Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers


YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die software kan wel heel fijn zijn, ook al wordt het door content creators net zo min gewaardeerd. Dit zijn de voordelen en nadelen van adblockers.

Voordeel: geen overspoeling door pop-ups

Soms lijkt het internet net een kermis aan advertenties, pop-ups, video’s die beginnen af te spelen, enzovoort. Het voordeel van een adblocker is dat veel van die poespas eraf wordt gehaald het wat minder moeite kost voor je computer om allemaal te laden. Overigens moeten we er wel bij zeggen: soms zijn het juist adblockers die je computer in eerste instantie langzamer doen lijken, omdat sites minder snel laden door het werk dat de adblocker eerst nog moet doen.

Nadeel: ze zijn niet altijd even veilig

Adblockers zijn een soort middleman tussen jou als gebruiker en het netwerk. Hoe goed het ook is als het om het tegenhouden van advertenties gaat, betekent het ook dat zo’n adblocker mogelijk toegang krijgt tot veel persoonlijke data. Niet alle adblockers gaan daar even netjes mee om. Het internet staat vol met adblockers, dus kies verstandig.

Voordeel: het kost je minder data

Als het goed is ben je iets minder data kwijt wanneer je een adblocker gebruikt. De advertentie krijgt niet de kans om volledig te laden en af te spelen, wat jou weer data scheelt. Daar zul je thuis op de wifi weinig van merken, maar ben je bijvoorbeeld op reis, dan is dat toch wel erg handig om nog wat internet over te houden voor later.

Nadeel: mensen verdienen minder geld

Dit nadeel kun je snel overslaan omdat je denkt dat het toch niet op jou van toepassing is, maar vergis je niet. Als websites minder inkomsten hebben omdat advertenties niet worden gezien en ze dus bepaalde beloften aan een adverteerder niet kunnen waarmaken, dan lopen ze geld mis. Het kan daardoor zomaar zijn dat bepaalde sites zelfs moeten stoppen, omdat ze onvoldoende advertentie-opbrengsten binnenkrijgen. Dat scheelt niet alleen hun baan, maar het scheelt jou ook misschien een van je favoriete websites.

Voordeel: een prikkelvrijer internet

Als je soms wel eens studies leest van hoeveel afbeeldingen wij op een dag te zien krijgen, dan is dat best schrikken. Is ons brein daar wel voor gemaakt? Door in ieder geval de advertenties uit te bannen kun je meer gefocust internetten: iets prikkelvrijer, al zit je uiteraard nog steeds content te kijken op een scherm. Het is in ieder geval niet meer een soort Times Square aan ‘billboards’ en bewegingen op schermen, zo zonder al die reclame.

Nadeel: je krijgt minder content te zien

Natuurlijk wil je dat ook: je wil minder reclame zien, maar er zijn sites die kunnen checken of je een adblocker hebt en op basis daarvan minder content tonen (die je waarschijnlijk juist wel wil zien). Het beste voorbeeld is het eerder genoemde YouTube, maar er zijn meer sites die in de gaten houden hoe je met ze omgaat en daar eventueel zelf alvast sancties aan hangt.

Voordeel: Adblockers kunnen malware detecteren

Soms worden advertenties gebruikt om malafide software te verspreiden en het mooie is dat een adblocker zorgt dat je er niet intrapt en dat je veiliger blijft. Advertenties worden niet meer getoond, dus kunnen ze mensen niet op het verkeerde been zetten of na een ongelukkige klik meteen van malware voorzien. In dat opzicht maakt een adblocker je internetervaring wat veiliger.

Nadeel: je mist misschien een goede aanbieding

Zeker in een wereld waarin advertenties steeds persoonlijker worden, kun je door een adblocker te gebruiken ook een leuke aanbieding missen. Shop je bijvoorbeeld graag in de Werelddealweken van een bepaalde vliegtuigmaatschappij, dan word je hier misschien eerder op gewezen als je advertenties aan zou hebben staan. Hoewel het gros van de advertenties maar vervelend is, zeker wanneer het advertenties zijn voor dingen die je net hebt gekocht, zijn er wel degelijk reclames waar je misschien wel op zit te wachten.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers