Advertising12.07.2019

Bijzondere campagnestrategie van sportvoedingsmerk Maurten


Speciaal voor alle atleten met sponsorcontracten van de concurrent

Een bijzondere campagnestrategie van Maurten, de Zweedse sportdrank en gel die onder andere gebruik wordt door de snelste marathonloper te wereld Eliud Kipchoge, is dé sportvoeding van dit moment. Wat de sportdrank zo bijzonder maakt is de hoge dosis koolhydraten. Doordat die koolhydraten verpakt zitten in een hydrogel, kan je lichaam dit beter opnemen en resulteert dit niet meteen in WC bezoekjes.

Veel bekende en succesvolle atleten zijn fan en als je een marathon loopt, is de kans groot dat je onderweg de (voor een marathonloper) welbekende zwarte zakjes op de grond ziet liggen. Want wat de snelste marathonloper ter wereld gebruikt, moet wel goed zijn, toch?

Maar wat nu als je atleet een contract hebt met een concurrent. Verbreek je dit contract dan om toch ‘het beste’ te kunnen gebruiken dus (hopelijk) je beste prestatie te kunnen leveren. Wanneer je hard traint, wanneer je alles opzij zet voor je sport, wil je natuurlijk ook gewoon het beste van het beste.

Daar speelt Maurten nu heel bijzonder op in, met de nieuwe campagne Maurten Unofficial. Dat is de bekende Maurten sportdrank en gel, maar dan zonder branding. Ideaal voor de atleet die vastzit aan andere sponsorcontracten. Ik vind het redelijk geniaal. De campagne video (die overigens voor een deel in Nederland geschoten is en waarin een belangrijke rol voor de Nederlandse sport influencer Suzanne Brummel is weggelegd) bevat onherkenbare duursport atleten en de onherkenbare zilverkleurige verpakking van het product.

Ik moest meteen denken aan Nike en de Vaporfly, de schoen waarop afgelopen twee jaar vrijwel iedere grote marathon gewonnen is. De schoen is zo’n gamechanger, dat ook atleten die niet gesponsord worden door Nike met argus ogen naar de Vaporfly kijken. Een van de snelste Europese marathonlopers – niet gesponsord door Nike – heeft tijdens de EK in Berlijn vorig jaar gelopen met een bovenwerk van zijn sponsor en de winnende zool van de Vaporfly.

Wat nu als Nike een schoen zou maken zonder de bekende swoosh. Het is de ultieme, misschien ietwat arrogante, move en daarom ook wel heel erg ‘Nike’.

Ik probeer nu nog meer dingen te bedenken die een duursporter nodig zou kunnen hebben om uitzonderlijke prestaties neer te zetten, maar voor een hardloper zijn schoenen en voeding het aller belangrijkst. Misschien zou een wielrenner een ander logo op een fiets kunnen plakken en hetzelfde trucje zou natuurlijk met zwemmers badpakken kunnen worden uitgehaald. Ik ben benieuwd of we als reactie op deze campagne, meer van dit soort campagnes gaan zien.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting