Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Apple is nog maar net het debacle van de advertentie waarin het creativiteit liet ‘sterven’ te boven, of er is alweer een nieuw probleem met een advertentie. Het gaat om een ‘Out of Office’-reclame die Thailand laat zien op een manier die kwetsend is, stellen inwoners van Thailand.
Out of Office in Thailand
Apple biedt zijn excuses aan voor een reclame die het inmiddels offline heeft gehaald. In de reclame zie je hoe mensen de vertaalfunctie van hun iPhone gebruiken om een taxi te nemen, vervolgens om een ander hotel te regelen en uiteindelijk rennen ze van taxi naar tuktuk naar trein, zitten ze met zijn vieren op een scooter, en al met al zeggen mensen dat ze niet accepteren hoe Apple het land van de glimlach neerzet.
Het wordt ouderwets genoemd en bovendien heel stereotyperend op een onprettige manier. Het gaat dus niet om een advertentie die de heel beroepsgroep creatieven in het verkeerde keelgat schiet, maar we begrijpen wel dat de Thaïs het niet zo waarderen. Thaise vertegenwoordiger Sattra Sripan heeft zelfs in Bloomberg opgeroepen om geen Apple-producten meer te kopen. Toch is wat context wel goed om te weten: de reclame draait om ‘The Underdogs’ en dat is een groep collega’s die al in meerdere advertenties te zien zijn.
Apple’s latest short film commercial 'The Underdogs: OOO (Out Of Office)' that aims to represent its gadgets filmed in Thailand has sparked criticism among Thai people as the commercial portrays Thailand in a low-tech and underdeveloped mood and tone, using a warm colour in… pic.twitter.com/yYgAXCDFUd
— Bangkok Post (@BangkokPostNews) July 26, 2024
Apple The Underdogs
In de nieuwe advertenties gaan ze naar Thailand. Het idee is dat de reclames meer laten zien van wat je allemaal met Apple-producten kunt en dat doen ze ook goed, alleen was er niet genoeg rekening gehouden met de stereotypes die vervolgens worden getoond waardoor een land er ineens wat minder rijk en gevarieerd vanaf komt als zou moeten. Sommige mensen vallen al over het sepia-filter dat is gebruikt, maar het gros stoort zich aan hoe onderontwikkeld het land wordt neergezet. Er zijn inderdaad prachtige resorts en juist heel kleurrijke straten in Thailand en dat mis je in deze reclame zeker. Apple heeft wel met een Thaise crew gewerkt om de reclame te maken, maar heeft de reclame nu wel offline gehaald en excuses gemaakt.
Dat is in ieder geval al meer dan het deed met zijn commercial waarover zelfs Hugh Grant in de pen klom: die is nog steeds online te zien.
Verder lezen over Apple
Entertainment09.12.2024
Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance
Technology25.11.2024
Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Verder lezen over Commercial
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Events14.02.2022
Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials
Duurste reclamespotjes van de wereldMobile02.01.2022
Apple gebruikt angst om haar Watch te promoten
Gadgets02.10.2021
Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?
Advertising23.07.2021
De Olympische Spelen starten vandaag: dit zijn de beste commercials
Marketing31.07.2020
Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?
Professionele atleten en amateurs komen samenAdvertising31.01.2020