Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Volgens een artikel in het Franse satirische tijdschrift Le Canard Enchaîné zou Apple van de uitgevers van kranten en tijdschriften eisen dat ze bepaalde soorten nieuwsberichten vermijden op de dag dat ze een Apple advertentie publiceren. De directeur van een persgroep, die anoniem wil blijven, kan dit bevestigen. Hij zegt dat Apple bijzonder specifieke richtlijnen heeft over de nieuwsberichten die naast de advertenties mogen verschijnen.
Seks, sigaretten en geweld
Seks, sigaretten, geweld, oorlog en terrorisme zijn volgens het magazine onderwerpen die Apple bijvoorbeeld niet in de nabijheid van zijn eigen advertenties in kranten en tijdschriften wil zien verschijnen. Het bedrijf spendeert jaarlijks meer dan 1 miljard dollar aan reclamecampagnes en is daarmee een belangrijke klant voor veel uitgevers.
Apple zou volgens Le Canard Enchaîné zijn macht echter misbruiken om uitgevers te dwingen zich aan een aantal bijzonder gedetailleerde regels te houden. Dat blijkt ook uit de anonieme getuigenis van de directeur van een persgroep. “Alle onderwerpen die te traumatiserend of te dramatisch zijn, moet op de eerste pagina worden vermeden om het Apple-product niet teveel te verstoren.”
Omgekeerde wereld
Het komt al geregeld voor dat uitgevers reclamecampagnes tijdelijk opschortten omdat de commerciële activiteiten dan botsen met de actualiteit. Bijvoorbeeld in de periode na een grote vliegramp, dan worden er even geen advertenties voor luchtvaartmaatschappijen gepubliceerd.
Indien het verhaal van Le Canard Enchaîné klopt, zou Apple die verhouding echter compleet willen omdraaien, wat meteen een teken is dat de publiciteit van het technologieconcern belangrijker is dan de actualiteit.
Indien een uitgever zich niet aan de eisen van Apple houdt, wordt hij volgens Le Canard Enchaîné gedwongen een brief met verontschuldigingen naar Apple te sturen en het bedrijf gratis nieuwe reclameruimte te bieden, zonder natuurlijk de controversiële nieuwsberichten als omkadering.
Doordat veel persuitgevers het momenteel financieel niet makkelijk hebben, zouden ze vaak op deze eisen ingaan. Indien ze de instructie van Apple namelijk niet respecteren, risceren ze een grote adverteerder te verliezen.
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Verder lezen over Print
Technology25.09.2024
HP Print AI wil de manier waarop we printen gaan veranderen
DC Business01.01.2024
5 trends voor rollup-banners
DC Business16.12.2023
5 wannahave gadgets die je kunt laten bedrukken
DC Business25.10.2021
Kun je anno 2021 nog steeds met een keycord aankomen?
Lifestyle18.10.2021
Zo verschijn je origineel op een festival
Technology05.07.2021
HP: Ook als mensen teruggaan naar kantoor, blijft de thuisprinter populair
Online30.09.2020
Zes tips om kosten te besparen op printen
Is het eigenlijk wel nodig om iets te afdrukken?Gadgets30.04.2020