Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De dominantie van Google en Facebook zal ook dit jaar verder toenemen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van eMarketer. 90% van alle nieuwe reclamedollars die worden uitgegeven zullen door beide bedrijven worden verdeeld. De resterende 10% zijn voor alle andere spelers samen.
Geschat wordt dat de inkomsten uit digitale advertenties in 2017 ruim 83 miljard dollar zullen bedragen, waarbij een derde van alle display-advertenties (de typische reclameboodschappen die men op websites aantreft) op Facebook zullen verschijnen en Google 78% van de advertenties op zoekmachines zal binnenhalen.
Duopolie Facebook – Google
Nog alarmerender is dat 90% van alle nieuwe dollars die in 2017 aan digitale advertenties zullen worden gespendeerd naar het de facto ‘duopolie’ Google en Facebook zullen gaan. Dat betekent dat van de extra 2,7 miljard dollar die dit jaar aan digitale advertenties wordt gespendeerd, Google en Facebook 2,4 miljard dollar kunnen verdelen, terwijl alle andere spelers op de markt zullen moeten vechten om een deel van de resterende 300 miljoen dollar te bemachtigen.
“Het rapport benadrukt de moeilijke situatie waarin digitale uitgevers zich bevinden om nieuwe inkomsten te genereren in een omgeving die nog amper inkomstenkansen creëert (denk: adblockers).”
Facebook haalt dit jaar dus een derde van alle display-advertenties in de VS binnen, goed voor 16,3 miljard dollar aan inkomsten. De groei is deels te danken aan Instagram, dat 20% van de Facebook-inkomsten uit mobiel voor zijn rekening neemt, in 2016 was dat nog 5%.
Google zal 40,7% van alle digitale advertenties in de VS binnenhalen, dankzij zijn dominantie in de zoekmachinemarkt. Wat betreft display-advertenties zal Google wel 12,5% inleveren, omdat Facebook zich in die markt als absolute marktleider positioneert.
In de zoekmachinemarkt is Google’s dominantie ongenaakbaar. 78% van alle advertentiedollars die dit jaar in de VS op zoekmachines worden gespendeerd, gaan naar Google.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024