30.09.2015
Advertising

Adverteren op Instagram nu mogelijk voor grote en kleine bedrijven

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising

Bekend was al dat het eraan zat te komen. Advertising op Instagram. Vanaf vandaag is het mogelijk, voor zowel kleine als grote bedrijven, om in Nederland en België advertertentiecampagnes in te zetten op Instagram, op een self service basis.

Technologie

Met Facebooks beste technologie qua advertentie-infrastructuur is het nu mogelijk voor adverteerders om op Instagram gerichter mensen te bereiken, rekening houdend met hun interesses (bijv. mode, sport, auto’s of eten) en voorkeuren.

Adverteerders krijgen ook toegang tot nieuwe advertentievormen om verschillende doelstellingen te behalen. Zo kunnen volgers meer te weten komen over een onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn of zelfs een product kopen, direct vanuit Instagram.

Launch partners

In Nederland werken Facebook en Instagram samen met verschillende launch partners: Heineken, Unilever (Mindshare), Toyota (Havas) en Tommy Hilfiger (Pervorm).

Unilever’s Hellmann’s werkt in Nederland samen met Mindshare. “Ons merk staat over de hele wereld al vaak standaard op tafel, maar in Nederland is Hellmann’s nog relatief nieuw. We zien Instagram als een sterk visueel platform waarop we Hellmann’s een aantrekkelijk podium kunnen bieden,” aldus Harry Dekker, Media Director Unilever Brands over de aanwezigheid op Instagram.

In de VS was KLM een van de eerste testers van Instagram. Met speciaal ontwikkeld beeldmateriaal nam de vliegtuigmaatschappij mensen mee naar de mooiste bestemmingen.

klm-insta
klm-insta

Succesvol

In andere landen waren verschillende campagnes al erg succesvol. Zo zette Gilt Groupe Instagram in om nieuwe klanten aan te trekken. Het gebruikte hiervoor een campagne die zorgde voor een toename van 85% in het aantal app-downloads. De advertenties van designmeubelverkoperMade.com zorgden voor 10% hogere omzetwaarde vergeleken met de benchmark en een campagne van spelontwikkelaar Kabam hielp om nieuwe spelers binnen te halen, die bovendien langer speelden en meer aankopen deden. The North Face gebruikte iconisch beeldmateriaal om meer bekendheid te geven aan een serie sprekers over het thema “believe in the impossible”.

Gesponsord

Bij de advertenties zal wel duidelijk te zien zijn dat het om een gesponsord bericht gaat.

spon
spon

Doe meer met Instagram

Wereldwijd gebruiken inmiddels duizenden bedrijven Instagram als digitale etalage en ze maken het nu gemakkelijker voor hen om het platform breder in te zetten op allerlei gebieden, van advertenties met ‘brand awareness’ als doel tot ‘direct response’.

Onlangs voegde Instagram bovendien de volgende mogelijkheden toe, die ook hier direct beschikbaar zijn:

  • Liggende foto’s en video’s bieden meer creatieve mogelijkheden en geven advertenties een meer cinematografisch gevoel;
  • Met videoadvertenties die 30 seconden kunnen duren, kunnen merken rijkere storytelling inzetten;
  • Met tools en hulpmiddelen kunnen advertenties worden beheerd en gemeten en kan metFacebook- en Instagramcampagnes de beste resultaten worden bereikt.

Aan de slag

Wil je gelijk aan de slag gaan? Advertising voor Instagram is beschikbaar via de Instagram ads API of via de Facebook Power Editor.

Share this post