Advertising22.12.2020

De impact van iOS 14 op Facebook advertenties


Welke gevolgen heeft de update voor jou als adverteerder?

Je hebt het vast al wel voorbij zien komen op verschillende marketingblogs of in Facebook Advertentie beheer. De nieuwste privacy update van Apple’s iOS heeft grote gevolgen voor jouw Facebook advertenties. Je leest van alles: ruzies tussen Apple en Facebook, MKB-bedrijven in de problemen en andere niet te voorziene omstandigheden. Allemaal leuk en aardig, maar je wilt gewoon concreet, kort en krachtig weten wat de impact is van iOS 14 op Facebook advertenties en waar je als Facebook marketeer rekening mee moet houden.

Facebook-advertentie-conversie
Facebook-advertentie-conversie

Waarom heeft iOS 14 gevolgen voor Facebook advertenties?

iOS 14 is de nieuwste versie van het besturingssysteem van Apple. Bijna alle modellen iPhones nieuwer dan de 6e generatie (Iphone 6) zijn geschikt voor een update naar iOS 14. Dat zijn dus heel wat gebruikers. Sinds de laatste update worden al deze gebruikers door Apple in bescherming genomen met betrekking tot privacy. Apple verplicht app ontwikkelaars namelijk om toestemming te vragen voordat gegevens gedeeld mogen worden met derden. Hierdoor wordt het voor adverteerders, waaronder Facebook, een stuk moeilijker om te adverteren in het zogeheten Audience Network, het netwerk van externe apps die gegevens delen met Facebook. Deze verandering zal volgens Facebook naar verwachting begin 2021 volledig geintroduceerd zijn.

Wat zijn de gevolgen?

Door de update en het nieuwe AppTrackingTransparency-framework van Apple mogen deze gegevens niet zomaar worden uitgewisseld, waardoor je advertenties op deze plaatsingen minder goed kunt personaliseren en optimaliseren en gegevens en resultaten minder goed kunt doormeten. Facebook zal dus minder omzet halen uit deze advertenties, omdat ze de meeste gebruikers niet kunnen identificeren.

Naast Facebook adverteerders zijn vooral applicatieontwikkelaars de dupe. Zij zullen zien dat er steeds minder omzet uit advertenties wordt gegenereerd. Daarnaast kan het zelfs nadelig uitpakken voor gebruikers. Doordat adverteerders geen gepersonaliseerde advertenties kunnen laten zien, gaan app ontwikkelaars mogelijk andere verdienmodellen inzetten om de app draaiende te houden, zoals apps betaald maken in plaats van gratis beschikbaar stellen.

Facebook-advertentie-app-ios-14
Facebook-advertentie-app-ios-14

De impact van iOS 14 op de gemiddelde Facebook marketeer

De vraag waar het vooral om draait voor jou als Facebook marketeer: wat zijn de gevolgen voor mijn advertenties? Het antwoord daarop verschilt per adverteerder, maar over het algemeen lijkt de schade voorlopig mee te vallen. De klappen vallen vooral in de hoek van ads die getoond worden in het Audience Network. De meeste Facebook marketeers richten zich vooral op Facebook en Instagram zelf. Als je toch al weinig tot geen gebruik maakt van het Audience Network kun je dus opgelucht ademhalen.

Wel moet je er als Facebook adverteerder rekening mee houden dat Facebook door de komst van iOS 14 minder conversiegebeurtenissen kan bijhouden en meten. Dit zijn de zogeheten trackingevents, zoals Page View, Add to Card, Leads en Purchase. Je wordt als adverteerder op Facebook gelimiteerd tot een maximum van 8 conversiegebeurtenissen.

Voor welke Facebook advertenties heeft iOS 14 wel een directe impact?

Adverteer je voor app ontwikkelaars? Dan moet je wel echt rekening houden met een flinke impact op je Facebook advertenties. Als jouw campagnedoelstelling namelijk ‘App installaties’ is, zul je de nadelige gevolgen snel ervaren. Denk aan het moeilijk optimaliseren van advertenties, zoals targeting, of specificeren van demografische gegevens in advertentie rapportages. Ook worden real-time rapportages moeilijker te realiseren, omdat door de nieuwe regels een vertraging kan oplopen tot 3 dagen.

Dit kun je doen om minimale hinder te ervaren van iOS 14 als Facebook adverteerder

Naar aanleiding van de wijzigingen in iOS 14 geeft Facebook in haar eigen hulpcentrum voor bedrijven enkele tips aan adverteerders om gebruikers van iOS 14 apparaten zo goed mogelijk te bereiken. Allereerst is het belangrijk om de Facebook-pixel op het domein juist te installeren. Op deze manier kun je gegevens zo goed mogelijk traceren.

1. Optimaliseer advertentiesets in verband met beperking van conversiegebeurtenissen.

Zoals aangegeven ben je straks beperkt tot een maximum van 8 conversiegebeurtenissen per domein. Dit is voor de gemiddelde adverteerder genoeg. Toch is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Advertentiesets die worden weergegeven voor een conversiegebeurtenis die niet meer beschikbaar is, worden namelijk gepauzeerd, zodra Facebook de App Tracking Transparency-structuur van Apple implementeert.

2. Bepaal de belangrijkste conversiegebeurtenissen voor jouw bedrijf

Facebook geeft aan zelf eerst conversiegebeurtenissen te configureren waarvan zij denken dat ze het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Alle andere events zullen inactief worden gemaakt voor zowel optimalisatie als rapportage. In Gebeurtenisbeheer, waar je jouw pixel en events terugvindt, kun je de conversiegebeurtenissen aanpassen. Er wordt aangeraden zelf ook 8 conversiegebeurtenissen te identificeren die voor jou het meest belangrijk zijn.

3. Verifieer je domein

Als je dit nog niet hebt gedaan is het verifiëren van je domein sowieso een goed idee. Je hebt hierdoor namelijk meer bewerkingsopties en -toestemmingen voor Facebook advertenties. In dit geval is het ook belangrijk om je domein te verifiëren als je meer controle wilt hebben over welke conversiegebeurtenissen in aanmerking komen voor je domein.

Hulp nodig met jouw Facebook campagnes?

Trends en updates op het gebied van Facebook adverteren, ontwikkelen zich razendsnel. Vooral met betrekking tot tracking en privacy zie je vaak door de bomen het bos niet meer en haak je al af bij de eerstvolgende nieuwe update. Kun jij wel wat hulp gebruiken met jouw Facebook marketing? De Facebook Advertising specialistenvan onze online partner Red Banana helpen jou graag verder. Van het optimaliseren van conversiegebeurtenissen tot het uitzetten van complete Facebook campagnes.

Johan van Kalmthout

Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen • Kent vriendin via Tinder

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting