Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Een bedrijf waar je op kunt bouwen. Die onderdeel uitmaken van een rijke traditie aan betrouwbaarheid, die zelden tot nooit in een verkeerd daglicht komen en waar mensen respect voor hebben. Zo’n bedrijf wil iedereen, maar het is maar een aantal gegeven. Er wordt al een tijdje een lijst gemaakt door Forbes van de meest respectabele bedrijven en dit jaar is de winnaar dezelfde als vorig jaar: Rolex.
Top tien
Rolex is wel een prachtig voorbeeld van het soort bedrijf waar we het over hebben. Het bestaat al een eeuwigheid (of zo lijkt het in elk geval) en staat voor kwaliteit. Nummer twee op de lijst is ook zo’n evergreen: Lego. Die hebben het zilver overgenomen van Walt Disney, die daardoor op de derde plaats komen. De rest van de top tien staat vol met bedrijven die ook hoog in het aanzien staan zoals Sony, Rolls-Royce en Google.
1. Rolex
2. LEGO Group
3. The Walt Disney Company
4. Canon
5. Google
6. Bosch
7. Sony
8. Intel
9 Rolls-Royce Aerospace
10. Adidas
Perceptie
Hou in gedachten: deze lijst neemt een aantal aspecten mee, maar het gaat in alle gevallen om perceptie: hoe mensen denken over een bedrijf telt, niet hoe goed of slecht het echt gaat. Dat verklaart ook waarom Samsung bijvoorbeeld heel hard omlaag geduikeld is naar plek 70 (vorig jaar stonden ze nog op 17) want na dit jaar met de Note 7 en de rest van de schandalen zou je denken dat het bedrijf diep in de ellende zit. Volkswagen heeft het ook geweten: die bungelen op de allerlaatste plek in de top 100.
Het onderzoek merkt op dat de top tien van bedrijven niet alleen goed performen, goede producten uitbrengen en de zaken intern goed geregeld hebben, maar dit ook naar buiten weten te brengen, communicatie voorop hebben staan en niet bang zijn om de discussie aan te gaan over waar ze mee bezig zijn.
Privé vs. Publiek
In dat licht is het misschien niet zo gek dat bijvoorbeeld Apple pas op de 20e plek komt, achter bedrijven als Microsoft, BMW, Nike of Amazon. Alles voor je houden kan goed zijn om de concurrentie niet te helpen, maar soms doet het je publieke perceptie geen goed. Je kunt de volledige top 100 terugzien op Forbes.
[Afbeeldingen © Rolex]
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023