Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Je kent het wel, je bezoekt een website met informatie over kattenvoer, zonnebrillen of een nieuwe auto en vervolgens word je online dagenlang ‘gestalkt’ met advertenties van Purina, Kittekat, Ray-Ban, Silhouette, Volvo, Hyundai en andere fabrikanten of aanbieders van kattenvoer en zonnebrillen. De Autoriteit Persoonsgegevens stelt nu dat het aanbieden van advertenties gebaseerd op het bezoekgedrag in strijd is met de Europese Wetgeving. Daarom dringt de AP er bij Nederlandse websites op aan hier meteen mee te stoppen, zo meldt de autoriteit tegenover het FD.
Toestemming via pop-ups en cookie-meldingen
Het advertentiesysteem dat aan de basis hiervan ligt is ontwikkeld door het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau, IAB, de vakorganisatie die industriestandaards ontwikkeld voor de online advertentiebranche. Geschat wordt dat ruim driekwart (80%) van alle Europese websites gebruik maakt van het IAB-systeem.
Let wel, gebruikers moeten websites die het systeem inzetten expliciet toestemming geven om, gebaseerd op hun sufgedrag, advertenties aan te bieden. Dat gebeurt via zogenoemde pop-up meldingen die we ook kennen van de cookie-instellingen. Als je daar toestemming geeft, dan mogen de verschillende partijen jou dus met advertenties bestoken op basis van je surfgedrag. Op zich is dat prima geregeld. Het feit dat heel veel mensen vaak zonder er verder bij na te denken op ‘OK’ of ‘Alle cookies toestaan’ klikken is natuurlijk geen reden om vervolgens te roepen dat het systeem onwettig zou zijn. Gebruikers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om te letten op waar zij allemaal wel of geen toestemming voor geven.
Fout bij IAB
Toch is er volgens de AP en andere privacy waakhonden, bij IAB iets goed mis gegaan, zo stelt het FD. De IAB blunderde bij de verwerking van de data met betrekking tot de voorkeur van gebruikers, het al dan niet geven van toestemming voor het volgen van hun surfgedrag. De fout die gemaakt werd leidde ertoe dat de verzamelde data gekoppeld werd met een cookie van het IAB. Daardoor was de betreffende informatie tot de betreffende persoon te herleiden.
De zaak tussen de Belgische privacy waakhond en het IAB loopt nog. Vorige week is een eerste boete aan het IAB uitgedeeld omdat de gebruikte methode voor het volgen van online bezoekers in strijd is met de privacywetgeving. Daarnaast moet het IAB de herleidbare data uit haar systemen verwijderen. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft de Nederlandse Auoriteit Persoonsgegevens nu dus besloten alle websites die het IAB-systeem gebruiken geadviseerd daar onmiddellijk mee te stoppen.
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024