Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Apple maakt het vanaf iOS 9 mogelijk om advertenties en cookies van websites te blokkeren. Voor het eerst opent het bedrijf de deuren voor ontwikkelaars om advertentie-blokkerende plug-ins te ontwikkelen. Maar dit betekent een legitiem gevaar voor mediabedrijven die hun winst juist halen uit online advertenties.
Safari extensie
Vorige week werd in San Francisco het World Wide Developers Conference (WWDC) gehouden, het jaarlijks evenement waar app-ontwikkelaars samenkomen om Apple’s laatste technologieën uit te testen.
Daar werd ook iOS 9 aangekondigd, de nieuwste versie van Apple’s mobiele besturingssysteem, dat voor het einde van dit jaar uitkomt. Eén van de nieuwtjes in iOS 9 zal ervoor zorgen dat gebruikers “inhoud-blokkerende Safari-extensies” kunnen installeren.
“Het blokkeren van inhoud geeft jouw extensies een snelle en efficiënte manier om cookies, afbeeldingen, pop-ups en andere inhoud te blokkeren“, aldus Apple over deze functie in de documentatie voor developers. Dergelijke plug-ins zijn al langer beschikbaar voor de Mac-versie van Safari, maar zullen vanaf nu dus voor het eerst ook in iOS worden geïntegreerd.
Media
Steeds meer mensen gebruiken advertentieblokkerende applicaties om websites ongestoord te kunnen bekijken. Zo’n 140 miljoen mensen, of 5 procent van de online bevolking, hebben momenteel al een ‘adblocker’ geïnstalleerd. Daarnaast zijn ook enkele Europese telecombedrijven van plan om advertenties op hun netwerken permanent te blokkeren.
Volgens Joshua Benton van Harvard University, is dit een zorgwekkende ontwikkeling. Veel mediabedrijven rekenen net op deze mobiele advertenties in hun bedrijfsmodel en dreigen door deze verschuiving dus heel wat winst mis te lopen. Apple-gebruikers zijn namelijk meestal meer vermogend, en zijn daarom een grotere doelgroep voor adverteerders.
Larry Page, de CEO van Google, ziet dit niet als een grote bedreiging voor zijn bedrijf. Hij zegt dat advertenties in zoekresultaten namelijk het minste worden geblokkeerd, aangezien ze echt nuttig zijn. Maar hij roept de industrie wel op om werk te maken van advertenties die minder vervelend zijn en sneller laden.
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Verder lezen over iOS
Mobile14.10.2024
Zo kun je straks je Apple iCloud-mailadres veranderen
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile23.09.2024
Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen
Mobile16.09.2024
Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd
Mobile10.09.2024
iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt
Mobile26.08.2024
5 verbeteringen die we verwachten van iPhone 16
Gaming20.08.2024
Wololo! Age of Empires Mobile lancering op 17 oktober
Mobile17.07.2024
Hoe je iPhone straks je kwijtgeraakte foto’s kan redden
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018