Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.
Sinds 2010, toen ik stopte met mijn werk bij TradeDoubler, probeer ik op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van Affiliate Marketing. Maar hoe meer je van de branche verwijderd bent hoe minder je meekrijgt. Ook al heb ik een aantal websites waar ik nog een zakcentje mee probeer te verdienen. Om te achterhalen hoe affiliate marketing ervoor staat heb ik een aantal deskundigen benaderd.
Affiliate netwerk
Een affiliate netwerk biedt adverteerders de mogelijkheid om publishers, met expertise in verschillende online kanalen, zonder teveel risico (CPM / CPC) in te zetten en te ontdekken welke kanalen het beste werken, meldt Vincent Weening, Industry Team Lead Retail van Daisycon. Over de toekomst geeft hij aan: “Data wordt steeds meer inzichtelijk voor adverteerders. Met name via web-analytics zoals Google Analytics. Daar zie ik vooral mogelijkheden. Zorg voor zoveel mogelijk transparantie. De bijdrage van verschillende type affiliates wordt zo steeds beter zichtbaar en dat zorgt ervoor dat er ook meer gestuurd kan worden op andere attributie modellen dan last-click. Affiliates die veel meer ‘upper-funnel’ verkeer doorsturen zouden bijvoorbeeld een andere vergoeding kunnen ontvangen dan publishers die zich richten op last-click / lower-funnel verkeer”.
Erik Scholtens, oprichter van gratiz.nl zegt het volgende: “Voor veel bedrijven is performance based marketing (/affiliate marketing) nog steeds een goede manier om zonder risico hun producten onder de aandacht te brengen.
Na de consolidaties bij de netwerken van de laatste jaren, heb ik zelf het idee dat de netwerken zich vooral richten op zoveel mogelijk campagnes draaien. De service richting de publisher (en waarschijnlijk ook richting de adverteerder) wordt wel eens vergeten. Daarnaast zijn er veel tracking problemen die niet actief door de netwerken en adverteerders worden opgepakt. Wanneer deze trend zich zal doorzetten, kan het wel eens leiden tot het zoeken van andere verdienmodellen bij publisher.”
Dirk van der Kruk, eigenaar van e-Bron Marketing: “Uiteindelijk is het voor mij persoonlijk een wereld van verschil waarin ik vroeger alles zelf deed en zelf schakelde met de netwerken naar een eigen mediabuying team waarin we zelf schakelen met onze klanten, en dus niet meer tussen de netwerken. Echter is de rode lijn wel altijd hetzelfde gebleven, performance based resultaten leveren. Persoonlijk denk ik ook dat steeds meer bedrijven de afgelopen jaren over dat model overgegaan zijn, of ze het nou affiliate marketing noemen of niet. Steeds meer dingen zijn meetbaar geworden of gemaakt en daar zijn klanten op gaan afrekenen. Die trend zal ook nog wel even doorzetten als businessmodel, waarbij sinds jaar en dag (ongeveer 10 jaar nu) partijen ook bezig zijn met ontdubbelen tussen kanalen en die op waarde schatten.
Verder denk ik dat hoe groter je wordt als “affiliate” hoe minder toegevoegde waarde de netwerken hebben. Met ons concept “ProviderCheck.nl” bijvoorbeeld merken we al jaren dat wij eigenlijk alleen rechtstreeks schakelen met de adverteerders (providers) en de netwerken fungeren als tracking-/factureringshuis. We verzinnen zelf acties met de providers, nemen resultaten door en maken afspraken over commissies. De markt is verder wel professioneler geworden, waarin je vroeger nog merkte dat partijen niet goed wisten wat ze moesten doen, zijn ze nu goed op de hoogte.
Nog hetzelfde als 10-15 jaar geleden
Kortom hoe ik denk over Affiliate Marketing is nog steeds hetzelfde als 10-15 jaar geleden, ik geloof erin en geloof in het afrekenen per resultaat waarmee je adverteerders verder helpt in het aanleveren/werven van nieuwe klanten. Dat is altijd de rode draad gebleven binnen al mijn bedrijven.”
Erik Lodenstein, voormalig TradeDoubler en Awin (toen Zanox) en nu zelfstandig Online Advertising Expert: “De doorbraak van affiliate marketing in Europa was rond 2005. Performance based advertising is nog steeds populair en een volwassen onderdeel van de hele online mix. SEA viel in die tijd ook onder de noemer affiliate marketing. Inmiddels is SEA een zelfstandig onderdeel en vele malen groter.
