische advertentie in carrousel vorm</i>.</i>
Figuur 1: Dynamische advertentie in carrousel vorm.

Facebook Tracking Pixel plaatsen

Stap 1 voor het mogelijk maken van zo’n Facebook remarketing campagne, is het plaatsen van een Facebook Pixel op je website/webshop. Deze tracking pixel is als het ware het oog van Facebook. Letterlijk is dit een code die in de back-end van je webshop geplaatst moet worden. Of nog beter, in je Google Tagmanager (verzameling van al je tags bij elkaar). Is deze Facebook tag eenmaal geplaatst, dan verzamelt deze zeer relevante data die je vervolgens kunt gebruiken bij Facebook adverteren. Zo wordt het mogelijk om in Facebook een doelgroep te maken van al je webshopbezoekers van bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen. Of kun je zelfs een doelgroep maken van webshopbezoekers die iets in het winkelmandje hebben gedaan maar uiteindelijk geen aankoop hebben verricht. Kortom, hartstikke interessante targets.

Pixel events instellen

Is eenmaal de pixel geplaatst, dan is het zaak om pixel events in te stellen. Deze events zijn gebeurtenissen die worden doorgestuurd naar Facebook. Denk hierbij onder andere aan ‘het bekijken van een product’, ‘het toevoegen van een product aan de winkelwagen’ en ‘het afrekenen van het product’. Al deze gebeurtenissen worden bijgehouden en kan jij als adverteerder heel goed gebruiken, bijvoorbeeld door hier op te targeten.

Het instellen van deze events is een technisch klusje en laat je meestal uitvoeren door je webbouwer. Geef door dat je graag een productfeed ontvangt (in url-vorm) en dat hij de volgende pagina dient te gebruiken ter informatie: Facebook Pixel events instellen. Vervolgens dient de webbouwer de volgende events te implementeren:

<i>Figuur 2: Standaard Pixel events</i>.
Figuur 2: Standaard Pixel events.

Facebook productfeed plaatsen

Zodra de webbouwer de productfeed heeft gemaakt en jij inmiddels een url naar deze feed hebt ontvangen, is het zaak om de productfeed in Facebook te plaatsen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar Catalogi in de Facebook adverteren omgeving.
<i>Figuur 3: Catalogi in Facebook adverteren omgeving</i>.
Figuur 3: Catalogi in Facebook adverteren omgeving.
  • Klik rechts op de blauwe knop Catalogus maken
  • Klik op de categorie E-commerce
  • Klik op de eerste keuze, Upload product info
  • Geef de catalogus een naam en klik op Create

De catalogus is aangemaakt. Echter bevat deze nog geen producten en moet de catalogus nog gekoppeld worden aan diverse zaken. Laten we beginnen met het toevoegen van producten:

  • Gevolgd op de stappen hierboven klik bovenin het tabblad op Producten en daarna op de blauwe knop Producten toevoegen
  • Je kiest voor de tweede keuze Use Data Feeds
  • Daarna kies je voor Een planning instellen, plaats je de url van de feed en geef je aan hoe vaak de feed moet worden geüpload.
  • Je geeft alleen nog de valuta aan, klikt op Upload starten en voilà: na enkele minuten is je productfeed gekoppeld aan je catalogi!

Dynamische advertentie opzetten

Yes, eindelijk is het zo ver: het daadwerkelijk opzetten van de Facebook remarketing campagne. En goed nieuws, dit is minder lastig dan je denkt.

Campagne

Hierbij kies je als marketingdoelstelling ‘Verkopen uit catalogus’ en selecteer je de catalogus die je zojuist hebt aangemaakt. A/B testen en budget optimalisatie is voor nu niet van toepassing maar kan je in een later stadium uiteraard altijd uitproberen.

Advertentieset

Bij productverzameling selecteer je ‘Store collection Alle producten’ en bij doelgroep selecteer je ‘Retarget producten op mensen die je website of app hebben bezocht’. Voor Club Champagne richt ik me op ‘Bekeken of toegevoegd aan winkelwagen maar niet gekocht’ de afgelopen 30 dagen. Overigens is de keuze hierbij aan jou. Je kan namelijk ook uit andere groepen kiezen. Zie figuur 3.

