Apple maakt het vanaf iOS 9 mogelijk om advertenties en cookies van websites te blokkeren. Voor het eerst opent het bedrijf de deuren voor ontwikkelaars om advertentie-blokkerende plug-ins te ontwikkelen. Maar dit betekent een legitiem gevaar voor mediabedrijven die hun winst juist halen uit online advertenties.
Vorige week werd in San Francisco het World Wide Developers Conference (WWDC) gehouden, het jaarlijks evenement waar app-ontwikkelaars samenkomen om Apple’s laatste technologieën uit te testen.
Daar werd ook iOS 9 aangekondigd, de nieuwste versie van Apple’s mobiele besturingssysteem, dat voor het einde van dit jaar uitkomt. Eén van de nieuwtjes in iOS 9 zal ervoor zorgen dat gebruikers “inhoud-blokkerende Safari-extensies” kunnen installeren.
“Het blokkeren van inhoud geeft jouw extensies een snelle en efficiënte manier om cookies, afbeeldingen, pop-ups en andere inhoud te blokkeren“, aldus Apple over deze functie in de documentatie voor developers. Dergelijke plug-ins zijn al langer beschikbaar voor de Mac-versie van Safari, maar zullen vanaf nu dus voor het eerst ook in iOS worden geïntegreerd.
Steeds meer mensen gebruiken advertentieblokkerende applicaties om websites ongestoord te kunnen bekijken. Zo’n 140 miljoen mensen, of 5 procent van de online bevolking, hebben momenteel al een ‘adblocker’ geïnstalleerd. Daarnaast zijn ook enkele Europese telecombedrijven van plan om advertenties op hun netwerken permanent te blokkeren.
Volgens Joshua Benton van Harvard University, is dit een zorgwekkende ontwikkeling. Veel mediabedrijven rekenen net op deze mobiele advertenties in hun bedrijfsmodel en dreigen door deze verschuiving dus heel wat winst mis te lopen. Apple-gebruikers zijn namelijk meestal meer vermogend, en zijn daarom een grotere doelgroep voor adverteerders.
Larry Page, de CEO van Google, ziet dit niet als een grote bedreiging voor zijn bedrijf. Hij zegt dat advertenties in zoekresultaten namelijk het minste worden geblokkeerd, aangezien ze echt nuttig zijn. Maar hij roept de industrie wel op om werk te maken van advertenties die minder vervelend zijn en sneller laden.