Verschil met toen is ook dat het laagdrempeliger is geworden voor affiliates om mee te doen. Je hebt nu toegang tot veel meer traffic kanalen om verkeer in te kopen (via jouw site of rechtstreeks) naar adverteerders. Op CPM, CPC en zelfs op CPA basis. Met name Social en Native platformen zijn nu populair. De doorbraak van de smartphone heeft daarbij flink geholpen.
De concurrentie is groot, want veel adverteerders kopen zelf ook verkeer in via de populaire platformen. De toegevoegde waarde van affiliates komt denk ik wel verder onder druk doordat er steeds nauwkeuriger gemeten wordt. Dat geldt met name voor affiliates die helemaal aan het einde van de sales funnel zitten.”
Thomas Heezen van Corendon.be: “Affiliate marketing is nog steeds een belangrijk onderdeel van onze online marketingmix, maar er zit niet zo heel veel groei meer in.
Deels komt dat denk ik doordat het voor affiliates veel duurder is geworden om traffic in te kopen die ook nog eens goed converteert, dus de affiliates sturen zeker niet meer traffic door.
Daarnaast zie ik weinig aanwas van goed converterende affiliates, die zowel substantiële aantallen bezoekers en boekers doorsturen.
Toekomst affiliate marketing
De toekomst van affiliate marketing ziet er door de ontwikkelingen van het steeds minder accepteren van 3rd party cookies van browsers niet al te rooskleurig uit, omdat alternatieven door de Autoriteit Persoonsgegevens nauwlettend in de gaten wordt gehouden.”
Martin de Jong, Freelance online marketing specialist, voorheen werkzaam bij Center Parcs: “Bij Center Parcs heb ik gezien wat Affiliate Marketing doet in verschillende landen. In Nederland is het aanbod van kwalitatieve affiliates (blogs, vergelijkers, dagaanbiedingen sites etc.) een stuk groter t.o.v. van landen als België, Duitsland en Frankrijk. In de overige landen draait het voornamelijk om kortingscode sites en cashback. Het is wel zo dat er niet veel verandert in de groep publishers waar je mee werkt. Er komt niet snel een nieuwe grote partij bij.
Het is zaak om als adverteerder het maximale uit elke publisher-samenwerking te halen. Ik geloof dan ook niet in één vast commissiemodel. Ga het gesprek met de publisher aan, kijk waar de mogelijkheden liggen en pas de vergoeding daarop aan.
Een juiste tracking is essentieel om te kunnen herleiden waar de sales/leads vandaan komen. Publishers hebben vaak meer dan alleen hun website om traffic door te sturen. Bijvoorbeeld een eigen mailbestand of eigen sociale kanalen waarop ze adverteerders kunnen promoten. Ook hierin loont het om per kanaal aparte commissieafspraken te maken of een attributiemodel op los te laten.
Tracking
Een juiste tracking omvat ook een koppeling met Google Analytics. Hiermee kunnen de resultaten vanuit Affiliate vergeleken worden met andere kanalen. Op basis daarvan optimaliseerde ik het Online budget. In sommige gevallen kan een Affiliate campagne ‘beter’ presteren dan een Non-Brand campagne bijvoorbeeld.”
Tim van Iersel, Eigenaar Websitescanner
“Zelf zie ik minder nieuwe publishers dan enkele jaren geleden. Verwacht dat dit vooral komt door technologische ontwikkelingen. Hierdoor is het een stuk makkelijker geworden om zelf producten aan te bieden of via andere manieren inkomsten te genereren in plaats van enkel affiliate marketing of advertenties in te zetten.”
Hoe de branche ook verandert, het valt niet te ontkennen dat affiliate marketing een belangrijke motor is gebleven voor het werven van klanten. Aangenomen wordt dat ongeveer 20% van de marketeers in een recent onderzoek van Forrester Research, opgeleverd door PepperJam, affiliate marketing nog steeds beschouwt als het hoogste kanaal voor klantenwerving binnen de algehele marketingmix waarop men kan putten. In hetzelfde onderzoek was 33% van de marketeers ook van mening dat affiliate marketingprogramma’s zeer succesvol waren als het ging om het stimuleren van klantenwerving.
Rode lijn is dat affiliate marketing zich aan het professionaliseren is en dus meer een ‘mature’ product wordt die hopelijk zijn vooroordelen omtrent de ‘cowboy’ wereld op den duur kwijt zal raken.
[Fotocredits © ra2 studio – Adobe Stock]
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024