Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads


Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar. Zo is er de gedachte dat bij intensief gebruik van AI je meer en meer de zoekmachine van Google kunt overslaan. Dat betekent voor adverteerders minder (ruwe) traffic op hun redelijk kostbare aangekochte ads en voor Google aanzienlijk minder inkomsten. De stelling dat AI een forse impact heeft op de werking van Google Ads is eigenlijk ook een vraag.

Wie zich bezighoudt met dergelijke vragen weet dat als er een ‘negatieve’ kant zit aan iets nieuws wat disruptief lijkt, er altijd voldoende opportuniteiten ontstaan om er ook positief naar te kijken. Immers AI (Artificial Intelligence) biedt Google ook de kans om Google Ads te transformeren. Met behulp van AI-algoritmen moet Google ook in staat zijn om gebruikersgegevens beter te kunnen analyseren en hierdoor nog meer gerichte advertenties weer te geven, waardoor de hoogste kans om te converteren sterk kan verbeteren.

Betere resultaten voor de gebruiker, voor de adverteerder en voor Google, waarschijnlijk dan wel tegen een hogere prijs want het businessmodel moet zich aanpassen naar de beurswaarde van het bedrijf. Voor een sterk verbeterde ROI (Return on Investment) is dat allemaal wel te verdedigen. Je betaalt meer, krijgt wat minder maar wel veel beter.

Wat zijn de effecten van meer AI en minder Google?

Voor adverteerders moet AI in staat zijn om realtime veilingen te analyseren en biedingen te optimaliseren voor een hoger rendement voor advertentie-impressies. AI zou in staat moeten zijn om handmatig bieden te elimineren. Dit zou tot een win-win moeten leiden. Ik besef dat een strategie veel verder gaat dan alleen bieden, maar eenmaal in het proces als campagne-keuzes zijn gemaakt is dit wel het effect.

AI moet verder in staat zijn om dynamische advertenties te creëren die zijn afgestemd op de interesses en zoekgedrag van iedere individuele gebruiker. Ook dit komt alleen maar ten goede van click-through rates (CTR’s) en conversies. Op basis van deze nieuwe data moeten advertenties ook met behulp van AI-campagnes veel efficiënter te optimaliseren zijn. Aan de gebruikerskant is dit pure winst omdat online advertenties nu veel te vaak misleidend zijn. Bijvoorbeeld door misbruik te maken van merken in de context van een concurrerend merk.

Misschien is AI zelfs wel de redding van online advertising, al is dit nu nog te vroeg om dat te kunnen bepalen omdat alles nog volop in ontwikkeling is. Daarnaast zijn er ook andere uitdagingen.

De uitdagingen: dataprivacy, ethiek en transparantie

De grootste beer op de weg is natuurlijk privacy, al ben ik van mening dat je die op sommige vlakken gewoon moet opgeven. Dat is een onderwerp op zich, maar het opgeven van een deel van je privacy kan ook tot verbetering leiden. Het gebruik van van jouw gebruikersgegevens voor AI-gestuurde targeting is een keuze. Belangrijk daarin is dat adverteerders transparant zijn over hoe ze jouw gegevens gebruiken en hoe deze op een verantwoorde en beveiligde manier worden verwerkt.

Op het gebied van ethiek is het nog onduidelijk in welke mate AI om kan gaan met advertenties te maken die gericht zijn op kwetsbare groepen of die desinformatie verspreiden. Het beste is als hiervoor in ieder iets van regelgeving gaat komen die transparant, kort en helder is.

Ondanks deze uitdagingen heeft AI zeker de potentie om Google Ads te transformeren tot een krachtiger platform, mits het allemaal ook transparant wordt. Op dit moment zal het voor de meeste adverteerders moeilijk zijn om te begrijpen hoe AI-algoritmen uiteindelijk hun beslissingen nemen. Je gaat immers zonder enig inzicht nog niet zomaar de controle over advertentiecampagnes weggeven.

Het effect van AI op zoekgedrag en AdWords-vertoningen is complex

Het is duidelijk dat AI een grote invloed zal krijgen op Google Ads. Het is belangrijk dat adverteerders op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in AI en deze op een doordachte manier kunnen gaan gebruiken om hun advertentiecampagnes te optimaliseren.

Naast alle genoemde punten is het ook belangrijk om te beseffen dat AI nog steeds in ontwikkeling is. De impact van AI op zoekgedrag in Google wat direct betrekking heeft op het aantal de kwaliteit van AdWords-vertoningen zal in de loop van de tijd zeker veranderen naarmate de technologie zich steeds verder ontwikkelt. Daarbij is het ook van belang dat de gebruiker wordt geïnformeerd over hoe zoekresultaten op beide platformen tot stand komen. De complexiteit zal immers alleen nog maar toenemen en dan is het een uitdaging om transparant te blijven.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Google

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje

Meta test op Instagram nu het maken van een AI-versie van influencers. Zo kun je DM’en met creators die je al jaren volgt.

Social Media28.06.2024

Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

De behoefte aan gezondheidszorg neemt wereldwijd toe. Dit gaat gepaard met een groeiende behoefte aan moderne technologie ter ondersteuning van de patiëntenzorg. Uit nieuw onderzoek van SOTI blijkt dat 78% van Nederlandse zorgverleners vindt dat organisaties moeten investeren in nieuwe technologie.

Cybercrime27.06.2024

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Platenmaatschappijen gaan achter AI-muzieksoftware aan

Drake wordt enorm vaak nagedaan door AI. Het is echter nog steeds zoeken hoe dat toch zit met door AI-gegenereerde muziek: wordt er copyright door geschaad of niet?

Online25.06.2024

Platenmaatschappijen gaan achter AI-muzieksoftware aan

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Jij denkt dat je op de chat de robot er altijd uitpikt? Vergeet het maar, we blijken gesprekken te hebben met robots zonder dat we het weten.

Online20.06.2024

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen

Snap gaat een stapje verder, want het laat je straks zelf lenzen maken op Snapchat, op basis van een AI-prompt.

Social Media20.06.2024

Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Verder lezen over Online Advertising

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen