Advertising12.10.2015

Digitale advertentiemarkt groeit in eerste helft van 2015


De digitale advertentiemarkt groeide in de eerste helft van 2015 met 7% ten opzichte van de eerste helft van 2014. Hetgeen resulteerde in een omzet van 744 miljoen euro.

Waar traditionele media zoals radio, TV en print de advertentiebudgetten over de eerste helft van 2015 juist hebben zien dalen, groeit de digitale advertentiemarkt jaar op jaar door. Zo blijkt uit de Online Ad Spend study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.

Video advertising en mobiele bestedingen laten de grootste groeicijfers zien, respectievelijk +26% en +54%.

Terwijl de online advertisingbestedingen toenemen, blijven de totale bestedingen van adverteerders in de eerste helft van 2015 ongeveer gelijk aan de totale advertentiebestedingen in de eerste helft van 2014. “De groei van online advertising heeft dus een keerzijde voor de traditionele kanalen. Bij met name TV-bestedingen zie je nu steeds duidelijker dat de adverteerder de consument volgt. Met de opkomst van on demand-videocontent verschuift ook een deel van het oorspronkelijke TV-budget naar online video advertising.”, aldus Nathalie La Verge van Deloitte. Online video advertising laat een groei zien van +26% ten opzichte van de eerste helft van 2014.

Social

Ook het adverteren via social media neemt een grote vlucht. Met name de jongere doelgroepen consumeren steeds meer content via social media platformen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. In de eerste helft van 2015 werd er totaal rond de 58 miljoen euro uitgegeven aan social advertising, een geschatte groei van +38% ten opzichte van de eerste helft van het jaar daarvoor.

Mobiel

Adverteren op mobiele devices is het laatste jaar bezig met een inhaalslag. De consument brengt steeds meer tijd door op zijn mobiel, maar door technologische beperkingen en uitdagingen bij het meten van effectiviteit bleef adverteren op mobiel lange tijd achter bij adverteren op bijvoorbeeld desktops en laptops. Maar ook hier is te zien dat de adverteerder de consument inmiddels volgt. Het aandeel display advertising dat wordt uitgeleverd op desktop neemt af en 24% van display advertising wordt inmiddels uitgeleverd op mobiele devices.

Programmatic

Programmatic trading is volwassen aan het worden. Met een groei van 47% ten opzichte van de eerste helft van 2014 maakt het alle voorspellingen over de opkomst van deze vorm van in- en verkopen meer dan waar. Waar in de voorgaande jaren vooral banner display formaten geautomatiseerd werden verhandeld, zijn er nu steeds meer andere formaten, zoals video en rich media, beschikbaar.

Het hele rapport is onderaan deze pagina te downloaden.

[Afbeelding: © Mathias Rosenthal – Fotolia.com]

...

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads