Advertising29.03.2016

Consumenten formeren de nieuwe wereld van search advertising


Sinds Bing de eerste voetstappen heeft gezet in de wereld van online zoeken, inmiddels zo’n zes jaar geleden, is er in die wereld behoorlijk wat veranderd. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. In de nieuwe wereld van ongelimiteerde verwachtingen en onbegrensde technologische mogelijkheden staat de consument aan het roer van de veranderingen van het online zoeken. Het heeft alles te maken met de manier waarop we naar devices kijken, hoe we ze willen gebruiken en hoe we het meeste willen halen uit de mogelijkheden die deze devices ons bieden.

De lat is door de consument dus hoog gelegd en één van de middelen die de behoeften van consumenten kan bevredigen is search. Zoekopdrachten geven we alleen niet alleen meer online in de browser, het zoeken overstijgt apparaten en diensten en voor bedrijven en merken liggen juist hier de kansen en uitdagingen. Zoeken gebeurt slimmer, het vormt een bron van informatie in het doorgronden van consumentengedrag en betrokkenheid. Heel simpel gezegd vormt het zoeken de brug tussen intenties en ervaringen die deze wereld te bieden heeft. En vergis je niet: consumenten zijn de drijvende kracht achter deze evolutie.

Een natuurlijke interactie

De verwachtingen van consumenten als het gaat om zoektechnologie lopen nogal uiteen. De tijd van zomaar wat woorden in een zoekbalk toetsen is voorbij: consumenten hebben steeds vaker de behoefte om zich op een natuurlijke, wat meer intuïtieve manier uit te drukken. En als gevolg daarvan verandert ook de wereld van het zoeken. Dat blijkt wel uit het feit hoe snel nieuwe digitale assistenten zoals Cortana, Google Now en Siri zijn opgepakt en omarmd, alledrie spraakgestuurde diensten. Het gebruik van bijvoorbeeld Cortana maakt flinke sprongen, niet alleen in Windows maar ook in Android en iOS. Gesproken taal heeft iets bijzonders, iets dat je met geschreven tekst nooit zult bereiken. Gesproken taal is intiemer, directer en gemakkelijker.

Over het algemeen kun je zeggen dat consumenten steeds meer wegblijven van de resultatenpagina van zoekmachines en zoeken op andere manieren. Kinderen bijvoorbeeld, zij praten eerder tegen hun telefoon om dingen gevonden te krijgen dan dat ze ‘traditionele zoekopdrachten’ geven. En ja, ook hun ouders doen daar steeds vaker aan mee.

Het zoeken wordt slimmer en voorspelbaarder

De allereerste versies van zoekmachines deden niet heel veel meer dan op een bijna onhandige manier content van het hele internet indexeren. Maar zoekmachines zijn inmiddels zoveel meer en hebben zich ontwikkeld tot een bron waarin ook social media en zogenaamde contextual entities zijn opgenomen. Zo heeft Bing op dit moment 6 miljard feiten en 28 miljard contextual entities geïndexeerd, waarvan 1,2 miljard persoonsprofielen, connecties en interesses. Deze informatie stelt ons in staat om bruikbare resultaten vrijwel direct te leveren op een apparaat of in een service.

Het echte nieuws? Zoeken wordt slimmer. Contexten kunnen steeds beter begrepen worden en er kunnen zelfs dingen voorspeld worden. Met Bing Predicts kun je dat zelf in actie zien, al werkt dat helaas (nog) niet in Nederland. Aan het begin van het jaar voorspelde het team van Bing Predicts bijvoorbeeld met succes de Grammy Awards winnaars in de categorie Song van het Jaar, Album van het jaar en Beste Nieuwe Artiest. En de voorspellingen van de Oscars kwamen voor maar liefst 84 procent uit. Dus stel je eens voor wat zo’n voorspellende gave zou kunnen doen voor merken en hun weg naar succes.

Deze intelligentie van voorspellen biedt consumenten simpelweg een betere zoekervaring. Wanneer je bijvoorbeeld tegen Cortana zegt “Geef me cadeau-inspiratie voor een driejarige”, dan weet Cortana dat je cadeautjes zoekt voor een kind van drie, en geen cadeau-ideeën die drie jaar oud zijn. En vraag je hoe lang Wesley Sneijder is, dan krijg je niet alleen zijn lengte maar ook tegelijkertijd die van zijn vrouw, omdat de voorspellende gave heeft bedacht dat je dat dan ook wilt weten. Antwoorden komen dus al nog voordat je de vraag gesteld hebt.

Zoekmachines hebben een ware evolutie doorgemaakt en zijn niet langer een uiteindelijke bestemming, maar een ecosysteem dat ervaringen met relevante, gepersonaliseerde informatie verbindt. Het is een platform geworden dat meerdere diensten biedt die consumenten iedere dag weer nodig hebben. Maar al deze intelligentie laat ook zien dat veiligheid en vertrouwen noodzakelijk zijn voor een volgende generatie van deze diensten. De privacy van gegevens staat centraal en dat moet niet alleen gebaseerd zijn op vertrouwen, maar ook op de waardeoverdracht die de ervaringen van consumenten relevant maakt. Uiteraard blijft de consument in dit proces altijd en volledig in controle.

Waar zoeken en acties samenkomen

De desktop is niet langer het nummer één platform dat we gebruiken: bijna alles wat we doen begint tegenwoordig mobiel. Mobile First noemen we dat. En in deze mobiele wereld speelt search natuurlijk ook een rol. Zoeken en acties zijn op een natuurlijke manier met elkaar gefuseerd en die fusie zorgt ervoor dat consumenten sneller kunnen handelen voor een optimale gebruikservaring. Stel je eens voor dat je rechtstreeks eten voor vanavond kunt bestellen en kunt laten bezorgen, zonder dat je daarvoor de app of de omgeving waar je je op dat moment op je mobiel bevindt hoeft te verlaten. En dat is nog maar het begin.

Om dit werkelijkheid te laten worden moeten zoekmachines nog veel meer data integreren dan voorheen, want consumenten eisen nu eenmaal hoge kwaliteit relevante resultaten. Voor merken liggen hier ook kansen: in plaats van adverteren op basis van keywords en impressies kan adverteren in acties zomaar de trend worden.

Adverteerders, let op

Als wij bij Bing aan al deze verwachtingen gaan voldoen, en de potentie van al deze veranderingen gaan vervullen, dan moeten we ons concentreren op het voor consumenten waardevoller maken van commerciële interacties. We moeten de consument volledig begrijpen, en advertentiemogelijkheden ontwikkelen die online en offline overstijgen.

Consumenten staan dagelijks op tientallen momenten in contact met merken. Grenzen van het commerciële vervagen, als die grenzen er überhaupt nog zijn. Marketing lijkt wel overal aanwezig te zijn, in alles wat we doen. Voor bedrijven zijn deze interacties met consumenten van levensbelang en dus moeten ze iets bijzonders blijven hebben.

Dat betekent automatisch dat search op nog veel meer plekken aanwezig moet zijn, denk daarbij bijvoorbeeld aan wearables, en ook op nieuwe manieren om de betrokkenheid van consumenten te vergroten. We weten allemaal dat een kleine hapering al voldoende kan zijn voor een merk om alle gedane inspanningen weer weg te vagen.

Een nieuwe wereld van search advertising komt eraan, eentje die gecreëerd is door consumenten en die continu in ontwikkeling zal zijn zolang merken en consumenten nieuwe manieren vinden om het te gebruiken. Vanuit ons oogpunt zien we nagenoeg onbegrensde mogelijkheden van zoekmachinemarketing om een diepere, productievere en meer betrokken connectie te maken tussen adverteerders en consumenten.

Door: David Pann.

...

Verder lezen over Bing

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

Het is soms om gek van te worden: als je op een Windows-computer werkt, dan word je zo’n beetje gedwongen om de Edge-browser te gebruiken. Daar komt ook nog eens de Bing-zoekmachine bij, want zelfs als je voet bij stuk...

Search17.11.2023

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

OpenAI heeft vandaag bekend gemaakt dat de ‘Browse with Bing’ nu formeel aan ChatGPT is toegevoegd. Zo’n drie weken geleden werd de bèta versie van die functie opnieuw beschikbaar gemaakt nadat die enkele maanden...

Technology18.10.2023

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwam
​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Microsoft werkt al een tijdje nauw samen met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Een fijne samenwerking die twee kanten op werkt: ChatGPT integreert ook steeds meer van Microsoft in zijn software. Echter leek het vooral...

Cybercrime03.10.2023

​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Niet op linkjes tikken dus
​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

Bij Google raken ze niet zo heel snel in paniek. Maar als Samsung er serieus over nadenkt om Google als standaard zoekmachine op al haar producten te vervangen door Bing, dan breekt zelfs bij tech-gigant van de orde en g...

Search18.04.2023

Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachine
​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Microsoft investeert veel in ChatGPT. Zoveel, dat het programma binnenkort zelfs wordt geïntegreerd in zijn zoekmachine Bing. Dat is een goed idee, zeker omdat de antwoorden van ChatGPT niet zomaar tussen de zoekresulta...

Search15.02.2023

​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Verder lezen over Microsoft

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Er zit in de nieuwe versie van de Outlook-client een bug waardoor een nieuwe afspraak in de agenda zetten geen optie is.

Online12.11.2024

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

AI is nog flink in ontwikkeling, maar de innovaties volgen elkaar in een rapper tempo op dan ooit. Dat stelt Microsoft, het IT-bedrijf dat zelf ook flink innoveert met zijn Copilot-AI.

Artificial Intelligence02.10.2024

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Voor het einde van het jaar zou de prijs van ChatGPT met 2 dollar worden opgehoogd, zo blijkt uit een investeringsrapport. In 5 jaar tijd wordt dat 44 dollar per maand.

Artificial Intelligence01.10.2024

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken