Advertising09.10.2016

De Facebook VR browser schept kansen voor merken


Marketeers zijn al in Carmel aan het duiken, de nieuwe virtual reality browser die Facebook op haar Oculus Connect conferentie aankondigde. De browser was redelijk ondergeschikt aan de grote aankondigingen van het evenement, maar is wel een belangrijke ontwikkeling voor merken. Ford heeft bijvoorbeeld al een 360-graden video verhaal klaar dat kijkers meeneemt naar een wereldberoemde race om zo binding te creëren met haar klanten, een goed voorbeeld van hoe een merk een verhaal kan vertellen in VR.

Prioriteit

“Merken zijn zeker bezig met virtual en augmented reality”, zo zegt Noah Mallin, hoofd social bij MEC in de VS. “Mark Zuckerberg heeft heel duidelijk gemaakt dat het een prioriteit is voor Facebook, dus moeten wij het ook heel serieus nemen.” Facebook’s overname van Oculus is slechts het begin van de grote rol die Zuckerberg aan VR heeft toegedicht, dus wie er nu bij is hoeft straks niet nog met achterstand te beginnen.

Zuckerberg op de Oculus Connect conferentie.
Zuckerberg op de Oculus Connect conferentie.

Geen apps

Het grote voordeel van een gestandaardiseerde browser is dat je niet voor elke ervaring een aparte app nodig hebt en daarmee zou het veel makkelijker worden om een VR-site te maken en hoeft er dus niks gedownload te worden. Het zal de technologie veel bereikbaarder maken en met de legio VR-hardware waaruit consumenten kunnen kiezen (onder andere Google’s Daydream, de goedkope Gear VR en alle concurrentie daarvan) is de doelgroep ook steeds groeiende.

Leiders gevraagd

“Het is nu wachten totdat een grote retailer zijn e-commerce in VR gaat doen, voor de ‘echte’ shopping-ervaring” aldus Mallin. Natuurlijk is het wel nog even afwachten totdat Carmel echte vormen gaat aannemen, maar de mogelijkheid om zonder download van een aparte app consumenten te kunnen bereiken, met een merk als Facebook dat het aanduwt is te mooi om er nu niet al over na te denken.

Nieuwe soorten advertenties

Ook wist Mallin te vertellen dat er al ontwikkelingen gaande zijn om het type advertenties in dit soort omgevingen te standaardiseren, inclusief games in VR. Dat gaat dan niet alleen maar om echte advertenties die je ziet, maar ook zaken als product placement zouden geautomatiseerd kunnen worden zodat games in VR net zoals ze nu roulerende advertenties hebben ook bepaalde producten in hun games kunnen hebben, afhankelijk van wie de rekening betaalt.

Het is nog kort dag, maar er is met de ontwikkelingen van de 3D-omgevingen waar consumenten zich binnen bewegen weer werk aan de winkel voor marketeers en merken die zich willen profileren. Het schept in elk geval weer kansen om mensen te bereiken die niet vies zijn van technologie en dus doorgaans invloed hebben op wat diegenen om hun heen doen. En als je de influencers hebt…

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Browser

Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!

Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen draait al gewoon op jouw desktop, laptop of notebook. Ik heb het natuurlijk over de browser software die jij gebruikt, zoals Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, etc. In de meeste gevallen zijn het namelijk browsers die cybercriminelen toegang verschaffen tot persoonlijke data of bankrekeningen.

Cybercrime11.10.2024

Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!

Gebruik daarom liever apps op tablets of smartphones voor de allergevoeligste gegevens
Apple-browser Safari introduceert oplossing voor een grote ergernis

Accepteer je de cookies? Wat mogen we van je weten? Irritant he? Apple doet er wat aan.

Online07.08.2024

Apple-browser Safari introduceert oplossing voor een grote ergernis

​Browser krijgt een paniekknop: heel handig voor stiekemerds

De browser Opera GX komt met een paniekknop. Geen knop om de hulpdiensten te bellen wanneer je met je hoofd op je toetsenbord valt of van je stoel glijdt, maar een knop om te zorgen dat niemand ziet wat je eigenlijk aan...

Online15.12.2023

​Browser krijgt een paniekknop: heel handig voor stiekemerds

Chrome verbetert je tikfouten nu alvast in de URL

Handig toch, dat Google in zijn zoekmachine altijd helpt door je een ander woord voor te stellen wanneer je een tikfout maakt? Dat scheelt je weer tekst verwijderen en opnieuw tikken en het is gewoon een stuk sneller. Ch...

Online18.10.2023

Chrome verbetert je tikfouten nu alvast in de URL

​10 tips en tricks voor Chrome

De Chrome-browser is erg handig om gewoon te internetten, maar er kunnen veel meer handige dingen mee. Met deze tien tips en tricks haal jij er alles uit wat erin zit. 1. Synchoniseer met je Google-account Heb je bepaal...

Online19.05.2023

​10 tips en tricks voor Chrome

Webbrowsers: permanent kwetsbaar voor malafide betaalverzoeken

Stel jij krijgt een digitaal betaalverzoek toegezonden van een particulier of een ondernemer voor een op zichzelf legitiem openstaand bedrag. Jij reageert natuurlijk niet op de eerste de beste phishingmail, dus je hebt d...

Cybercrime19.12.2022

Webbrowsers: permanent kwetsbaar voor malafide betaalverzoeken

Gebruik browsers alleen voor browsing... nooit om mee te betalen!
Radiostations kun je ook prima online in de browser luisteren

We zijn inmiddels zo gewend alles te krijgen wanneer wij dat willen, dat je bijna zou denken dat radio niet meer bestaat. Tot je in de auto stapt, want dan is de kans groot dat je toch weer dat ene radiostation automatis...

Online22.11.2022

Radiostations kun je ook prima online in de browser luisteren

​8 handige extensies voor de Chrome-browser

Je gebruikt je Chrome-browser ongetwijfeld heel goed om naar handige websites te gaan, maar heb je wel eens bedacht dat je je browser zelf ook aanzienlijk handiger kunt maken? Voor menig probleem heeft de browser een opl...

Online30.09.2022

​8 handige extensies voor de Chrome-browser

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over Virtual Reality

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.

Video07.10.2024

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality