17.02.2025
Advertising

‘Apple wil advertenties toevoegen aan Apple Kaarten’

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising

Apple maakt de laatste jaren grote stappen met zijn Google Maps-alternatief Apple Kaarten. Recent voegde het nog fietsroutes toe in Nederland, naast dat het nu ook in de browser kan worden gebruikt. Het is echter nu dat Apple pas echt achter Google aangaat: het zou advertenties overwegen in de app.

Apple Kaarten

Het zal niet morgen voorbijkomen in de app: het zou nog niet eens in ontwikkeling zijn, maar er wordt wel over gesproken daar in Apple Park. Dat laat een bekende lekker van informatie weten, namelijk Mark Gurman van Bloomberg. Als je zo een twee drie aan Google Maps denkt, dan ben je je misschien niet zo bewust van de advertenties in die app. Het is geen grote banner die over het scherm staat.

De advertenties in Google Maps zijn subtiel. Je ziet ze als je Google Maps opent niet direct, maar als je beter op de kaart kijkt, dan zie je bij ons in Nederland bijvoorbeeld dat de lokale Primera op de kaart wordt weergegeven met een eigen logo. Scroll je eroverheen, dan kun je zien dat er ook bij staat dat het een gesponsorde toevoeging is. De Primera is ook echt op de plek waar hij wordt weergegeven, maar waar andere winkels niet te zien zijn, zie je wel een flink logo van de kiosk. 

Lokale bedrijven op Apple Kaarten

Apple Kaarten zou het ook op zo’n zelfde manier willen aanpakken. Lokale bedrijven kunnen geld betalen en in ruil daarvoor ook zo op de kaart worden weergegeven. Je bent dan beter zichtbaar als bedrijf. Het kan bijvoorbeeld interessant zijn voor restaurants die zich in de kijker van toeristen willen spelen: zeker als er in die regio grote concurrentie is. Voor Apple is het een goede extra verdienste, die het onder andere kan gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe AI, nieuwe slimme brillen of juist Apple Kaarten zelf. 

In het gebruik van Apple Kaarten merk je namelijk nog steeds wel een groot verschil met Google Maps. Vaak kloppen openingstijden van restaurants en winkels niet en is de informatie sowieso schaarser dan binnen Google Maps. Apple Kaarten kan dus zeker nog worden verbeterd. Wellicht kan het toevoegen van advertenties geld vrijmaken voor zoiets.

Apple heeft overigens nog niet gereageerd op het nieuws over de advertenties, dus het gaat nog om geruchten. 

Share this post