Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Data verzamelen op een iPhone is niet meer hetzelfde sinds iOS 14.5. In april dit jaar verscheen die update en die is erop geënt om de privacy van mensen te beschermen. Iets waar diverse bedrijven helemaal niet op zitten te wachten.
Apple’s privacybeleid
Het privacybeleid zorgt dat gebruikers nu zelf bepalen welke data bedrijven van ze mogen verzamelen. Het zit dus niet meer verscholen in een privacybeleid van een app, want die lange lap tekst leest zelden iemand. Het wordt je nu heel bewust gevraagd, waardoor veel mensen ervoor kiezen om er niet mee akkoord te gaan.
Voor de privacy is dat winst, maar voor de bedrijven die geld verdienen met je data is dat niet ideaal. Verre van zelfs: Twitter, Snapchat, YouTube en Facebook schijnen gezamenlijk al 8,5 miljard euro te zijn misgelopen door alleen die aanpassing van Apple. De Financial Times onderzocht de invloed van het nieuwe privacybeleid en dat is flink wat invloed. Zo sprak Snapchat bij het bekendmaken van de cijfers uit dat het niet te spreken is over Apple’s keuze.
Facebook is grootste ‘slachtoffer’
Facebook heeft van alle genoemde bedrijven het meest last van de nieuwe optie. Dat komt omdat het het grootste platform is: het liep in een half jaar tijd 7 miljard euro mis door het nieuwe beleid. Snapchat heeft alleen maar een mobiele app, waardoor het op een tweede plek komt. Twitter komt er nog wel goed vanaf, omdat zijn advertenties op andere manieren werken. Google heeft ook weinig problemen, al komt dat omdat het al zoveel gebruikersinformatie van zijn Google-accounts heeft.
Wat merk je er eigenlijk als gebruiker van dat een bedrijf je niet mag tracken? Simpel: je zal waarschijnlijk minder advertenties zien die heel erg passen bij waar je naar op zoek bent of van houdt. Immers sta je bedrijven niet toe om een profiel van je te maken, waardoor je vrij willekeurige advertenties krijgt voorgeschoteld. Tegelijkertijd krijgen bedrijven dus minder informatie van je in hun macht, waardoor je privacy beter gewaarborgd blijft.
Slapende honden wakker maken
Apple heeft nog niet gereageerd op de negatieve reacties op zijn privacybeleid. In ieder geval is het duidelijk dat bedrijven er niet echt op zitten te wachten dat gebruikers zich bewuster worden gemaakt van hun rechten. Het is wel slapende honden wakker maken, maar is het niet juist positief om ze bewust te maken van hun online aanwezigheid en wat bedrijven zoal over ze te weten komen? Zolang er geld mee gemoeid is, zeker zulke flinke bedragen, zal het altijd een discussie blijven.
Verder lezen over App Store
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Cybercrime15.05.2024
App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties
En dat in slechts 4 jaar tijdGaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023
Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Verder lezen over Snapchat
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024
Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024