Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadvertentie format sinds de lancering van Google AdWords in oktober 2000.
Het is echter opnieuw een grote ontwikkeling op de Google resultatenpagina na het verdwijnen van de advertenties aan de rechterkant van het scherm. Deze verandering werd eind februari 2016 doorgevoerd.
De bèta wordt momenteel geleidelijk wereldwijd uitgerold binnen accounts die, specifiek voor deze bèta, bij Google zijn aangemeld. Veelal is dit gedaan via de agencies die tussen de adverteerder en Google staan.
Expanded Text Ads (ETA’s)
De nieuwe format van de tekstadvertenties worden Expanded Text Ads (ETA) genoemd en zullen worden ingezet voor alle devices. Volgens Google is het format geoptimaliseerd voor de mobile-first format. Hieronder een weergave van de huidige en de nieuwe format.
Het is duidelijk dat de tekstadvertenties groter worden, maar wat verandert er nu werkelijk.
- Er komt een extra titel beschikbaar (voorheen 1 titel)
- De 2 huidige beschrijvingsregels van elk maximaal 35 tekens worden vervangen voor 1 beschrijvingsregel van maximaal 80 karakters.
- De zichtbare url verandert, zoals we die nu kennen. Deze wordt namelijk automatisch ingeladen vanuit de ingevoerde ‘uiteindelijke url’. Daarna kunnen er tot 2 padvelden aan worden toegevoegd van elk maximaal 15 tekens.
Verloop van de bèta
Zoals aangegeven, wordt de bèta momenteel geleidelijk wereldwijd uitgerold. Dit betekent dat de accounts die gewhitelist worden, voorzien kunnen worden van deze ETA’s. Dit betekent dat de ETA’s naast de huidige advertentieformats in het account geplaatst kunnen worden. Het advies van Google is om 1 ETA toe te voegen per advertentiegroep. Dit kan nog niet via Google AdWords Editor of via de AdWords API. Momenteel moet dat nog gebeuren middels de interface i.c.m. bulksheets. Een API-koppeling zal beschikbaar zijn via whitelisting vanaf 24 mei.
De verwachting is verder dat de volledige lancering van de ETA’s per Q3 2016 zal zijn.
Wat zijn de verwachtingen?
Gedurende de bèta worden de ETA’s voor ongeveer 20% van het verkeer vertoond worden. De overige 80% van de vertoningen worden ingevuld door de huidige advertentieformats.
De ETA’s zijn flink groter dan de huidige tekstadvertenties en dus zal de CTR van de ETA’s beter zijn. De huidige resultaten laten een stijging in CTR zien van 20%. Dit is een flinke verbetering en dit betekent dat AdWords nóg meer bezoekers zal genereren voor adverteerders en dus ook voor nóg meer omzet zal verzorgen voor Google!
Adverteerders zullen dus aan de slag moeten met het uitwerken van extra tekstadvertenties, naast het managen van de bestaande tekstadvertenties. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met hogere uitgaven i.v.m. de hogere CTR.
Ik ga er verder vanuit dat het huidige format van de tekstadvertenties helemaal zal verdwijnen en vervangen worden door de ETA’s. Er zal een moment worden ingepland dat Google de huidige tekstadvertenties automatisch zal omzetten naar ETA’s.
Google is duidelijk actief met het aanpassen van de resultatenpagina. Na het verdwijnen van advertenties rechts van het scherm en het toevoegen van een 4e advertentie bovenaan in de pagina zijn de ETA’s de volgende stap. AdWords is een belangrijke inkomstbron voor Google en met het groter maken van de tekstadvertenties zullen deze vaker worden aangeklikt en dus nóg meer geld genereren voor Google. Het zal tevens opnieuw een impact hebben op de organische resultaten die, met het toevoegen van de 4e advertentiepositie, reeds een plekje moesten inleveren.
Volgens Google is het aanpassen nodig om te werken naar een uniforme weergave op alle apparaten. Het moet echter, mijns inziens, ook gaan oppassen dat de advertenties niet té overdadig gaan worden waardoor de ervaring van de gebruiker negatief beïnvloed worden.
De tijd zal het leren en dus eerst maar eens kijken wat de ETA’s de adverteerders gaan brengen!
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising14.04.2016