<i>Figuur 4: Doelgroep selecteren voor dynamische advertentie</i>.
Figuur 4: Doelgroep selecteren voor dynamische advertentie.

Vervolgens komen we aan bij de looptijd. Aangezien het een advertentie betreft die niet periode gebonden is (zoals acties, feestdagen etc.), is mijn advies om deze campagne doorlopend weer te geven. Qua budget adviseer ik te starten met €5,00 per dag. Mocht dit op den duur goed gaan, dan kan je tussentijds altijd het budget eenvoudig verhogen. Verder is het nog belangrijk dat je Conversiegebeurtenissen aanklikt bij ‘Optimalisatie voor advertentieweergave’.

Advertentie

Nu zijn we aangekomen bij de laatste stap. Hier ga je de advertentie daadwerkelijk opzetten. Hoewel, het merendeel van de advertentie wordt al voor je gemaakt op basis van je productfeed. De afbeeldingen en extra informatie zoals prijs en productnaam, worden automatisch ingeladen. Echter dien je zelf nog wel een tekst boven de advertentie toe te voegen. Let wel, zorg dat dit een tekst is die continu van toepassing is. De advertentie wordt namelijk doorlopend weergegeven. Denk hierbij aan een trigger en usp’s (een voorbeeld hiervan zie je in figuur 1).

Voor de rest selecteer je de juiste Facebookpagina en Instagram-account. Ook klik je Caroussel aan als advertentie-indeling en zorg ervoor dat de knop Shoppen aan de advertentie wordt toegevoegd. Check als laatst nog of de juiste pixel is gekoppeld. Is dit eenmaal gedaan? Dan is het toch echt tijd om op de ‘Publiceer’ knop te klikken! Gefeliciteerd, jouw Facebook remarketing campagne staat live!

Leuke extra’s met je Facebook Shopping feed

Naast dat je de ingeladen productfeed perfect kan gebruiken voor een dynamische Facebook campagne, zijn er nog 2 hele leuke extra’s die je er mee kan doen. Namelijk zorgen voor een shop op je Facebookpagina en het taggen van je producten in Instagram posts.

1. Productfeed plaatsen op Facebook bedrijfspagina (Facebook Page Shop)

Op de Facebookpagina heb je aan de linkerzijde het tabblad Shopping. Deze is nu als het goed is nog niet gevuld, maar met de feed gaan we daarvoor zorgen.

Mocht jij dit tabblad niet zien, dan dien je het Sjabloon nog om te zetten naar Shoppen. Dit doet je in de Instellingen onder Sjablonen en Tabbladen.

<i>Figuur 5: Facebook shop op je Facebook bedrijfspagina</i>.
Figuur 5: Facebook shop op je Facebook bedrijfspagina.

Is dit eenmaal gedaan, dan ga je (zoals eerder) naar Catalogi in de Facebook Adverteren omgeving en klik je vervolgens op de catalogi die je eerder hebt toegevoegd. Zie je onderstaande afbeelding, klik hierop en doorloop de eenvoudige stappen.

<i>Figuur 6: Facebook Page Shop maken</i>.
Figuur 6: Facebook Page Shop maken.

2. Productfeed koppelen aan Instagram (Instagram Shopping)

De productfeed die je hebt toegevoegd aan Facebook kan je ook koppelen aan Instagram! Zo wordt het voortaan mogelijk om je producten te taggen in je Instagram berichten en/of stories. Dit levert natuurlijk weer meer webshopbezoekers en aankopen op.

<i>Figuur 7: Producten taggen in <a href=\
Figuur 7: Producten taggen in

Dit doe je eenvoudig door weer naar Catalogi te gaan en op de juiste catalogus te klikken. Vervolgens krijg je Figuur 7 te zien en klik je het juiste Instagram-account aan.

Let op: zorg wel dat je voldoet aan deze Instagram Shopping eisen, anders is het niet mogelijk!

<i>Figuur 8: Instagram Shopping inschakelen</i>.
Figuur 8: Instagram Shopping inschakelen.

Succes met de verkoop van jouw producten via Facebook en Instagram.

Deze blogpost is geschreven door Astrid de Hoon, Content manager, 2Bfound Online marketing.

[Afbeelding © designer491 – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads