Advertising08.02.2022

AP: stop met online volgen bezoekers voor advertenties


Je kent het wel, je bezoekt een website met informatie over kattenvoer, zonnebrillen of een nieuwe auto en vervolgens word je online dagenlang ‘gestalkt’ met advertenties van Purina, Kittekat, Ray-Ban, Silhouette, Volvo, Hyundai en andere fabrikanten of aanbieders van kattenvoer en zonnebrillen. De Autoriteit Persoonsgegevens stelt nu dat het aanbieden van advertenties gebaseerd op het bezoekgedrag in strijd is met de Europese Wetgeving. Daarom dringt de AP er bij Nederlandse websites op aan hier meteen mee te stoppen, zo meldt de autoriteit tegenover het FD.

Toestemming via pop-ups en cookie-meldingen

Het advertentiesysteem dat aan de basis hiervan ligt is ontwikkeld door het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau, IAB, de vakorganisatie die industriestandaards ontwikkeld voor de online advertentiebranche. Geschat wordt dat ruim driekwart (80%) van alle Europese websites gebruik maakt van het IAB-systeem.

Let wel, gebruikers moeten websites die het systeem inzetten expliciet toestemming geven om, gebaseerd op hun sufgedrag, advertenties aan te bieden. Dat gebeurt via zogenoemde pop-up meldingen die we ook kennen van de cookie-instellingen. Als je daar toestemming geeft, dan mogen de verschillende partijen jou dus met advertenties bestoken op basis van je surfgedrag. Op zich is dat prima geregeld. Het feit dat heel veel mensen vaak zonder er verder bij na te denken op ‘OK’ of ‘Alle cookies toestaan’ klikken is natuurlijk geen reden om vervolgens te roepen dat het systeem onwettig zou zijn. Gebruikers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om te letten op waar zij allemaal wel of geen toestemming voor geven.

Fout bij IAB

Toch is er volgens de AP en andere privacy waakhonden, bij IAB iets goed mis gegaan, zo stelt het FD. De IAB blunderde bij de verwerking van de data met betrekking tot de voorkeur van gebruikers, het al dan niet geven van toestemming voor het volgen van hun surfgedrag. De fout die gemaakt werd leidde ertoe dat de verzamelde data gekoppeld werd met een cookie van het IAB. Daardoor was de betreffende informatie tot de betreffende persoon te herleiden.

De zaak tussen de Belgische privacy waakhond en het IAB loopt nog. Vorige week is een eerste boete aan het IAB uitgedeeld omdat de gebruikte methode voor het volgen van online bezoekers in strijd is met de privacywetgeving. Daarnaast moet het IAB de herleidbare data uit haar systemen verwijderen. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft de Nederlandse Auoriteit Persoonsgegevens nu dus besloten alle websites die het IAB-systeem gebruiken geadviseerd daar onmiddellijk mee te stoppen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads