Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Albert Heijn toonde zich deze week niet van zijn beste kant toen de grootgrutter concurrent Jumbo probeerde van de buis te duwen, simpelweg omdat de gele supermarkt een beter scorende Oranje-reclame gemaakt had dan de blauwe kruidenier. De Jumbo juichcape, aangeprezen door vaste Jumbo gezicht Frank Lammers en de Snollebollekes, is namelijk een stuk populairder dan de tattoo-plakplaatjes van Appie.
Wie de juichcape past, trekke hem aan
Albert Heijn probeerde deze week eerst van alles om de populaire reclame van de Jumbo te verbieden. Daarbij werd ook de KNVB gevraagd zich in de strijd te mengen. Zonder succes. En wat doe je dan? ‘If you can’t beat them, joint them!’. Precies. In de nieuwste EK-commercial van Appie worden de juichcape en tattoos met elkaar verenigd. En dat niet alleen. De supporter in de reclame draagt ook het Bavaria geluksbroekje, het Oranje shirt van Heineken en de oranje slippers van de Action.
Juichcape vs tattoo-plakplaatjes
Even terug naar eerder deze week toen Albert Heijn nog vond dat de Jumbo onterecht – en vooral zonder te betalen – meelifte op de hype rondom het EK-voetbal. Appie beweerde dat termen als Orjanjekoorts en het tonen van een Oranjebus, Oranjeparades en een Oranjecamping exclusief aan het EK-voetbal toebehoren en daardoor niet door andere, niet betalende bedrijven, gebruikt mogen worden. Daarbij claimde Appie ook dat de hit ‘Links, Rechts’ van de Snollebollekes het lijflied van de Oranje Leeuwinnen is en daarom ook niet gebruikt mag worden door niet-sponsoren van het EK.
Albert Heijn stuurde een brief, via haar advocaten, naar de Jumbo om duidelijk te maken dat zij, AH, toch echt de enige waren die EK-voetbal uitingen in hun reclames mochten gebruiken. Daarvoor werd grof betaald als officiële partner van de KNVB. Die bond werd overigens ook nog door de kruidenier gevraagd zich te mengen in de strijd tegen de Jumbo.
Zonder succes. De Jumbo zei de brief ontvangen te hebben maar er niets mee te doen en de KNVB wilde zich niet in de strijd mengen. Bovendien gebruikte Jumbo de term ‘EK-voetbal’ of Euro 2020 niet. De juichcape is, zo stelde Jumbo, niet alleen voor het voetbal, maar ook voor Max, de Tour, Hockey, de Olympische Spelen en alle andere sportevenementen waar Nederlandse sporters deze zomer aan meedoen. Bovendien stelde Jumbo dat een kleur, Oranje, niet beschermd kan worden.
Verder lezen over Reclame
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerVerder lezen over Voetbal
Technology03.04.2024
De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing02.02.2024
Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan
Entertainment23.11.2023
Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay
Na Verstappen en HaalandGaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Online22.08.2023
De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen
Entertainment21.08.2023