Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads


Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar. Zo is er de gedachte dat bij intensief gebruik van AI je meer en meer de zoekmachine van Google kunt overslaan. Dat betekent voor adverteerders minder (ruwe) traffic op hun redelijk kostbare aangekochte ads en voor Google aanzienlijk minder inkomsten. De stelling dat AI een forse impact heeft op de werking van Google Ads is eigenlijk ook een vraag.

Wie zich bezighoudt met dergelijke vragen weet dat als er een ‘negatieve’ kant zit aan iets nieuws wat disruptief lijkt, er altijd voldoende opportuniteiten ontstaan om er ook positief naar te kijken. Immers AI (Artificial Intelligence) biedt Google ook de kans om Google Ads te transformeren. Met behulp van AI-algoritmen moet Google ook in staat zijn om gebruikersgegevens beter te kunnen analyseren en hierdoor nog meer gerichte advertenties weer te geven, waardoor de hoogste kans om te converteren sterk kan verbeteren.

Betere resultaten voor de gebruiker, voor de adverteerder en voor Google, waarschijnlijk dan wel tegen een hogere prijs want het businessmodel moet zich aanpassen naar de beurswaarde van het bedrijf. Voor een sterk verbeterde ROI (Return on Investment) is dat allemaal wel te verdedigen. Je betaalt meer, krijgt wat minder maar wel veel beter.

Wat zijn de effecten van meer AI en minder Google?

Voor adverteerders moet AI in staat zijn om realtime veilingen te analyseren en biedingen te optimaliseren voor een hoger rendement voor advertentie-impressies. AI zou in staat moeten zijn om handmatig bieden te elimineren. Dit zou tot een win-win moeten leiden. Ik besef dat een strategie veel verder gaat dan alleen bieden, maar eenmaal in het proces als campagne-keuzes zijn gemaakt is dit wel het effect.

AI moet verder in staat zijn om dynamische advertenties te creëren die zijn afgestemd op de interesses en zoekgedrag van iedere individuele gebruiker. Ook dit komt alleen maar ten goede van click-through rates (CTR’s) en conversies. Op basis van deze nieuwe data moeten advertenties ook met behulp van AI-campagnes veel efficiënter te optimaliseren zijn. Aan de gebruikerskant is dit pure winst omdat online advertenties nu veel te vaak misleidend zijn. Bijvoorbeeld door misbruik te maken van merken in de context van een concurrerend merk.

Misschien is AI zelfs wel de redding van online advertising, al is dit nu nog te vroeg om dat te kunnen bepalen omdat alles nog volop in ontwikkeling is. Daarnaast zijn er ook andere uitdagingen.

De uitdagingen: dataprivacy, ethiek en transparantie

De grootste beer op de weg is natuurlijk privacy, al ben ik van mening dat je die op sommige vlakken gewoon moet opgeven. Dat is een onderwerp op zich, maar het opgeven van een deel van je privacy kan ook tot verbetering leiden. Het gebruik van van jouw gebruikersgegevens voor AI-gestuurde targeting is een keuze. Belangrijk daarin is dat adverteerders transparant zijn over hoe ze jouw gegevens gebruiken en hoe deze op een verantwoorde en beveiligde manier worden verwerkt.

Op het gebied van ethiek is het nog onduidelijk in welke mate AI om kan gaan met advertenties te maken die gericht zijn op kwetsbare groepen of die desinformatie verspreiden. Het beste is als hiervoor in ieder iets van regelgeving gaat komen die transparant, kort en helder is.

Ondanks deze uitdagingen heeft AI zeker de potentie om Google Ads te transformeren tot een krachtiger platform, mits het allemaal ook transparant wordt. Op dit moment zal het voor de meeste adverteerders moeilijk zijn om te begrijpen hoe AI-algoritmen uiteindelijk hun beslissingen nemen. Je gaat immers zonder enig inzicht nog niet zomaar de controle over advertentiecampagnes weggeven.

Het effect van AI op zoekgedrag en AdWords-vertoningen is complex

Het is duidelijk dat AI een grote invloed zal krijgen op Google Ads. Het is belangrijk dat adverteerders op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in AI en deze op een doordachte manier kunnen gaan gebruiken om hun advertentiecampagnes te optimaliseren.

Naast alle genoemde punten is het ook belangrijk om te beseffen dat AI nog steeds in ontwikkeling is. De impact van AI op zoekgedrag in Google wat direct betrekking heeft op het aantal de kwaliteit van AdWords-vertoningen zal in de loop van de tijd zeker veranderen naarmate de technologie zich steeds verder ontwikkelt. Daarbij is het ook van belang dat de gebruiker wordt geïnformeerd over hoe zoekresultaten op beide platformen tot stand komen. De complexiteit zal immers alleen nog maar toenemen en dan is het een uitdaging om transparant te blijven.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Sora de toekomst van AI-videocreatie

De introductie van Sora, de nieuwste AI-tool van OpenAI, markeert een mijlpaal in de wereld van videoproductie. Wat begon als een tool om tekst om te zetten naar video, heeft zich ontwikkeld tot een complete AI-videobewerkingssuite die innovatie en toegankelijkheid naar een nieuw niveau tilt.

Technology10.12.2024

Sora de toekomst van AI-videocreatie

Een baanbrekende introductie
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

DS Automobiles heeft de prestigieuze SMARTBEST 2025 Award in de wacht gesleept voor de baanbrekende integratie van ChatGPT in hun voertuigen. Deze prijs, toegekend door de onafhankelijke jury van AUTOBEST, erkent innovatieve technologieën die een significante impact hebben op de automotive sector en de gebruikerservaring.

Automotive10.12.2024

DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

OpenAI heeft in het kader van zijn 12 Days of Shipmas eindelijk Sora officieel beschikbaar gemaakt.

Video09.12.2024

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Gisteravond werd aangekondigd wat het eerste cadeau is van 12 ‘cadeaus’ die we mogen verwachten. Het zijn nieuwe AI-mogelijkheden in de vorm van o1.

Online06.12.2024

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting