Advertising29.04.2020

Dynamische productadvertenties instellen via tag manager


Je kent het vast wel, je hebt een product bekeken in een webshop. En vervolgens word je overal achtervolgd door een banner met datzelfde product. In het volgende artikel leg ik je uit hoe je een dynamische remarketing campagne opgezet door middel van Google Tag Manager in Google Ads.

Voor welke type bedrijven is dit geschikt?

Deze campagnes kun je opzetten voor de volgende type bedrijven. Voor de overige type bedrijven kun je gebruik maken van “aangepast”.

  • Onderwijs
  • E-commerce (Detailhandel)
  • Vluchten
  • Hotels en vakantiewoningen
  • Banenmarkt
  • Lokale aanbiedingen
  • Onroerend goed
  • Reizen
  • Aangepast

Stap 1: Een productfeed maken

Het is om goed om eerst een productfeed te laten ontwikkelen. Een productfeed is een soort excel sheet met alle productinformatie. Deze kun je uiteraard zelf maken of laten maken door de webbouwer. Het is zelfs mogelijk om hiervoor een Google Spreadsheet te gebruiken. Maar dan moet deze wel steeds handmatig geüpdatet worden. Het is dan ook aan te raden om een xml feed of een csv bestand te gebruiken. Elk type bedrijf heeft weer andere specificaties voor een productfeed.

In deze uitleg van Google kun je de specificaties per type bedrijf bekijken. De specificaties voor bedrijven in de detailhandel kun je via deze link bekijken.

Voor bedrijven in de detailhandel moet er ook een Google Merchant center account worden ingeregeld.De overige feeds kun je direct in Google Ads toevoegen (zie tools en instellingen > bedrijfsgegevens > + > Dynamische display advertentiefeed).

adsmanager
adsmanager

Stap 2: Data beschikbaar stellen in de datalayer

Er moet bepaalde data beschikbaar worden gesteld in de gegevenslaag (datalayer) van de website. De gegevenslaag (Data Layer) is een stukje code die Google Tag Manager aanvullende informatie kan geven. In de onderstaande link kun je per type bedrijf zien welke data er in de gegevenslaag (datalayer) moet staan.

Retail / detailhandel

Id (vereist)

Google_business_vertical (optioneel)

Onderwijs

Id (vereist)

location_id (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Vluchten

Origin (optioneel)

Destination (vereist)

start_date (optioneel)

End_date (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Hotels en vakantiewoningen

Id (vereist)

Start_date (optioneel)

End_date (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Jobs

Id (vereist)

Location_id (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Lokale aanbiedingen

Id (vereist)

Google_business_vertical (optioneel)

Onroerend goed

Id (vereist)

Google_business_vertical (optioneel)

Reizen

Origin (optioneel)

Destination (vereist)

start_date (optioneel)

End_date (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Aangepast

Id (vereist)

Location_id (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Zie ook: https://support.google.com/google-ads/answer/7305793

Let op! De data in de gegevenslaag moet uiteraard overeenkomen met de gegevens in de productfeed.

Op de onderstaande manier kun je controleren of deze data beschikbaar wordt gesteld in de gegevenslaag (datalayer) van de website of webshop.

  1. Ga naar een productpagina
  2. Klik op inspecteren (Rechtermuisknop)
  3. Ga naar console
  4. Type in “Datalayer” en druk op enter
  5. Bekijk Datalayer
datalayer
datalayer

Stap 3: Google Ads remarketing tag aanmaken in Google Tag Manager

Vervolgens moet de data worden gekoppeld aan de Google Ads remarketing Tag in Google Tag Manager. Maak een variabele aan en voeg de desbetreffende datalayer, als “datalayer variable” toe aan een nieuwe variabele.

remarketing
remarketing

Maak vervolgens een Google Ads remarketing tag aan en selecteer onder “use datalayer” de eerder aangemaakte variabele.

tagconfiguratie
tagconfiguratie

Het conversie-id kan je vinden in Google Ads (zie tools en instellingen > doelgroepbeheer > doelgroepbronnen > Google Ads tag > gegevens invullen > tag instellen > Google tag manager gebruiken)

doelgroepbeheer
doelgroepbeheer

Verder is het verstandig om de triggers van de tag achter de cookiemelding te plaatsen.

En het is aan te raden om de voorbeeld modus in Google Tag Manager en de Google tag assistent te gebruiken om te testen of de waarden op de juiste wijze in de tag worden weergegeven.

Stap 4: Campagnes opzetten

Hierna kunnen we starten met het opzetten van een dynamische remarketing campagne in Google Ads. Hiervoor moet er een Google display campagne aangemaakt worden. En het is belangrijk dat de onderstaande instellingen worden ingesteld in deze campagnes.

  1. Ga naar een instellingen.
  2. Klik op aanvullende instellingen.
  3. Klik op dynamische advertenties.
  4. Selecteer de juiste productfeed.
dynamische-ads
dynamische-ads

Het is ook mogelijk om voor de verschillende categorieën, campagnes aan te maken. En hierin gebruik te maken van productfilters. Met product filters kun je ervoor zorgen dat naast de bekeken producten, producten uit dezelfde categorie worden weergegeven.

Stap 5: Doelgroepen aanmaken

Er worden voor bedrijven in de detailhandel vaak automatisch lijsten gegenereerd, zodra de tags zijn ingeregeld. Maar je kunt ook zelf lijsten aanmaken (Bijv. lijsten per productcategorie).

PS: Vergeet niet om de bedankpagina bezoekers uit te sluiten in de campagnes.

Stap 6: Advertenties ontwerpen

Ten slotte moeten er advertenties ontworpen worden in Google Ads. Google kiest vervolgens zelf op basis van de prestaties, welke advertenties worden weergegeven in het Google Display netwerk.

adskopie
adskopie

Als je meer invloed wilt uitoefenen op hoe de advertenties worden weergegeven, kun je deze bijvoorbeeld “laten” ontwerpen in Google Webdesigner.

Deze blogpost is geschreven door Martijn Tenniglo, Pure Internet Marketing.

[Fotocredits © prima91 – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads