De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In 2015 is de totale Nederlandse digitale advertentiemarkt gegroeid naar een omzet van 1,5 miljard euro. Dat is een vertienvoudiging ten opzichte van tien jaar geleden. Dit komt mede dankzij de groei van online video advertising en mobile advertising. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study.
De grootste groei zit in mobile advertising met 51 procent en online video advertising met 28 procent. Binnen de totale reclamemarkt wint online advertising sneller marktaandeel in de mix van alle mogelijke mediakanalen. Search advertising liet ook een sterke groei zien met 10,5 procent. Classified advertising (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) groeide met 9,1 procent en dit komt door de groei van de e-commerce sector. Display advertising groeide het minst snel met 5,7 procent.
Mobile en video zijn populair
Mobile advertising groeide dit jaar dus met 51 procent. Ook video heeft een grote stijging doorgemaakt en daarbij valt vooral op dat video advertising relatief veel meer via mobile gezien wordt. Video wordt ook steeds meer via programmatic trading verhandeld, waarbij internetuitgevers via technologieplatformen met grote groepen adverteerders handelen. Deze vorm van verhandelen groeide met 30 procent.
In de laatste tien jaar heeft digital advertising zich ontwikkeld van een apart, geïsoleerd mediumtype naar een kanaal dat ook in de mix met traditionele media als tv en radio een steeds belangrijkere rol speelt. De onderzoekers verwachten dat in de komende jaren de advertentiebudgetten en -grenzen tussen online en offline steeds verder gaan vervagen. Die verschuiving zal er dan ook voor zorgen dat de online advertentiemarkt ook in de komende jaren sterk blijft groeien.
Volgens IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing, moet in 2016 de focus liggen op het doorontwikkelen van de uitingen. Een traject waarin het mobile gebruik door de consument centraal moet staan. Adverteren op mobile is niet gelijk aan adverteren op de desktop. De markt moet zich daarvan bewust worden, dan kan de branche nog verder groeien.
Fotocredit: Fotolia / tashatuvango
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024